IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Amazon ще е най-важната компания през новото десетилетие

Колкото по-мощна става корпорацията, толкова по-големи проблеми я очакват през следващите години

14:45 | 15.12.19 г.
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Същевременно Amazon се превърна във втория по големина работодател в САЩ - с над 750 хил. наети на пълен работен ден, предимно в нейните складове, от по-малко от 34 хил. в края на 2010 г. Тя надрасна някогашната си централа и трансформира пейзажа в Сиатъл, като сега окупира огромно офис пространство и доминира цял район.

Може би най-изненадваща за всички беше способността на главния изпълнителен директор Джеф Безос да инвестира в бъдещето, докато генерира печалба, подкрепена от AWS. От 2014 г. оперативната печалба на Amazon е нараснала значително - от 2,2 млрд. долара през 2015 г. до около 4 млрд. долара през следващите две години, до над 12 млрд. долара през 2018 г. Прогнозата на анализаторите за 2019 г. е за 13,4 млрд. долара. Това накара много инвеститори да задържат акциите на Amazon от 2010 г. до днес.

Начинът на Amazon

Една от тайните зад успеха Amazon е безмилостното ѝ придържане към принции, които доказано работят в много различни индустрии. По-голямата част от тях са дело на самия Безос и се поддържат чрез постоянни повтаряния на вътрешни срещи, сочат книгата на Брад Стоун от 2013 г. “The Store Store” и статии на The New Yorker, The Atlantic и други. Може би най-важният от тези принципи е поставянето на клиента на първо място. Всичко друго е на втори план. Това е правило без изключения. Служители на Amazon неведнъж са споделяли как са били на срещи, на които идеи, имащи потенциал да генерират приходи, са били отхвърлени, защото ще бъдат лоши за потребителите.

Друг ключ към успеха са непрестанните експерименти и ученето от грешките. Когато Fire Phone се провали, компанията заложи на друг хардуер и постигна успех с колонките Echo и стриймин продуктите Fire TV.

Придобиването на Whole Foods изглеждаше като грешка, но две години по-късно Amazon работи на пълни обороти за пускането на собствени магазини за хранителни стоки, благодарение на научения си урок и данните, събрани от купувачите на Whole Foods.

Лошата страна

Манията на Amazon по потребителите си има и лоша страна. Съблазнително е да оправдаем прекомерната работа на служителите в името на това клиентите да получават по-бързо поръчките си. Изкушаващо е да гледаме на доставчиците, независимите търговци и други партньори, като на нещо заменяемо - те са важни за Amazon, долкото ѝ помагат клиентите ѝ да получат това, което искат, на правилната цена.

Има нещо неприятно в начина, по който Amazon започна да създава свои “лични марки” за популярни продукти, конкурирайки се директно с доставчиците, чиито продукти продава, макар че компанията твърди, че физическите търговци на дребно правят това непрекъснато.

Колкото по-влиятелна става Amazon, толкова повече ще растат оплакванията от нейните практики, а това я запраща директно в ръцете на регулаторите и властите, които пък все по-агресивно нападат големите технологични компании.

Amazon може да каже, че в крайна сметка прави повече от всяка друга компания за гражданите, предлагайки ниски цени и безкрайна селекция от продукти и услуги, създавайки множество работни места в икономически проблемни части на страната.

Ако нарастващата популистка тенденция продължи, размерът и властта на Amazon в комбинация със състоянието на Безос, я правят особено привлекателна цел.

Има и друга екзистенциална заплаха. През последните няколко години идеята, че хората разрушават природата доведе до това, че все повече млади хора се борят ожесточено срещу климатичните промени, а през следващото десетилетие ще видим нарастващо политическо и социално вълнение, докато новините стават все по-лоши. Предвид всичко това, Amazon позволява потребителите да правят импусливни покупки, доставяни по поискване чрез голямо изгаряне на изкопаеми горива.

Да добавим и манията на главния изпълнителен директор по космическия туризъм.

По-рано тази година компанията опита да изпревари критиките, като обеща да се бори с климатичните промени. За целта се ангажира да измерва емисиите парникови газове и да приеме стратегии за намаляването им. Но докато кризата става все по-голяма, хората ще търсят изкупителни жертви. Подобно на Facebook, Amazon може да поеме вината, че ни дава точно това, което искаме.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:38 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още