Nissan Motor Co. обяви, че ще затвори седем фабрики и ще съкрати 20 хил. работни места, след като отчете най-голямата си годишна загуба, откакто френският автомобилен производител Renault SA спаси компанията от банкрут преди четвърт век, съобщава Bloomberg.
Японската автомобилна компания не публикува прогноза за оперативната печалба за фискалната година, приключваща в края на март 2026 г. Тя отчете нетна загуба от 670,9 млрд. йени (4,5 млрд. долара) за наскоро приключилата фискална година.
Nissan също така ускорява преструктурирането си. Автомобилният производител ще затвори седемте производствени съоръжения до фискалната 2027 година, като годишният производствен капацитет ще спадне до 2,5 млн. превозни средства от 3,5 млн. броя за миналата година.
Компанията също така потвърди, че ще съкрати 20 хил. работни места, което включва обявените по-рано 9000 позиции. Мерките са насочени към намаляване на разходите с 500 млрд. йени.
Финансово буксуващият японски производител се затруднява да трансформира бизнеса си, тъй като остарялата му гама не успя да спечели потребителите в САЩ и Китай. Nissan вече обяви планове за съкращаване на хиляди работни места, намаляване на производствения капацитет и замяна на голяма част от висшия си мениджмънт, включително назначаване на нов главен изпълнителен директор – след като опитите за сливане с Honda Motor Co. се провалиха по-рано тази година.
„Реалността е ясна“, изтъква главният изпълнителен директор Иван Еспиноса в първия си брифинг относно финансовия отчет, откакто пое поста през април. „Nissan трябва да даде приоритет на самоусъвършенстването с акцент върху бързината“, добавя той.
Дълбоките промени сигнализират за сериозно отклонение от стратегията на предишния изпълнителен директор Макото Учида, който беше критикуван, че не действа достатъчно агресивно с плана за съкращаване на 9000 работни места и намаляване на производството с 20% в глобален план.
Миналата седмица Nissan обяви, че се отказва от плановете за изграждане на завод за батерии във Фукуока, за да се съсредоточи върху финансовото си възстановяване.
Дори и със задълбочаващите се съкращения, Nissan все още е изправен пред трудна битка в намирането на спасителен пояс, тъй като провалът на преговорите за обединение с Honda усложнява ситуацията.
Изпълнителният директор на Nissan Иван Еспиноса. Снимка: Bloomberg
Тайванската Hon Hai Precision Industry Co. се очерта като фаворит за партньор, като компанията заяви през февруари, че се е обърнала към Nissan и Honda за потенциално сътрудничество. Водещият производител на iPhone, известен като Foxconn, е заявил ясно желанието си да сглобява електрически превозни средства за японски автомобилни производители. По-рано този месец концернът подписа споразумение с Mitsubishi Motors Corp. за сглобяване на нов електрически модел.
Междувременно, усилията на Nissan за преструктуриране може да бъдат провалени от американските мита върху вноса на автомобили и авточасти. Автомобилният производител заяви, че очаква отрицателно въздействие от търговските политики на САЩ в размер на 450 млрд. йени, което е включено в прогнозата му за оперативна загуба от 200 млрд. йени през първото тримесечие.
Износът от Мексико и Япония представлява почти 45% от продажбите на Nissan в САЩ. Митата ще засегнат 300 хил. коли от износа от Мексико и 120 хил. превозни средства от Япония.
Постоянно променящите се търговски политики на президента на САЩ Доналд Тръмп вече се отразяват на световния автомобилен сектор, като някои производители, като Stellantis NV и Mercedes-Benz Group AG, вече отмениха прогнозите си за целогодишната печалба, докато други предупреждават за значителни щети върху крайния резултат.
Водещите японски производители на автомобили се присъединиха към списъка от концерни, които предупреждават относно последиците от постоянно променящите се търговски политики на САЩ. Toyota Motor Corp. заяви, че очаква да отпише 180 млрд. йени от оперативната печалба само през април и май, а Mazda Motor Co. не предостави годишна прогноза, като предупреди за въздействие от 10 млрд. йени само за април.
Еспиноса заяви, че Nissan се стреми да засили партньорството си с Renault в Европа, Индия и Латинска Америка, както и да работи с Mitsubishi в САЩ по разработването на пикапи и батерии за електрически превозни средства.