Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

България

Никос Ифантидис: 18% от продажбите на ИКЕА вече се генерират онлайн

Нараства търсенето на офис мебели и детско обзавеждане, твърди ръководителят на франчайз бизнеса на шведския мебелен гигант в България

Никос Ифантидис: 18% от продажбите на ИКЕА вече се генерират онлайн

Никос Ифантидис. Снимка: ИКЕА

Никос Ифантидис поема ръководството на франчайз бизнеса на шведския мебелен гигант ИКЕА в България през 2017 г. след 16 години работа за бранда на гръцкия пазар. Има над 20 години опит в управлението и продажбите, като е заемал позицията регионален управител и е отговарял за трите магазина на ИКЕА в Северна Гърция.

Кариерата му към шведската мебелна компания започва през 2003 г. като търговски мениджър в първия гръцки магазин на ИКЕА в Солун. През 2006 г. ръководи откриването на централния магазин в Атина, на който е и управител до 2009 г. В рамките на ИКЕА той е натрупал опит като оперативен търговски директор в ресорите логистика, асортимент и комуникации, както и организацията на интериора.

Как преминава ИКЕА през кризата у нас и на глобално ниво, има ли промени в бизнес модела ѝ, породени от пандемията?

2020 беше предизвикателна  година. През пролетта около 75% от  магазините на IKEA в цял свят затвориха средно за седем седмици. Но онлайн търговията се разви значително по време на карантината, а продажбите на дребно се възстановиха бързо, когато магазините отвориха отново.

За да устои на предизвикателствата, Inter IKEA Group подкрепи франчайз системата и веригата за създаване на стойност. Например доставчиците на IKEA се възползваха от финансови решения, за да се сведе до минимум негативното въздействие на пандемията върху техния бизнес. За франчайзополучателите на компанията беше дадена възможност да забавят плащанията за продуктите, докато продажбите се възстановят.

Към момента какъв е делът на онлайн продажбите в общите продажби на ИКЕА?

Както през миналата, така и в самото начало на тази година основен двигател са онлайн продажбите. Клиентите започнаха да се доверяват все повече на нашия дигитален магазин, а ние непрекъснато се стараем да оправдаем това доверие с качество и бързо обслужване.

Още по темата

В края на 2020 отбелязахме 18% дял на онлайн поръчките, като основен приоритет за нас е да запазим тези цифри сравнително устойчиви (в края на 2017 г. този дял бе 6%, б. ред.). За тази цел планираме в бъдеще да предложим 100% от нашия асортимент онлайн, което нямаше как да се случи на по-ранен етап по оперативни причини.

Пандемията промени ли потребителските навици на клиентите? Има ли стоки, които се купуват повече сега в  сравнение с периода преди кризата?

Няма как да отречем, че поведението на потребителя се промени през последната година. С появата на новите тенденции наблюдаваме все повече целеви посещения - клиентите влизат в магазина, за да осъществят покупка и то предимно през делничните дни. 

Това ни даде възможност да представим нови предложения за максимално удобство на нашите посетители. Най-новото при нас е, че те вече могат да закупят мебели заедно с услуги и да платят с банкова карта в мебелния салон, без да минават през целия магазин и касите.

Що се отнася до стоките, които предпочитат потребителите, мога да отбележа повишено търсене на офис мебели и детско обзавеждане. Наблюдаваме интересна положителна тенденция в продажбата на кухненски мебели и аксесоари за готвене. Явно социалната изолация предизвиква домашните ентусиасти да преоткрият своите таланти в кухнята и да ценят все повече семейните моменти на уют. Текстилът за дома и аксесоарите за организиране на домашното пространство също са приоритет за нашите потребители. Смятаме, че сремежът към подобряване на помещенията в дома е предизвикан именно от времето, прекарано в него.

Планирате ли  откриване на още магазини  и центрове за поръчки на  ИКЕА у нас в бъдеще и  в кои градове виждате потенциал за това?

