Кметът на Банско може да въведе през зимните месеци транспортна схема, която да бъде приятелска за туристите. Колите да се оставят в началото на града на безплатен и охраняем паркинг и оттам автобуси да развеждат туристите. Всяка сутрин с автобуси туристите могат от хотелите да стигат до лифта и да се прибират след това. Става дума за автобуси на курорта. В момента Банско не е курорт. Курорт означава спокойно място, свързано с определени стандарти на безопасност. Банско в момента не е такова място. Така хората ще се чувстват спокойно и че получават нещо за парите си. Следващата стъпка е правиш нещо за туристите – и вдигаш цените, защото ниските цени не са добра посока на развитие.
Трябва да се развият и идеите за летен туризъм, т.е. за целогодишен туризъм. Банско всъщност винаги е било дестинация за летен туризъм. Усилията, които се полагат с провеждането на концерти и други събития, са добра идея. Друго нещо, от което кметът, а и всички биха спечелили, е да се създадат условия за истинска чуваемост между всички, не само големите хотели, не само концесионера, а и малките хотели и къщите за гости. Може да се подобри озеленяването, външният вид на сградите. Знаем за проблема, че хотелите не могат да купят карти за ски за своите клиенти. Това също е работа на общината, която е и съсобственик в дружеството концесионер. Общината, ако иска да се разглежда като сериозно място за туризъм, трябва да направи нещо, не може да отказва на собствените си хотелиери това право и тази възможност. Когато имаме концесия от този вид, имаме монопол, но не може всичко да се зауства в интересите на монопола.
Със сигурност този лифт, който имат, трябва да стане по-бърз, а бих казал, че кабинките по-скоро трябва да се заменят с други, защото не съм убеден че инфраструктурно в рамките на концесионната територия втора кабинка е възможна. Иначе се поставя под въпрос територията на националния парк, който е световно наследство и от който бизнеса не черпи достатъчно, защото не харесва това наследство. В момента това място се рекламира повече като място за ски. Банско ще спечели, ако убеди хората в Пиринския край, че е за развитието на Пирин, а не за своите ски проекти. Ако нещата се разглеждат стратегически. Поне трябва да бъдат направени усилия, да има чуваемост, а нея я няма – нито за хората от Банско, нито за съседните общини. Затова и хората в Пиринския край не се идентифицират с успеха на Банско. Трябва да се започне с един безкомпромисен анализ, а след това да се отвори пътя на една широка експертна дискусия.
Нашите ски курорти често са сравнявани с тези в Австрия, Швейцария и други дестинации в Алпите. Какъв е моделът за развитие там?
Тези курорти също са правени с известни компромиси. Има сериозно застрояване и там, но с някои изключения във френските Алпи там няма мастодонти, каквито имаме ние. В Австрия, Швейцария, Северна Италия настаняването е в малки хотели, вили и къщи за гости на до три-четири етажа с визия, която се вписва в ландшафта. Визията на строителството в Банско, Куниното не се вписва в ландшафта и това пречи в Банско да дойдат хора с пари. Те не искат да гледат нито строителни площадки, нито градове, те искат да гледат природата. Освен естетиката, имаме проблеми и с инфраструктурата.
В курортите в Австрия и Швейцария всяко нещо, което е правено, е правено със замисъл за инфраструктурата, капацитета. Нека не забравяме, че тези курорти не са направени и в национални паркове. Има предложения за доста писти в България извън Рила и Пирин, но инвеститорите не се интересуват. Това вероятно е защото искат да добият дървен материал и на практика да употребят планината още веднъж. Докато за тези държави, за които говорим, изобщо не става дума за строителство в национални паркове, още повече за национални паркове, които са световно наследство. За това трябва да сме чувствителни, да благодарим на природата за това, което ни е дала, да работим с това, което имаме, а не да го разрушаваме.
