IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Забавянето на китайската икономика натежава на продажбите на големите компании

Производителите на автомобили и машини губят, а ресторантите и компаниите за луксозни стоки се радват на високите си продажби

13:52 | 03.08.23 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

От гиганта за потребителски стоки Unilever до автомобилния производител Nissan и производителя на машини Caterpillar, световни фирми предупредиха за забавяне на ръста на печалбите си в Китай, тъй като втората по големина икономика в света губи инерцията си след пандемията, пише Ройтерс.

Продължаващото възстановяване се ограничава до няколко сектора, например ресторантьорския и сектора на луксозните стоки, което доведе до двуцифрен ръст на продажбите в Китай за компании като Starbucks и компанията собственик на Louis Vuitton LVMH.

Но дори тези водещи компании не пожелаха да повишат прогнозите си за Китай, а бяха предпазливи заради слабите икономически данни. Фирмите за потребителски стоки като Procter & Gamble, L'Oreal и Coca-Cola също заемат внимателна позиция.

„В момента наблюдаваме един много предпазлив потребител в Китай, спад на пазара на имоти и намалено търсене при износа“, заяви финансовият директор на Unilever Греъм Пикетли по време на разговор за тримисечния отчет на компанията миналата седмица.

„В Китай безработицата е висока, особено тази сред младите хора... Това, което можем да кажем, е, че доверието на китайските потребители е намаляло до най-ниската си точка до момента".

Световните производители на автомобили трябва да се борят и с по-високата конкуренция от страна на местните производители, които за първи път заемат над 50% дял от пазара през първата половина на 2023 г. Volkswagen намали годишната си цел за продажби миналата седмица поради спад на продажбите в Китай – неговият водещ пазар.

"За съжаление, прогнозите ни за продажбите в Китай вече са далеч под производствения ни капацитет", заяви миналата седмица главният изпълнителен директор на Nissan Макото Учида. Възстановяването на приходите на най-големия автомобилен пазар в света вероятно ще отнеме време, допълни той.

Тези, за които реалността не беше такава, каквато очакваха

В областта на технологиите, производителите на чипове като Samsung и SK Hynix заявиха, че повторното отваряне на Китай, след продължителната блокада заради Covid-19, не е успяло да предизвика съживяване на пазара на смартфони и че компаниите удължават съкращенията на производството на чиповете с памет от типа NAND, използвани в телефоните за съхранение на данни.

Дори Apple, компанията с най-висока капитализация в света, в четвъртък вероятно ще отчете непроменени продажби на смартфона си iPhone на своя трети по големина пазар, което все пак е по-добре от спада от 2,1%, прогнозиран от компанията за изследвания IDC за целия китайски пазар на смартфони за периода от април до юни.

Водещите миннодобивни компании и производители на тежки машини също бяха засегнати от продължителния спад в имотния сектор.

„Споменахме по време на последния ни разговор за приходите, че очакваме продажбите в Китай да останат под обичайните 5-10% от продажбите на нашите предприятия. Сега очакваме още по-слаби резултати, тъй като производството на багери с тегло 10 и повече тона се сви дори повече, отколкото очаквахме“, заяви главният изпълнителен директор на Caterpillar Джим Ъмпълби по време на разговора за приходите във вторник

Все пак Rio Tinto, най-големият производител на желязна руда в света, е настроен предпазливо оптимистично за китайската икономика заради обещанията на китайското правителство за повече стимули в подкрепа на икономическия растеж.

"Опитът ни с Китай показва, че когато нещата не вървят толкова добре, тогава китайците имат доста впечатляващата способност да управляват икономиката", заяви главният изпълнителен директор на Rio Tinto Джейкъб Стаусхолм, след като представи отчета за печалбата на компанията си миналата седмица.

Останалите, които спечелиха

Заведенията за хранене и производителите на луксозни стоки бяха сред малкото икономически „светли петна“ за потребителите, които започнаха да харчат много, след като ограниченията, свързани с Covid-19, бяха премахнати.

Starbucks отчете скок от 46% на сравнимите си продажби в Китай през последното тримесечие - възстановяване в съответствие с очакванията, което вероятно ще продължи, казаха представители на компанията в разговор с инвеститори във вторник.

Компанията Yum China, собственик на веригите KFC и Pizza Hut, в континентален Китай, отчете 25% ръст на приходите си през второто тримесечие, тъй като посещаемостта отново се е увеличила, но заяви, че разходите, които един човек прави, когато посети заведенията ѝ са намалели, тъй като потребителите стават „по-рационални“ по отношение на разходите си.

LVMH, сред чиито 75 марки са Louis Vuitton и американската марка за бижута Tiffany, отчете по-добър от очаквания ръст от 17% на продажбите в световен мащаб през второто тримесечие заради възстановяването в Китай, но се въздържа да направи прогноза за останалата част от годината.

„Потребителите в света не са в настроение за мащабно пазаруване, с което да наваксат пропуснатите възможности по време на пандемията, както наблюдавахме през 2021 г. и 2022 г.“, заяви финансовият директор на LVMH Жан-Жак Гиони миналата седмица.

„Нямаме видимост, (но) не сме песимисти и нямаме причина да бъдем (песимисти) по отношение на Китай.“

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:52 | 03.08.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Търговия и потребителски стоки виж още

Коментари

Финанси виж още