Това, което остава като конкретен белег за британската позиция за преговорите, е съобщението в обем 3 страници от премиера, което беше публикувано след неговото изказване. Британската страна настоява за споразумение за свободна търговия, което е „поне толкова добро“, колкото това с Канада, или ще се придържа към договора за напускане и специалното споразумение за Северна Ирландия. Великобритания е суверенна държава, пише в него.
Няма да има regulatory alignment (регулаторно привеждане в съответствие), т.е. спазване на правилата, в нито една област.
Документът подчертава, че Великобритания ще следва своя политика по отношение на имиграцията, конкуренцията, субсидиите, околната среда, социалната политика и сигурността на данните, макар и с високи стандарти. Така Великобритания отговаря на правилата на т. нар. „равнопоставени условия“, изисквани от ЕС. ЕС настоява да се спазват минимални стандарти, каквито са често срещаните в блока или в международна употреба. Ситният шрифт на британците гласи, че Великобритания няма да отговори на изискванията, които иначе не биха били необходими в споразуменията за свободна търговия.
По отношение на движението на стоки се казва, че могат да бъдат договорени технически мерки, така че търговията в автомобилната, химическата, фармацевтичната индустрия и други отрасли да не бъдат засегнати. Тук обаче става въпрос за педантично спазване на правилата, тъй като продуктите, произведени във Великобритания, иначе не биха били одобрени в ЕС.
Противно на обещанията, дадени на британските рибари, британското правителство също признава, че Великобритания - подобно на Норвегия и Исландия, ще договаря достъп на флота на ЕС до водите си всяка година. Освен това, правителството настоява, че иска възможно най-бързо да има споразумение за авиация с ЕС, че иска да участва в програмите на ЕС на агенциите и че иска еквивалентност, т.е. навлизане на пазара възможно най-бързо за финансовите продукти, търговията с продукти на животновъдството, търговията със растения и семена и т.н., както и за предаването на данни.
С концепцията, която преговарящият за ЕС Мишел Барние представи в понеделник, Брюксел предлага на Великобритания всеобхватно споразумение за свободна търговия. Думата „партньорство“ отпада, а за „цел“ се приема липсата на мита и търговски квоти, т.е. ЕС си дава възможност за маневриране. Барние подчертава, че споразумението ще съществува само докато се поддържа открита и лоялна конкуренция и докато споразумението за риболов е включено в споразумението за свободна търговия. Няма да има свободна търговия за британците, ако флотът на ЕС няма достъп до британските риболовни територии.
Най-важният критичен момент за британците: ЕС настоява, че ще има споразумение само ако е задължително установено, че се прилагат така наречените условия на равнопоставеност. Това означава британците да не подкопават правилата на ЕС за лоялна конкуренция, регламентите за социалния и трудовия пазар, регулациите в областта на околната среда и правилата за изменението на климата. Това означава, че Обединеното кралство трябва да спазва минималните изисквания, формулирани от ЕС или в съответствие с международните стандарти.
Без хлорни пилета за ЕС
Ако Великобритания наруши това споразумение, ЕС си запазва правото да предприеме действия. На първо място, нова съвместна комисия трябва да вземе решение в случай на спор, но в случай на съмнение разяснения ще внася Европейският съд. Това обаче не означава, че съдът ще решава случая, той ще участва само в изясняването.
Друг важен момент по отношение на търговията с добитък, храни и семена: ЕС настоява да прилага собствените си разпоредби за внос на своята граница, за да защити потребителите. Ако Великобритания иска да внесе измити с хлор пилета от САЩ, може да го направи. Обединеното кралство обаче няма да изнася месото в ЕС, защото това би противоречало на регламентите на ЕС за сигурност.
Иначе Брюксел посочва, че Великобритания е суверенна трета страна. Това означава, че на британските логистични компании е разрешено да транспортират стоки до ЕС, но не и да пренасят товари напред-назад в рамките на ЕС. Същото важи и за авиокомпаниите: на британските компании е разрешено да летят до и от Великобритания, но не и до няколко града в ЕС един след друг. Тези ограничения, разбира се, ще се прилагат и от двете страни.
Изявлението на Мишел Барние е дълго 33 страници. Така че има достатъчно материал за договаряне през следващите месеци. Времето обаче малко.


Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа