Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Николай Генчев: Стимулите да включват микрокредитиране и микрозастраховане

Време е за законодателни промени - стикерът и бланката Зелена карта по ГО да отидат в историята, посочи главният изпълнителен директор на УНИКА България

Николай Генчев: Стимулите да включват микрокредитиране и микрозастраховане

Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Съвсем скоро ще стане ясно, че колкото и драстичен и мащабен да е пакетът стимули, той няма да е прекален и едва ли ще е достатъчен. Това каза в интервю за Bloomberg TV Bulgaria Николай Генчев, главен изпълнителен директор и председател на управителния съвет на застрахователна компания УНИКА България, част от международната УНИКА Иншурънс Груп, един от водещите застрахователи на основните си пазари в Австрия и Централна и Източна Европа.

Още по темата

Според него всичко, което до момента се прави и дискутира, като мерки и стимули за икономиката, ще е само начало за необходимото от предложените от.

„Очаквам след пандемията и извънредното положение, които безспорно оказват непоносим натиск върху повечето индустрии и социални структури, да бъдем изправени пред невиждана рецесия, много по-тежка от световната финансова криза през 2008-2009, прогнозира Николай Генчев. - Така че очакванията за държавни стимули – отдавна границата между фискални и монетарни е размита – те само ще нарастват.

Финансистът напомни, че цели индустрии са практически спрели работа или са ограничили до екзистенц минимум дейността си. „Вече армии безработни атакуват бюрата по труда. Тези тенденции ще се задълбочават в следващите месеци. И традиционно, особено за нашите географски ширини, все повече погледи ще се обръщат към държавата за помощ. Така че държавата трябва отсега да планира възможно най-широк спектър помощи и стимули“, съветва  финансистът и настоя за справедливо и ефективно разпределение на ресурсите, които са от първостепенна важност.

По думите на Николай Генчев логично е да се осигури минимална предпазна мрежа за всички застрашени граждани и социални групи. „Все по-актуални стават темите за бонове или ваучери, за минимален гарантиран доход или за „хеликоптерни пари“, даде пример той.

Главният изпълнителен директор на Уника България напомни, че редица засегнати индустрии също очакват държавна подкрепа, но препоръча това да се прави при справедливо третиране и прозрачност. Той е категоричен, че след като държавата осигури някаква социална защита на засегнатата част от населението, трябва „усилията преимуществено да се насочат към възстановяване или подпомагане на бизнесите“.

Николай Генчев смята, че икономическите сътресения могат да бъдат преодолени, когато заработят фирмите в различните отрасли.

Парите, стимулите, предоставяни от държавата най-ефективно ще се преразпределят чрез пазарните механизми. Това мнение е в някаква степен в противовес на уклонът към държавна намеса, който става все по-желан в глобален мащаб“, добави той и коментира, че финансовата индустрия вероятно няма да е сред пряко засегнатите, а негативните ефекти ще се натрупват косвено при макроикономическите.

Финансистът потвърди, че след финансовата криза от 2008-2009 се утвърди традицията да се спасяват банки с парите на данъкоплатците.

„Сякаш вече има сигнали отново в тази насока. Но аз лично бих мислил в друга посока, търсейки възможности в кризата. Бих предложил да се експлоатират възможностите за микрокредитиране и микрозастраховане, редом с класическите форми, които вече нашият пазар познава“, каза застрахователят и припомни, че по дефиниция финансовият сектор посредничи при поемането и трансфера на риск, срещу ликвидност, пари. - Така че финансовият сектор е един естествен механизъм за държавата да предостави парични стимули, естествено при определени условия.“

Николай Генчев е на мнение, че при помощта  за микрокредитиране и микрозастраховане лесно може да бъде надградена над съществуващите структури на банките и застрахователите. Така държавата може да налива пари или дава гаранции, които финансовият сектор ефективно да насочи по предназначение.

„Банкерите и застрахователите познават клиентите си. Такъв подход ми изглежда като печеливш за всички страни. Така съответните стимули ще стигнат по-бързо и по-ефективно там, където са необходими“, препоръча той.

Застрахователят разкри, че чисто организационно УНИКА България е напълно подготвена за настоящата криза. Прилагани са различни предпазни мерки отрано и в момента на обявяване на извънредно положение в държавата, компанията е задействала кризисния си план.

