Второто тримесечие на годината и цялото първо полугодие са може би най-лошите периоди от 2008 г. досега за инвестициите в бизнес имоти. В много ключови пазари като Германия, Великобритания, Италия, Франция има намаление между 50-60% от общите обеми спрямо това, което са свикнали да правят като инвестиционнни транзакции...
Това са част от заключенията в проучване на Colliers, коментирани от Георги Киров, директор "Капиталови пазари" към консултантската компания, в ефира на предаването "В развитие" по Bloomberg TV Bulgaria.
Продавачите в момента нямат напрежение все още да продават и не са склонни да намалят цените си, което води до по-ниски обеми транзакции, посочи събеседникът.
Според анализа покачващите се лихви са основната причина за спад в обемите на търговията с бизнес имоти в Западна Европа. Доверието в пазарните цени все още не се е възстановило в EMEA на фона на продължаващата инфлация в много от страните, която кара централните банки да продължават да повишават лихвените проценти. Сключването на сделки продължава да страда, тъй като страните се разминават в оценките на активите, което се забелязва по разликите между търсена и предложена цена на активите.
Пазарът в България е много по-малък, така че няма сериозен ефект от покачването на лихвените проценти, коментира Киров. Той отчете, че регистрираните обеми до средата на годината се движат добре - приблизително 150 млн. лв. на фона на средно годишно ниво от 250 - 300 млн. лв.
Инвеститорите в имоти в региона на Европа, Близкия изток и Африка (ЕМЕА) залагат на иновативни практики като съвместни дружества и продажби с обратно наемане, каза гостът.
Пазарът в Западна Европа изглежда "като пазар на изчакване" основната лихва да се върне до предишните нива, за да се възродят обемите, добави той.
"Въпреки че има нишови транзакции, те няма да станат основен тип - когато се случи намаляването на лихвите, тези пазари ще потръгнат", смята събеседникът.
Цените на отделните пазари варират много - спадът на цените в Западна Европа е между 15 и 20%, докато в Испания се забелязва подем на покупките на хотели след излизането от Covid ограниченията. "И в Западна Европа, и в България логистика и хотели са водещи сегменти. В по-зрелите пазари има сегменти, които тепърва се създават - общежития за студенти, което още го нямаме в България, или жилища, които са изградени, за да се отдават под наем - в София и на други места има проекти, които се строят. За тези иновативни продукти, ние сме малко по-назад", каза Киров.
Какви са предизвикателствата при покупка на бизнес имоти, какво е мястото на джойнт венчърите, какво са имоти с добавена стойност може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.


Мачовете по ТВ днес (7 декември)
Времето във Варна на 7 декември
Честваме паметта на свети Амвросий Медиолански
Мощно земетресение между Аляска и Канада
Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Почти 50% подкрепа за предложението за ограничаване на населението в Швейцария
Българският пазар е твърде малък за четири платформи за доставки на храна
Песков: Посланията в стратегията на Тръмп за САЩ контрастират с подходите на Байдън
Какво представлява диетата „планк“ – една от най-популярните рестриктивни диети
Нумерологична прогноза за 8 – 14 декември