Въпреки рекордното поевтиняване на петрола, цените на който удариха шестгодишно дъно през август, горивата у нас през най-активния летен месец са поевтинели средно едва с 1,4% спрямо юли, пише вестник „Сега“ като се позовава на данни на финансовото министерство.
По-сериозно намаление на цените имаше в края на август, дни след наредената от премиера шумна акция "горива", когато най-масовият бензин А95 поевтиня с около 7 стотинки за литър.
Заради несъответствието между цените на петрола и крайните цени на бензиностанциите в България КЗК започна пореден секторен анализ и проверка дали има картел и взаимни договорки между големите търговци. Комисията обаче не може да получава данни от НАП и митниците и разчита единствено на доброволно подадена информация от самите бензиностанции. Заради законовата празнота в парламента бяха внесени поправки в нормативната база, но те все още не са обсъдени от депутатите.
Разпоредената от властта проверка в края на лятото затвърди подозрението, че контролът върху бензиностанциите е бил занижен.
Сериозен е и проблемът с лошото качество на горивата. В края на миналата година шефът на агенцията по метрология Стефан Цанков обяви, че почти всяка втора бензиностанция продава некачествено гориво, а 549 изобщо не са били проверявани през последните 10 години. Оказва се, че и сега ситуацията не е променена съществено.
Според данни на агенцията отпреди два дни всички 33 бензиностанции на магистрала "Тракия" са проверени през август, като в 27% от тях е имало нарушения. Те са свързани с измерването на горивата, пломбирането на колонките и др.
Макар крайните цени на горивата в България да не са сред най-високите в ЕС, производствените цени преди облагането с акциз и ДДС от години са в челото на класациите.
Според икономическия министър Божидар Лукарски цените на горивата у нас наистина са високи, но държавна намеса на пазара само би предизвикала спекула. Вчера той участва в редовния парламентарен контрол и отговори на депутата от АБВ Светослав Белемезов, който попита каква е защитата на бизнеса срещу високите цени. Според депутата дизелът в България е най-скъп в целия ЕС, макар страната ни да е най-бедният член на общността.
"Цените на горивата не са предмет на регулиране на Министерството на икономиката (МИ)", каза министърът. По думите му ведомството не може и няма правни механизми да регулира пазара и цените. "Това, което прави МИ, е проверка на качеството на горива, които се зареждат от Държавната агенция по метрологичен и технически надзор", добави той.
Според министъра тепърва ще се работи за създаването на единна система за контрол. Причината е, че всяка институция у нас работи с различни данни за качеството на продуктите, за съхранението на горива и за бензиновите колонки.


Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Мелони иска закон, който "да се справи с джендър идеологията"
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време
Последният ужас на Мерилин: Братът на Кенеди я души с възглавница в деня на смъртта ѝ
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове
преди 10 години Ами нали премиера ни играе карти със собственика на Лукойл,нормално е.Защо мислите в София се появиха десетки нови светофари(тапи) нали така скача разхода на близо милион коли и едни хора са щатливи,а ние си висим в задръствания и въздухха е все по мръсен което помага за продажбата на лекарства отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години българите са роби и ги третират като такива без зна4ение кой строй командва отговор Сигнализирай за неуместен коментар