IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как технологичната индустрия загуби 7,4 трлн. долара само за година

12 месеца бяха достатъчни за попарване на големите амбиции, космическите оценки на компаниите и мечтите на инвеститорите

12:32 | 27.11.22 г. 3
Автор - снимка
Създател
Снимка: Michael Nagle/Bloomberg
Снимка: Michael Nagle/Bloomberg

За много инвеститори това беше просто въпрос на време.

„В Силициевата долина е слабо пазена тайна, че компании – от Google до Meta, от Twitter до Uber – могат да постигнат подобни нива на приходи с много по-малко хора“, написа през октомври Брад Герстнер, технологичен инвеститор в Altimeter Capital.

Писмото му беше конкретно насочено към Зукърбърг, призовавайки го да намали разходите, но беше напълно готов да насочи критиките си към всички в сектора.

„Бих направил крачка напред и бих заяви, че тези невероятни компании биха работили още по-добре и по-ефективно без множеството слоеве и летаргията, която идва с тази изключителна скорост на увеличаване на броя на служителите“, написа Герстнер.

Активистът инвеститор TCI Fund Management повтори това мнение в писмо до главния изпълнителен директор на Google Сундар Пичай, чиято компания тъкмо записа най-слабия растеж, с изключение на едно тримесечие по време на пандемията.

„Разговорите ни с бивши директори предполагат, че бизнесът може да се управлява ефективно със значително по-малко служители“, гласи писмото. В момента служителите на Google са притеснени, че може да се задават съкращения.

SPAC лудостта

Помните ли SPAC?

Тези компании със специално предназначение създадени, така че да намерят стартъпи, които да купят и да ги направят публични, бяха феномен през 2020 и 2021 г. Инвестиционните банки бяха нетърпеливи да ги подкрепят, а инвеститорите веднага се насочиха натам с нови капитали.

SPAC позволиха на компании, които не бяха достатъчно подготвени да задоволят традиционните инвеститори в IPO-та, да си проправят път до публичния пазар. В САЩ миналата година общо 619 SPAC фирми станаха публични, спрямо 496 традиционни листвания.

Тази година на този пазар е истинска кървава баня.

Индексът CNBC Post SPAC, който следи представянето на акциите на компаниите със специално предназначение след пазарния им дебют, е спаднал с повече от 70% от създаването му и с около две трети през последната година. Много SPAC компании така и не изпълниха целите си и върнаха парите на инвеститорите. Chamath Palihapitiya, някога наричан кралят на SPAC, прекрати две сделки миналия месец, след като не успя да намери подходящи цели за сливане и върна 1,6 млрд. долара на инвеститорите.

Да не забравяме и стартъп света, който от повече от половин десетилетие беше известен с това, че отглеждаше еднорози.

Миналата година инвеститорите са влели 325 млн. долара в компании, подкрепяни от рисков капитал, според екипа за рисков капитал на EY, като сумата е достигнала своя връх през четвъртото тримесечие на 2021 г. Лесните пари отдавна ги няма. Сега компаниите са много по-отбранителни, отколкото нападателни в своето финансиране, набирайки капитал, защото имат нужда от него и често при неблагоприятни условия.

Последна актуализация: 09:43 | 28.11.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още