IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Новият шеф на Nissan: Не се нуждаем от спасител, за да се върнем обратно на релсите

Иван Еспиноса критикува търговските политики на Доналд Тръмп, определяйки ги като дестабилизиращи и нереалистични

10:48 | 16.05.25 г.
Иван Еспиноса, изпълнителен директор на Nissan Motor Co. Снимка: Bloomberg L.P.
Иван Еспиноса, изпълнителен директор на Nissan Motor Co. Снимка: Bloomberg L.P.

Спасителният план на новия главен изпълнителен директор на Nissan Motor Иван Еспиноса може да проработи дори без помощта на външен партньор, който да вдигне обратно на крака японския производител на автомобили.

Концернът разполага с достатъчно капитал - около 2,2 трлн. йени (15 млрд. долара) в брой, както и допълнителни средства под формата на налични кредитни линии - за следващите 12 до 18 месеца, изтъква Еспиноса по време на интервю за Bloomberg.

„Имаме стабилна основа по отношение на ликвидността“, изтъква ръководителят, който смени на поста по-рано тази година Макото Учида. „Целта не е да правим партньорство, защото трябва да си партнираме с някого заради паричната позиция“, добавя той.

Nissan има 2,1 трлн. йени неизползвани кредитни линии в допълнение към собствените си ликвидни резерви, но паричният поток стана отрицателен през последната фискална година, а рейтинговите агенции понижиха кредитоспособността на компанията до най-ниското ниво.

За да спре това, 46-годишният Еспиноса обеща мащабна реформа на дейността на Nissan.

„Направих много задълбочена оценка на ситуацията, разбрах баланса между нашия капацитет за продажби и капацитета за приходи спрямо цялостната структура на компанията и открих, че това не е устойчиво“, посочва той. „Това, което трябва да правим, е да пренастроим размера на компанията“.

Еспиноса планира да съкрати 20 хил. служители и да затвори седем от 17-те завода на Nissan до фискалната година, приключваща в края на март 2028 г. Това преструктуриране беше обявено по време на отчета на концерна, който записа нетна загуба от 4,5 млрд. долара за последната фискална година.

Автомобилният производител отказва да предостави насоки за печалбата за настоящата фискална година поради несигурността относно въздействието на търговската война на президента на САЩ Доналд Тръмп.

Промените в ръководството на Nissan следват провала в преговорите за обединяване с Honda Motor. Тези преговори приключиха отчасти поради разногласия относно готовността на Nissan да направи по-големи съкращения на производството и персонала под ръководството на бившия изпълнителен директор Макото Учида, който се оттегли в края на март. Продължилият повече от две десетилетия стратегически съюз с френската Renault така и не донесе нужното облекчение, оставяйки японския автомобилен производител без глобален партньор, с когото да споделя разходите за разработване на автомобили и да обединява инвестиции в технологии от следващо поколение.

Nissan все още е отворен за бъдещи партньорства, изтъква Еспиноса, добавяйки, че автомобилният производител е заинтересован да работи съвместно с традиционни производители, технологични компании и дори с фирми, базирани в Китай.

Влошаващите се продажби в САЩ и Китай притискат Nissan на фона на остарялата продуктова гама, раздутите стимули за дилъри и растящата планина от дългове. За да се съобрази по-добре предлагането с намаляващото търсене, Еспиноса смята, че годишният производствен капацитет на производителя трябва да спадне до 2,5 млн. превозни средства през тази година, с един милион по-малко, отколкото беше през 2024 г.

Обявените от Тръмп 25% мита върху всички автомобили, внасяни в САЩ, също хвърля сянка върху повечето международни автомобилни производители. Бариерата може да се окаже скъпоструваща за всички японски производители на автомобили, ориентирани към износа, най-вече за Nissan.

Еспиноса критикува търговската политика на Тръмп, определяйки я като дестабилизираща и нереалистична, заявявайки, че никоя държава няма адекватна верига на доставки, за да поддържа превозно средство, произведено изцяло в собствените ѝ граници. Но той намекна, че Nissan може да премести част от производството си в Северна Америка, за да се справи с бързо променящия се търговски режим на САЩ.

„Вече сме работили по сценарии, които ни позволяват да се променяме и да се движим в зависимост от това какви ще бъдат окончателните правила на играта“, добавя той. „Трябва да осигурим конкурентоспособност за нашите продуктови линии“.

За Еспиноса, който работи в Nissan от почти 25 години, много от най-належащите проблеми на автомобилния производител могат да бъдат проследени допреди десетилетие, когато компанията си поставя за цел да постигне годишна производствена цел заедно с Renault от 8 млн. автомобила, подкопаваща печалбата. Този обемен показател е поставен от бившия председател Карлос Гон, архитект на алианса Nissan-Renault, който беше свален от поста при преврат в борда на Nissan през 2018 г. 

Оттогава компанията е оглавявана последователно от трима главни изпълнителни директори, включително Еспиноса, и извършва няколко неуспешни опита за преструктуриране. Пълният мащаб на проблемите на Nissan изплува през ноември, когато компанията отчете 94% спад на нетната печалба за първото полугодие и понижи годишната си прогноза със 70%.

Новият план за съкращаване на производствения капацитет и работните места е закъснял, смята Тацуо Йошида, старши автомобилен анализатор в Bloomberg Intelligence.

„Тежкото положение на Nissan можеше да бъде сведено до минимум, ако бяха предприели тези стъпки по-рано“, изтъква Йошида, добавяйки: „Въздействието на тези мерки в сравнение с това, което правят други производители на автомобили или дори с това, което Nissan е правил в миналото, е неясно“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:48 | 16.05.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още