В тези курорти няма и монополист, който да владее всички съоръжения и услуги. Приходите от лифт картите не отиват в офшорни сметки и има разпределение на функциите. От една страна има хотели и къщи за гости, от друга страна – ски училища, а от трета - общината, която се занимава с поддържане качеството на живот на съответното място, транспорта, рекламата, защото общината получава данъци от предприемачите. Правят се усилия всички тези курорти да се позиционират и като летни. Швейцария например в последно време изобщо не се рекламира като зимна дестинация, а като лятна. Австрия също – тя се представя като страната на Моцарт, на добрата кухня, на виното. Австрийското вино в момента е световен хит. На практика в тези страни виждаме адаптация към промените. Има такива примери и от Франция. Много курорти под 2 000 метра затварят. От дестинации за зимен спорт те се превръщат в крайградски зони за живот по-близо до природата. Така хората работят в градовете, а живеят в тези бивши вече курорти. Банско не може да разчита на това, защото е отдалечено, за разлика от Боровец. Градчето Банско не може да черпи от потока на един голям град, докато в Боровец, на само 70км от София, ако си представим, че някой ден снегът стане съвсем недостатъчен, хотелите биха могли да се превърнат в места за живеене, а ски пистите – в места за летен бобслей. Колоезденето също може да се развива, Боровец има много добър байк парк, Пампорово също.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Панета: Трябва да се види подготовката за операцията на 2 септември
Панета: Ще се изискват големи усилия от Конгреса по случая от 2 септември
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Вдовецът на Тина Търнър си има нова приятелка, влюбен е в 60-годишна американка
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони


преди 9 години Заради такива като тоя, а и заради чиновнически идиотизъм най-големия предполагаем инвеститор с над 1млрд лева проект си тръгна окончателтно оттук. Говоря за дестинацията Сапарево-Говедарци. Сега тая най красива част на Рила е обречена на бандитско сечене на горите, беработица и тотален разпад. А франсетата ще се преместят в Румъния или Турция, там ще им прегърнат идеята начаса и след няколко месеца ще почнат реално строителство. Тук им трябваха цели пет години, за да ги откажат нашите тиквеници, толкова бяха харесали природата ни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Написаното е доста невярно. Мюнхен категорично зимата ме е по-студен от София. Колкото за Алпите, разпространяваш неверните твърдения на псевдо еколозите! Не е така! Хубаво е хората да пътуват повечко, за да разберат истината! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Явно не си ходил в Алпитетам и при 600 м. н. в. защото е студено та дрънкане бъркай 2 000 м. н. в. в България и в Алпитедори в Мюхнен, който е на височината на София е студ студ та дрънкатака че спокойно моляи едно е студ да слиза от върхове 4 500 м.друго е навсякъде наоколо да е ниско и да се вдига топъл въздух като в БГМоля моля отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Има много места в България, където могат да се направят писти за ски, но как да се преодолеят чиновниците и "еколозите". Например около връх Перелик или Голяма Сюткя, За смяната на един лифт с друг на Пампорово отне години за разрешителни, камо ли да се прявят трасета за нови лифтове. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Т'ва с цените си е директен призив за картел. С много от нещата съм съгласен, но с това - категорично не. Няма и нужда от одобни дивотии, защото от тях пак ще спечелят мафиотите, а малките семейни хотели ще го издухат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години В Алпите повечето писти са под 2000 метра. Очевидно в горския пояс. При 41 % планини спрямо общата площ България има голям потенциал за развитие на зимния туризъм!!!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Пак частни интереси. До кога? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Твърдят, че в Швейцария се правел нов курорт със 150 км. писти, спрямо толкова в Боровец, Пампоровец и Бансковец общо.Но забравят, че Пирин е една мини планина с високи части само в северната част.Рила също е малка, а Родопите са ниски.Така че къде да ги сложим тези 150 км. писти в Рила например? То малко ли са пистите, които не работят, защото няма сняг. отговор Сигнализирай за неуместен коментар