С окончателни промени в Кодекса на труда (КТ) парламентът сложи край на практиката да се прехвърлят задлъжнели фирми на клошари. Така недобросъвестните работодатели вече няма да могат да приписват фирмата си на трети лица и да бягат от финансови задължения към работниците.
Предвижда се предприятие, в което има наети работници или служители, да може да се прехвърли, след като отчуждителят изплати дължимите, но неизплатени трудови възнаграждения, обезщетения, задължителни осигурителни вноски на работниците и служителите, включително и на работниците и служителите, трудовите правоотношения с които са прекратени до три години преди прехвърлянето на предприятието.
С новите текстове не се позволява и на фирмите с наказателни постановления да участват в обществени поръчки.
С промените се засилват и контролните функции на Главната инспекция по труда /ГИТ/. Инспекцията ще може да започва процедура по несъстоятелност, ако не са изплатени заплатите на повече от 1/3 от работниците в предприятието. За тази поправка настояваше омбудсманът Мая Манолова.
Новата функция Инспекцията по труда ще започне да изпълнява от 31 март догодина, след като първоначалният срок беше 1 юли 2018 г., предава БТА.
Право на гарантирани вземания имат работниците и служителите, които са или са били в трудово правоотношение с работодателя, независимо от срока му и от продължителността на работното време. Вземанията са в размер на последните шест начислени, но неизплатени месечни заплати и парични обезщетения през последните 36 календарни месеца /три години/, предхождащи месеца, в който е вписано решението по несъстоятелност.
Максималният месечен размер на гарантираните вземания се определя ежегодно със Закона за бюджета на ДОО и не може да бъде по-малък от две и половина минимални работни заплати към датата на вписване на решението в Търговския регистър.
Беше прието, когато вземанията на работниците, чиито правоотношения са прекратени през последните три години преди датата на вписване в Търговския регистър на решението, са само за начислени, но неизплатени обезщетения, дължими по силата на нормативен акт или колективен трудов договор, гарантираното вземане да е в размер на неизплатените обезщетения, но не повече от четирикратния размер на минималната работна заплата към датата на прекратяване на трудовото правоотношение.
Депутатите разпоредиха също обезщетенията да се изплащат не по-късно от последния ден на месеца, следващ месеца, през който е прекратено трудовото правоотношение, освен ако в колективния трудов договор не е договорен друг срок. След изтичане на този срок работодателят дължи обезщетението заедно със законната лихва.
Вземане на работник или служител, произтичащо от трудово или прекратено трудово правоотношение с длъжника до 6 месеца преди вписване на съдебното решение за откриване на производство по несъстоятелност в търговския регистър, се вписва служебно от синдика в списъка на приетите вземания.
За предотвратяване и преустановяване на нарушения на трудовото законодателство контролните органи на ГИТ по своя инициатива или по предложение на синдикалните организации могат да дават задължителни предписания на работодателя и органа по назначаването за изплащане на неизплатените заплати и обезщетения след прекратяване на трудовите правоотношения. Копие от влязло в сила предписание се предоставя на работника или служителя по негово искане.


Корабът "Ейбъл“ е обгорял, пожарът е бил тежък
Поредица от инициативи във Варна по повод Световен ден за психично здраве
Сърбия не покани Европейския парламент да наблюдава изборите
Стана ясно какво превозвал корабът "Ейбъл"
Изпълкомът на БФС се събира в понеделник
Скритото във вечните ледове на Русия може да е по-страшно от чумата
ЕС се споразумя с Китай за намаляване на вноса на хибридни автомобили
Младите искат да учат астрономия - трябва им бъдеще в България
„Евертън“ обмисля продажба, която ще изпита завишените оценки във футбола
Презастрояването засилва топлинния стрес за милиони българи
Въздушен шал удължава сезона за кабриолетите
Ford направи пикап от Mustang и го скри от света
Ineos Grenadier става армейски автомобил на НАТО
Volkswagen ID.Tiguan: три версии и пробег до 600 км
Тази Honda NSX струва 1 млн. долара
Травис Келси разкри как е прекарал своя рожден ден с Тейлър Суифт
Тежка катастрофа затвори Е-79 в Кресненското дефиле, дете е затиснато в автомобил
Пожар гори край бургаското село Изворище
Кличко: Корупцията около Зеленски е отрова


преди 8 години Хич не е същото, защото данъците са към държавата, а неизплатените заплати са си от частно-правен характер и се дължат към някакви бачкатори които може да го ду*ат на воля. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Същото е като когато продаваш имот или автомобил - не може без да си си платил данъците. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Това не трябва да може да мине защото нарушава неприкосновенността на частната собственост, която е заложена като идея в Конституцията ни. Не може да ти забранят да продаваш своя собственост (в случая фирмата), защото това си е частна собственост и човек следва да може да се разпорежда с нея. А трудът си е най-обикновен труд, затова има работници за да работят. Трудът не е частна собственост за да се правят такива промени. отговор Сигнализирай за неуместен коментар