IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Електромобилите тестват любовта на британците към малките коли

Новите регламенти и естествената еволюция на пазара рано или късно ще осигурят място за по-малки и достъпни превозни средства с батерии

15:00 | 18.11.23 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Дори популярните в близкото минало малки коли като Fiat Punto и Ford Fiesta бяха изтеглени от техните производители и заменени със SUV-ове през последните години, коментира Ралф Палмър от неправителствената организация Transport & Environment, която проследява пазара на автомобили. „Компаниите виждат, че има големи маржове на печалба, които могат да бъдат генерирани от продажбата на масивен SUV, дори и да продадат по-малко бройки“, добавя той.

Тази промяна, особено при електромобилите, създава недостиг на опции за шофиращите, които искат да купят такава кола, която им е необходима в ежедневието – дупка, която компании като Honda и Kia сега се стремят да запълнят с по-минималистични машини. Деветте електромобила в Обединеното кралство с капацитет на батерията под 50 kWh включват, например, Smart EQ Fortwo, който изглежда като кола с броня, която е прескочила пистата и може да измине 130 километра с батерия от 17 kWh.

Наскоро Honda представи модела SUSTAINA-C Concept. Снимка: Kiyoshi Ota/Bloomberg Наскоро Honda представи модела SUSTAINA-C Concept. Снимка: Kiyoshi Ota/Bloomberg

Funky Cat на Ora е малко по-голяма. За разлика от Fortwo, тя е петместна и може да измине почти 320 километра с едно зареждане, достатъчно за прескачане от Лондон до Лийдс, приблизително една трета от дължината на острова. Все пак това е един от най-леките електромобили в Обединеното кралство, отчасти защото батерията му има капацитет от едва 48 kWh. За градско шофиране това е достатъчно.

Когато бива подложен на тестове от Bloomberg Green, Funky Cat е в състояние да отметне куп задачи из Лондон с едно зареждане на батерията. Един пътник с височина от 190 cm ще разполага с достатъчно място за краката, а багажникът побира доста неща от Ikea. Със свалени задни седалки може да поместите отзад офис стол и куп картонени кутии; дори тогава в колата удобно могат да седнат трима души.

Funky Cat е един от малкото китайски електромобили, които се стремят да пробият на британския автомобилен пазар, като много от тях са повлияни от силното търсене на малки автомобили в Азия. Миниатюрните превозни средства, които са дълги приблизително 3,3 метра, високи 1,5 метра и широки около 2 метра – съставляват 40% от продажбите на японски автомобили, а най-продаваната електрическа кола в Китай е Wuling Mini EV за 5000 долара, която предлага максимална скорост от 100 км/ч. Малките автомобили също са популярни в Европа, макар и в по-малка степен от преди.

Но цената остава предизвикателство, изтъква Акшара Чандхок от консултантската фирма PWC. При цена от 31 995 паунда (39 000 долара), Funky Cat все още е скъп за автомобил от начално ниво. По същия начин Honda E, автомобилният еквивалент на хамстер, струва 38 000 паунда. Електрическото Mini започва от 32 550 паунда, което е 42% повече от бензиновия му аналог.

Въпреки че Funky Cat е забавна, тя не се чувства толкова луксозна, колкото предполага цената ѝ. Сателитната навигация се бори с прогнозите за трафика; асистентът в колата, извикан чрез командата „Здравей, Ора“, е по-скоро трик, отколкото нещо полезно; и няма Apple Carplay, въпреки че скоро ще се появи. Отопляемите седалки и волан се предлагат само при по-скъпите версии, които се появиха преди месец, които предлагат още люк и автоматична помощ при паркиране.

Разбира се, пазарът на електромобили тепърва ще се развива. Разходите за батерии със сигурност ще намалеят с подобряването на технологията, което ще облекчи цените. В средносрочен план, по-голямото разнообразие от модели може да дойде с прилагането на регламента на Великобритания, който ще изисква от всяка марка четири от пет автомобила да бъдат електрически до 2030 г. През следващата година 22% от колите, които продават автомобилните концерни в страната, не трябва да отделят емисии.

Мандатът „трябва да насърчи производителите да имат по-широка гама от електромобили, което означава да има такива и в долния край на ценовата скала“, споделя Едмънд Кинг, президент на британската автомобилна асоциация AA. „Те трябва да покрият тези изисквания, а не всеки може да си позволи кола за 60 000 паунда“, добавя той.

Вече има доказателства, че потребителите в Обединеното кралство биха приветствали повече опции от нисък клас. Според анкета, публикувана от T&E по-рано тази година, още 9% от британците биха преминали към електромобили, ако на пазара се предлага малка електрическа кола на цена от 21 000 паунда и с пробег от 250 до 300 км. Засега няма такава.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:01 | 18.11.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още