Европейският пазар на корпоративни облигации изпитваше леко самосъжаление през 2021 г. Дейността беше изтласкана от масивни държавни емисии, със забележимо разширяване на спредовете през четвъртото тримесечие. Със сигурност не всички двигатели на корпоративния пазар работеха поради ситуацията с ковид. И пандемията изглежда ще продължи доста навътре в 2022 г., пише Маркъс Ашуърт за Bloomberg.
Всичко това обаче не трябва да влияе на начина, по който инвеститорите гледат на кредитните спредове през новата година. Всъщност спредовете могат да увеличат привлекателността на облигациите на компаниите, които са все по-печеливши, тъй като вирусът разхлабва хватката си. Стабилните корпоративни облигации ще бъдат по-голямо убежище, отколкото набъбващият държавен дълг.
Спредовете по европейските корпоративни облигации - премията, която компаниите трябва да предложат спрямо доходността на държавните облигации - имаха колеблива есен и вероятно ще приключат тази година до голяма степен там, където започнаха. Ноември беше най-лошият месец за дълга от неинвестиционен клас (джънк) от началото на пандемията, тъй като буйната инфлация и логистичните затруднения потиснаха пазарните настроения.
Но това разширяване би трябвало да направи спредовете отново привлекателни в началото на 2022 г., когато инвеститорите преразгледат разпределението на активите си. Боб Мишел, глобален ръководител на инструментите с фиксиран доход в JPMorgan Asset Management, е доста ясен, че корпоративните облигации изглеждат по-привлекателни от държавните. Пример: доходността от -0,35% по германските 10-годишни ДЦК.
През 2021 г. новите емисии на облигации в Европа във всички валути и сектори вероятно ще спаднат малко под рекорда от 2020 г. от 1,7 трилиона евро. Но корпоративните емисии за 380 милиарда евро са с 20% надолу през 2021 г. Вариантът омикрон почти затвори дълговия пазар по-рано от обичайното за празничния сезон, като няколко сделки бяха отложени от корпоративни емитенти в по-рисковия край на спектъра.
Независимо от това, годината беше страхотна за европейските облигации с висока доходност и за заемите с ливъридж, като предлагането бе за близо 300 милиарда евро (340 милиарда долара). Това е повече от падежиращите книжа през следващите две години, така че повторението на толкова големи суми ще бъде трудно при по-малък натиск за набиране на дълг.
Етичният дълг отчете рекордния дял от 44% в Европа през ноември, като е една трета общо за годината. Самият Европейски съюз е отговорен за голяма част от това: Около една трета от фонда за възстановяване на ЕС „Следващо поколение” в размер на 800 милиарда евро ще бъде финансиран чрез зелен дълг до средата на десетилетието. Анализаторите на ING виждат диапазон от 1 до 10 базисни пункта „зелена премия“ за ESG (отчитащи екологичните, социалните и управленските фактори – бел. прев.) емисии спрямо сравнимия конвенционален дълг. Корпорациите могат да видят стимула. И инвеститорите се надпреварват да „озеленят“ портфейлите си. Това е тенденция, която ще се запази, а Европа е начело в глобален план. Суверените, наднационалните субекти и агенциите - водени от ЕС - ще продължат да доминират в новите емисии, тъй като държавният дълг също магически става зелен.


Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Инициатива за размяна на играчки във Варна
Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Облачно време на много места в страната днес
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”
Меглена Кунева: България влиза в еврозоната с липса на визия
Български шофьор на камион е задържан в Гърция, бил в насрещното платно
Черната златка унищожава овощните градини в България
Кметът на Враца ще съди протестиращи за издевателство над семейството му