Средата в България е благоприятна, има голямо поле за развитие на продуктите и услуги за домашно обзавеждане. След като успешно се наложихме в едни от ключовите градове в страната, следващата стратегическа стъпка е да продължим да бъдем все по-близо до своите клиенти, за да им предлагаме достъпни и функционални решения. Имаме също много идеи и за нашите центрове за поръчки в Пловдив и Бургас в това отношение, някои от тях вече са в ход.

В скоро време ИКЕА ще има два магазина в търговски центрове у нас. Коронавирусната криза се отрази неблагоприятно върху моловете и дори се появиха прогнози, че те ще отстъпят  позиции за сметка на ритейл парковете. Какви са вашите очаквания?

Ритейл парковете действително набират скорост и на българския пазар. Те са удобни за потребителите, тъй като обединяват няколко търговски обекта едновременно и това позволява по-голяма гъвкавост както за клиентите, така и за търговците. Въпреки това мога да отбележа, че предимството на моловете са техните възможности да покрият по-широк спектър от видове обекти, които оперират – както от по-ниския, така и от по-високия ценови сегмент.

Идеята на двата формата е различна и аз по-скоро мисля, че се допълват взаимно повече, отколкото се конкурират. Затова и не бих могъл да определя такъв вариант, в който едната концепция отстъпва позиции за сметка на другата. Следим възможностите на всеки град и веднага щом отчетем потенциал за развитие, ще предприемем съответно действие.

В края на  миналата година беше съобщено, че  ИКЕА ще има търговски обект от ново поколение в Mall of Sofia тази година. За кога е планирано откриването му и какво ще бъде различното в него в сравнение с останалите обекти на веригата у нас?

Новият търговски обект в Mall of Sofia е естествено продължение на стратегията ни да бъдем все по-близко до нашите клиенти. Планираме той да бъде открит в началото на лятото, като ще бъде разположен на площ от 1200 кв.м и ще предлага на нашите клиенти разнообразие от решения за обзавеждане на дома.

Освен с удобна локация магазинът ще се отличава и със своя иновативен формат. В него ще се предлагат повече от 1000 популярни артикула за вземане веднага и ще има силен фокус върху различни услуги – планиране на кухни и гардероби, съвети за обзавеждане на дома. Освен това сме предвидили и традиционните за ИКЕА кулинарни изкушения в магазина ни за шведска храна.

През септември миналата година заработи и магазинът на ИКЕА във Варна. Бихте ли разказали повече за него и как беше възприет той от жителите на града и региона преди второто затваряне заради вируса?

Мнението ни е, че магазинът се възприе положително от жителите на града и околностите. Само за първите 20 дни от откриването си през септември 2020 г. той приветства над 70 хил. посетители, т.е. почти три пъти повече от посещенията, които имахме в центъра за поръчки във Варна.

Магазинът ни в Delta Planet Mall предлага изцяло нова концепция за клиентско преживяване. На разположение в него са над 3500 продукта за обзавеждане на място, а клиентите имат достъп до пълната гама от 8000 артикула, налични в онлайн магазина ни IKEA.bg, които могат да бъдат поръчани с различни опции за доставка – вземане директно от магазина без допълнително заплащане или с доставка до дома на клиента. Особено притегателно място стана и новото за България „IKEA on the Go“ – бистро в шведски стил, предлагащо пет вида шведски кюфтенца за всеки вкус, както и пълния асортимент от шведски храни.

ИКЕА присъства на българския пазар от десет години. Каква е равносметката на компанията за този период?

За почти 10-годишното ни позициониране в България наблюдаваме значително разрастване на София и динамично развитие на имотния пазар. Това доведе до нови потребности, свързани с интериора и обзавеждането, а индустрията продължава да отчита растеж. Вярваме, че ИКЕА допринася за това, тъй като развива потенциала на пазара за обзавеждане и моделира стандартите за дизайнерски решения.

