IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как ще се отрази преходът на ЕС от газ и въглища към водород, вятър и слънце?

Ако отношенията между Европа и Русия се нормализират, това може да забави енергийната трансформация на региона

16:52 | 25.12.22 г. 27
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Удължаване на сценариите за цената на електроенергията до 2060 г.

След направената актуализация сценариите са удължени от предишната крайна точка от 2050 г. до 2060 г. поради хипотезата, че целият енергиен сектор в Европа ще бъде напълно декарбонизиран до 2060 г.

В Основния сценарий и сценария „Облекчение“ Европа постига въглероден неутралитет до 2060 г., докато според сценария „Напрежение“ това се случва с по-бавен темп.

Декарбонизацията в региона ще бъде постигната с разширяването на ВЕИ сектора, но също така изисква и структурна промяна в потреблението, промишлеността, транспорта и строителството. Тук основна роля имат два „мега“ тренда:

Първият се отнася до мерки за ефективност във въпросните сектори, така че крайното потребление на енергия да бъде значително намалено до 2060 г. Тези мерки включват:

- по-ефективна логистика и използване на споделяне на автомобили в транспортния сектор;

- саниране за по-добра изолация при сградите,

- по-висока ефективност при осигуряването на технологична енергия в промишления сектор.

Втората мегатенденция представлява трансформацията от изкопаеми към възобновяеми източници на енергия. За да се покрие крайното потребление на енергия днес се използват приложения, които включват изгаряне на изкопаеми горива. Те включват например:

- двигатели с вътрешно горене в транспортния сектор,

- отопление на газ и нафта при сградите,

- използването на природен газ при производството на амоняк в химическата промишленост.

Тези изкопаеми горива ще бъдат заменени през годините до 2060 г. с неутрални по отношение на емисиите енергийни източници като зелено електричество, зелен водород, синтетични биогорива и други източници, произведени от технологията за улавяне на CO2.

Произтичащото увеличение на търсенето на електричество и водород ще бъде компенсирано от увеличеното разширяване на инсталациите за производство на енергия от възобновяеми източници.

Тенденции при цените

В краткосрочен план текущите прогнози за фючърсните пазари се вземат предвид за цените на горивата и CO2. По-специално цените на газа остават много високи; следователно спадът през следващите години ще бъде дори още по-отчетлив.

Развитието при цените на суровините в средносрочен и дългосрочен план за антрацитни въглища, нефт и европейските квоти за емисии (EUA) от 2030 г. до 2060 г. се основава на сценария „Обявени обещания“ (APS) от „Световната енергийна перспектива за 2022 г.“ (World Energy Outlook - WEO) на Международната агенция по енергетика (МАЕ).

Този сценарий заменя „Сценария за устойчиво развитие“ (SDS) на Energy Brainpool за цените на електроенергията, който беше преустановен от тази година.

За разлика от SDS, в APS се отчитат само намаленията на емисиите, за които правителствата вече са се ангажирали под формата на „обещания“. От последната актуализация на WEO преди една година, ценовите пътеки за въглеродните квоти и петрола се повишиха леко, докато цените на въглищата показват скромен спад след 2040 г. В допълнение към общите пазарни влияния, цените на EUA се определят главно от политиката проектиране на схемата за търговия с емисии на ЕС (ETS).

Компоненти на глобалните цени на LNG. Източник: МАЕ Компоненти на глобалните цени на LNG. Източник: МАЕ

За природния газ се очаква в средносрочен план цените в Европа да  бъдат приведени в съответствие с цените на световния пазар за LNG. В тази връзка прогнозите показват, че САЩ ще играят най-важна роля при определянето на цените поради тяхната растяща роля като доставчик за Европа.

Експортната цена за LNG от САЩ исторически съответства на референтната цена на природния газ в САЩ (Henry Hub). Освен това има свързана с търсенето надценка за транспортиране в рамките на САЩ и втечняване на природен газ за транспортирането му като LNG.

Освен това, за да се определи цената на американския LNG за европейския пазар, трябва да се вземат предвид разходите за превоз и регазификация в Европа.

Цени на изкопаемите горива в Европа. Източник: Energy Brainpool Цени на изкопаемите горива в Европа. Източник: Energy Brainpool

Като се имат предвид предположенията за валутните курсове и инфлацията, цената на природния газ ще бъде 22,60 евро за мегаватчас според сценария за годините от 2030 г. до 2040 г. Тя съответства почти точно на нивото, прието от WEO 2022 за цената на природния газ в Европа за 2030 г.

В дългосрочен план водородът ще замени природния газ. Ще се внася или произвежда от електричество чрез електролиза. Energy Brainpool предполага, че такъв зелен водород ще се търгува на световния пазар и ще подбива „цената на чистия газ“ най-късно от 2040 г.

„Цената на чистия газ“ се състои от цената на природния газ плюс цената на въглеродните квоти, умножена по емисионния фактор на природния газ от 0,2 tCO2/MWhth. Това увеличава ценовия натиск върху природния газ след 2040 г. и води до постепенното загърбване на този енергоизточник.

В сравнение с днешното ниво, при този сценарий цените на газа и антрацитните въглища намаляват непрекъснато до 2030 г. След това до 2060 г. цената на въглищата се стабилизира, докато цената на газа намалява стабилно след 2040 г. Цената на въглерода се почаква да се повишава до малко под 180 евро за тон CO2 през 2060 г.

Последна актуализация: 16:52 | 25.12.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Енергетика виж още

Коментари

7
rate up comment 2 rate down comment 4
zelka007
преди 1 година
До: danchomentata ... Нещо пак си разцентровал ... Интересуваш ли се за какво е материалът , под който пишеш ?! Само за протоколът питам ... :))) ... Очевидно е , че не ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 3 rate down comment 6
Zlato
преди 1 година
As newspaper AD noted, operating an electric car was extremely cheap last year, but is now often more expensive to run than vehicles consuming petrol or diesel. The newspaper detailed that an electric car which uses 15 kWh of electricity per 100 kilometers costs 12.60 euros to cover that distance.By comparison, the BMW 530i uses 5.5 liters of petrol for the same range, according to a press release from the manufacturer. Petrol and diesel currently sells for 1.88 at Dutch highway filling statio
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 6
Zlato
преди 1 година
Tesla driver busted stealing electricity from a lamppost in Zuid-Holland. https://nltimes.nl/2022/12/21/tesla-driver-busted-stealing-electricity-lamppost-zuid-holland
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 8
danchomentata
преди 1 година
К концу 2008 года, время отгрузки грузов было уже увеличено из-за снижения скорости судов с целью сократить потребление топлива, однако вскоре недостаток кредитов и снижение количества кредитных нот, которые необходимы для отправки судна с грузом, окончательно подорвал рынок морских перевозок.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 2 rate down comment 8
danchomentata
преди 1 година
Когда BDI растт, только владельцы судов, перевозящих грузы, получают дополнительную прибыль, в то время как владельцы груза увеличивают свои издержки на транспортировку, вследствие чего, для покрытия этих издержек, поднимают цену на продукцию, изготовленную из этого сырья.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 7
danchomentata
преди 1 година
https://en.wikipedia.org/wiki/Baltic_Dry_Index
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 7
danchomentata
преди 1 година
https://fbx.freightos.com/
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още