IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Царството на моловете

Пазарът на бизнес имоти изпраща рекордна година заради сделките на южноафриканските фондове с търговски центрове

18:41 | 26.12.17 г. 1
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Сердика Център</em></p>

Снимка: Сердика Център

Южноафриканските фондове на лов

Навлизането на южноафриканските фондове за инвестиции в имоти започна първо с NEPI Rockastle, който първоначално договори сделка за столичния The Mall на „Цариградско шосе“. Сделката обаче се провали и фондът накрая купи Сердика център на бул. „Ситняково“ в София заедно с офис комплекса към него. Сделката е на стойност малко над 200 млн. евро.

В края на 2017 г. стана факт и още една сделка на NEPI – рекордна за българския пазар на бизнес имоти като цяло. Фондът придоби мол Paradise Center на бул. „Черни връх“ в София за почти 253 млн. евро. Така NEPI се превърна в лидер на пазара на отдаване на търговски площи под наем с дял от пазара и оборотите между 30 и 40%, което, както се вижда от доклада на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за сделката с Paradise Center, поражда сериозни опасения сред конкуренцията.

Междувременно южноафриканският фонд Hyprop Investments придоби The Mall за 176 млн. евро.

Друг фонд - MAS Real Estate, купи от полската инвестиционна компания Globe Trade Center (GTC) търговските центрове „Галерия“ в Стара Загора и Бургас – едни от малкото успешно работещи извън София.

Сръбски инвеститор - дъшерното дружество на Delta Holding Delta Real Estate, купи половината от недостроения мол Галерия Варна. Инвеститорът ще развива проекта съвместно с българските си партньори Ангел Ангелов и Петър Дудоленски. Проектът ще носи името Delta Planet и се планира да отвори врати през 2018 г. след мащабен ремонт и довършителни работи. 

Продължават преговорите за столичния Mall of Sofia на бул. „Александър Стамболийски“ в София. Това е вторият модерен търговски център в България, който нямаше проблеми в развитието си дори и по време на кризата, заради която доста молове приключиха съществуването си. Собственикът – инвестиционната компания Europa Capital, задържа търговския център доста повече от предвидените по-рано пет години, защото нямаше бенчмаркови сделки, на базата на която да се оцени търговският център.

Търговските вериги – експанзията е бурна

След години на затишие и превес на експанзията на модните марки на българския пазар веригите за хранителни стоки поеха към настъпление още от 2015 г. и все по-смело откриват обекти на най-различни пазари в България.

Билла е най-агресивна в стратегията си, като магазините ѝ в страната вече са почти 120. Експанзията на веригата започна с изтеглянето на дискаунтъра Penny Market – друга верига под шапката на REWE, от България заради неуспешно представяне. „Посестримата“ ѝ пое голяма част от обектите на Penny, а навлезе и в ключови молове в София след фалита на Пикадили и Carrefour. Така Билла всъщност спечели най-много от преразпределението на пазара.

Активни в разширяването си на българския пазар са и от Lidl, които от 2016 г. налагат нова концепция на обектите си. Веригата откри и втора логистична база в България – в с. Кабиле край Ямбол.

Кампания по увеличаване на обектите си от 2015 г. води и Т-Маркет, която е част от литовската „Максима Групе“. След като придоби 12 от обектите на Penny и някои от магазините на веригата Европа на Христо Ковачки, който се отказа от този бизнес, компанията се зае да търси и нови пазари, като скоро ще купи и четири магазина на бургаската „Атанас Пламенов – 2016“ ЕООД.

Продължава да отваря нови хипермаркети и веригата Кауфланд. Последният новооткрит обект на компанията е във Варна – четвърти за града, който също е с нова концепция.

Последна актуализация: 03:46 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 4 rate down comment 0
Ricognito
преди 6 години
вече станахме държава на моловете
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още