За този времеви интервал посетителите на магазините ни възлизат на повече от 22 милиона. В момента притежаваме 10% от пазара за обзавеждане в България и не спираме да развиваме онлайн магазина си. Смея да твърдя, че се справяме добре в тази насока и ще направим всичко възможно да устоим на предизвикателствата, които ни поднася средата.

Какви са финансовите резултати на компанията у нас за 2020 г., как се отрази пандемията върху бизнеса на глобално ниво?

Необичайната ситуация постави пред изпитание не само нас, но и целия ритейл сектор. Затварянето на магазина в София през март 2020, както и ограниченият достъп до магазина ни във Варна и центровете за поръчки несъмнено доведоха до трудности, а също и промениха в потребителските нагласи. Въпреки всичко загубите, които очакваме да претърпим, не са по-големи от тези, които прогнозирахме при въвеждането на мерките през миналата година. Като процент прогнозираме по-малко от 9% спад на приходите. Динамичното увеличаване на онлайн продажбите оказа благоприятен ефект върху нашия бизнес. Ето защо с цел да предоставим на потребителите си още по-добро преживяване планираме да развиваме все повече дигиталната си платформа.

На глобално ниво в края на финансовата година (за ИКЕА това е периодът от 1 септември 2019 г. до 31 август 2020 г.) общите приходи от продажби на дребно на компанията се равниха на 39,6 милиарда евро (4% по-малко от 2019 г). Приходите на Inter IKEA Group за финансовата 2020 г. възлизат на 23,6 милиарда евро. Въпреки предизвикателствата компанията очаква позитивни резултати през текущата година.

Какви цели си поставяте за 2021 г.?

Планираме да продължим да инвестираме в улесняването на процеса на покупка за потребителите ни. Това ще бъде наш основен приоритет през тази година. Ще търсим нови възможности да достигнем до нашите клиенти и да адаптираме все повече дигитални решения за тях. Разбира се, основен фокус е и качеството на обслужване – ще инвестираме усилия в подготовката на нашите специалисти и служители, за да гарантираме цялостното положително потребителско изживяване.

На глобално ниво IKEA се стреми да се превърне в т. нар. кръгов бизнес, при който продуктите се използват повторно, променят или рециклират, и вече предлага редица възможности в тази посока на клиентите си. Например обратно изкупуване на вече използвани нейни мебели, отдаване под наем на офис и жилищно оборудване и продажба на резервни части с цел удължаване живота на продуктите. Колко от тези инициативи са достигнали до България или предстои да навлязат и у нас?

Изминалата година ни направи още по-решителни да насочим усилията си за справяне с изменението на климата и да се застъпим за кръгово и равноправно общество. Хората искат още по-здравословен и по-устойчив живот, но както показват нашите изследвания, те все още подхождат нерешително.

За ИКЕА това е чудесна възможност, но и голяма отговорност. Предлагането на устойчиви продукти на достъпни цени е ключът към нашия план да допринесем в установяване на климатично и като цяло екологично равновесие. Считаме, че изборът за клиента никога не трябва да бъде между устойчивост и ниска цена. Работейки заедно с нашите доставчици и партньори, постигнахме целите си за горското стопанство- повече от 98% от дървесината, вложена в продуктите на IKEA е от по-устойчиви източници (сертифицирани от FSC или напълно рециклирани).

IKEA ускорява трансформацията за използване на рециклиран полиестер в цялата продуктова гама с постигането на целта си на 90% за текстилни продукти през 2020 г. Компанията направи също и важна крачка в завършването на кръговата оценка на над 9500 продукта и тестването на повече услуги в полза на кръговата икономика като програми за обратно изкупуване и нови модели на собственост, които скоро ще се разширят допълнително.

По статията работиха: автор Божидарка Чобалигова, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от България
Търсенето на гъвкави работни пространства ще расте с 25% през следващите години