Още през първия ден три четвърти от служителите ни в централата вече работеха от вкъщи. Още на втория ден този процент надхвърли 90%. Продажбените ни офиси продължиха да работят, но веднага ограничихме достъпа на външни лица до тях. Така че на практика всичките ни служители бяха своевременно, веднага защитени, обясни Генчев, че вече трета година в Уника България се усъвършенства политиката за работа от вкъщи.

„Имахме нужната подготовка, инфраструктура, техническо обезпечаване, надеждно защитени канали за връзка, нужната документация, всичко. И още от първия ден на кризата, на извънредното положение, ние просто разгърнахме до максимум тази наша практика“, поясни главният изпълнителен директор на компанията.

В Уника България са предприети и мерки и дори „от вкъщи“, онлайн се обработват и изплащат претенциите на клиентите, сключват се всички застраховки.

При дигитализацията голяма част от дейностите на застрахователната компания са онлайн, като едно от предимствата е не толкова технологията, колкото доверието към клиентите, на които досега застрахователната компания предлагаше сами да ликвидират щетите по Каско и Домашно имущество при масовите по-несложни случаи. Сега тази възможност се дава за огромна част от щетите.

„Това прави завеждането, оценяването и приключването на щета изключително лесно и бързо, клиентите ни го харесват и използват все повече“, информира застрахователят за промените, които засягат процесите на подновяване и сключване на нови полици заради „принудителната онлайн ситуация“.

Генчев отчете, че бизнесът като цяло отбелязва спадове, но е убеден, че взетите бързи мерки ще позволяват на компанията да задържи клиентите си в максимална степен в тези проблемни времена. „Не за първи път УНИКА се стреми да дава добър пример как би трябвало да се държи един истински европейски застраховател, в случая в ситуация на криза“, коментира Николай Генчев.

Той смята, че секторът може да премине успешно през този критичен за икономиката момент, ако законодателят не допусне небалансирано третиране на застрахователите.

Главният изпълнителен директор на Уника България се надява да няма някаква форма на „премийна ваканция“ с отлагане или неплащане на премиите в полза на клиентите, ако няма значителни облекчения за застрахователите по отношение на задълженията им в замяна. „Има дискусии на европейско ниво, така че бих очаквал у нас подобни решения по-скоро да следват регионалните тенденции“, смята застрахователят.

Николай Генчев се надява, че Комисията за финансов надзор като регулатор на небанковия финансов сектор в тази ситуация ще се държи изключително професионално и безпристрастно, така че да осигури равнопоставеност на играчите на пазара.

„Секторът от години изпитва определени „грешки на растежа“. Точно сега не трябва да се позволява това да процъфтява, което е изцяло в ръцете на КФН“, заяви той.

Генчев очаква, че държавните органи трябва да следят за защита на правата на потребителите.

„През последните години изискванията и регулациите в тази насока се засилиха много, добре е да се знае, че нищо от тези изисквания не е отменено, въпреки пандемията. Като всяка криза, очаквам и тази да открои добрите, надеждните и способните от другите. Вече виждаме лоши решения и в нашата индустрия, страхът и паниката надделяват над професионализма понякога“, разкри застрахователят и се надява, че тези примери ще дадат ясен сигнал на клиентите и посредниците кой колко струва.

Главният изпълнителен директор на Уника България се надява, че е назрял моментът за определени „модерни“ законодателни промени и настоява стикерът и бланката Зелена карта по задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ да отидат в историята.

Той посочи като анахронизъм писмената форма на застрахователния договор и ретроградната забрана за сключване на полици от разстояние.

„Определено законодателят е длъжник на потребителя в това отношение, така че бихме се радвали да видим инициатива от регулатора в тази насока. И накрая, на чисто индивидуално ниво, естествено всеки играч прави своите предвиждания и взема своите решения, които в крайна сметка ще покажат кой колко добре се е справил със задачата, колко успешно е преминал през кризата. А критерият е ясен: доверието на клиентите“, заключи Николай Генчев.

 

По статията работи: Екип на Bloomberg TV Bulgaria

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
Кадър на деня за 5-и май