Майлс Съмърфийлд и Ричард Макдоналд са основатели на компанията MRPI – инвеститор в Bulgaria Mall и други мащабни проекти в България и чужбина. Инвеститорите са оптимисти за дългосрочните изгледи за пазара на имоти у нас, за разлика от този в Централна и Източна Европа. В момента обаче навсякъде е много трудно да се прави бизнес.
Историята на основателите е толкова интересна, колкото и тази на тяхната компания.
Ричард Макдоналд (Р.М.), днес председател на групата, започва да се занимава с имоти на 20 и няколко години, когато живее в Нова Зеландия. За няколко години става милионер, но губи почти всичко по време на една от рецесиите, през които пазарът в страната преминава. Решава да замине за Англия и да започне отначало. Работи като инвестиционен агент и се занимава с продажбата на офиси и търговски центрове. Там среща Майлс, който тогава е инвестиционен банкер.
Майлс Съмърфийлд (М.С.), в момента е изпълнителен директор на MRPI. Той създава първата си компания за имоти на 20-годишна възраст. Седем години по-късно продава половината от нея на брат си и заминава за Англия. В продължение на шест години търгува с облигации в Bank of America и успява да натрупа значителен капитал. Стресът и напрежението обаче са огромни, поради което решава да си даде почивка и да помисли за следващото бизнес начинание.
Така заедно с Ричард се спират на пазара в България, където създават малка компания. Годината е 2003 г., а Европейският съюз и НАТО са все още само планове за страната ни.
Десет години по-късно MRPI има зад гърба си значителни проекти, преминала е успешно през кризата и вече гледа към нови световни пазари. За този период тя инвестира в множество търговски комплекси, офиси и жилища у нас и в региона, по-голямата част от които обаче продаде през изминалите години.
В края на миналата година тя стартира мащабен офис проект в Рио на стойност около 2 млрд. долара, който ще бъде реализиран съвместно с Доналд Тръмп. Наред с това MRPI гледа и към по-екзотични пазари, като Гана например.
Малко повече от месец след откриването на Bulgaria Mall с Майлс и Ричард говорим за работата им с Доналд Тръмп, за пазара на имоти у нас и в региона, за кризата в сектора и за прогнозите в средносрочен план.
- Какви са впечатленията ви от първите месеци на дейност на Bulgaria Mall?
(М.С.) Много сме доволни. Успяхме да отворим в срок и в рамките на бюджета, което не се среща често на този пазар в момента.
Пазарът през 2012 г. беше доста труден за откриване на търговски център. Въпреки това успяхме да привлечем наемателите, които искахме. В момента проектът е отдаден на 90% и се надяваме през следващите месеци да достигнем 95-100% запълняемост.
Първият месец бе силен, подкрепен и от коледните празници. Но дори за Коледа беше доста силен, така че това не е реалистичен месец за равносметка. Ще видим как ще се развие през следващите 12 месеца. От опит мога да кажа, че на един мол са му необходими една – две години, за да започне дейност на пълни обороти, да го опознаят всички в района.
Предстои ни много работа. Водим преговори с наематели, наскоро отвори кино Арена, което също е важен фактор за привличане на посетители.
- Какви са наемните нива в мола?
(М.С.) Не бихме могли да коментираме конкретни нива, но можем да кажем, че са според очакванията.
Оборотите също са добре. Имаме страхотни партньори в лицето на UniCredit Bank Austria, която финансира проекта, заедно със Salamanca Capital, с която притежаваме 50% от мола.
Общата инвестиция е над 100 млн. евро и наскоро се споразумяхме за условията за довършване на офис кулата, която в момента се изгражда и за която също имаме финансиране. Трябва да е готова през януари 2014 г. Това са още 20 хил. кв. м офиси и още един източник за приходи към бизнеса.
(Р.М.) Както и още 2 хил. души в комплекса.
(М.С.) Да, винаги е добра синергията между офис площите и мола – едното помага на другото.
- Каква е ситуацията на офис пазара в момента?
(М.С.) Офис пазарът е интересен. Доколкото знаем големите проекти като ETC, Litex, Sopharma, Megapark са почти изцяло запълнени. Така че в момента свободните площи в това, което считаме за клас А, не са толкова много. В този смисъл за нас моментът, в който изграждаме проекта, е подходящ. Смятаме да започнем да го предлагаме активно на пазара в близките месеци.
Работим с големи партньори и привличаме големи корпоративни наематели. Продължаваме да инвестираме в проекта. Не планираме да продаваме. Смятаме да задържим актива и да го подобряваме през следващите 2-3 години.


Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
Седмичен хороскоп 8 - 14 декември 2025
Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Като робство е, нямаш права: Говорят дезертирали руски войници
Невероятен Никулден в Бургас: От ледено плуване до празнични сцени и рибен курбан
Мощни слънчеви изригвания следващите три дни
Локо София удари Ботев Пловдив в истинска драма с пет гола
Седем загинали и 11 ранени при катастрофа между автобус и камион в Турция
преди 12 години Потребителите печелят, ако имат пари да купуват колега. Като никой не купува а само се продава кой печели -никой ..... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години ...цените се сринаха и така ядец ни в центъра да купиш ни на къра Кой печели от всичко това не знам...--------------------Не печелят ли от това потребителите? Не е ли точно това философията на пазарната икономика - конкуренция, която да свали цените и да вдигне качеството? Да връщаме комунизма с плановата икономика ли? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Нормално е горещите пари да се насочат към секторите с най-голяма възвращаемост - търговия , финанси , н.и. . Държавата би трябвало да регулира това за да не прегреят пазарите на тия активи - при нас регулация просто няма отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Моловете в София, са за градове с население поне 4 милиона. Потреблението е едно и също, независимо дали са два или десет. Фирмите, които са наели магазини са едни и същи, правят по-малки обороти, но с по-големи разходи за персонал, осигуровки, наеми, ток и т.н. така да се каже на всяка манджа меродия! Идват някакви тук ошфорки или фондове, които перат и източват ДДС, дават някой лев на кмет и архитект да разпише, независимо , че няма градоустройствен план и необходимост за толкова търговски площи ( независимо че разни експерчета пишат, че сме били на последно място по площи) и така съсипват малкия и среден търговец, да не говорим , че и парите от наемите от моловете заминават и нищо не остава в България. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Какъв дъжд и чадъри направо си идва урагана Катрин. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Така е, защото ние ще правим икономика, основана на потреблението, а не на производството. Хитреци сме ние. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Вива, цезаре - така е ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Моловете в България станаха повече от фабриките... това НЕ Е нормално. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Моловете в България станаха повече от фабриките... това НЕ Е нормално. отговор Сигнализирай за неуместен коментар