Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

По света

Все повече американски компании се отказват от офисите

Ръстът на работата от разстояние може да намали за постоянно търсенето на офис площи от някои компании

Все повече американски компании се отказват от офисите

Снимка: Simon Dawson/Bloomberg

JPMorgan Chase & Co., Salesforce. com и PricewaterhouseCoopers са сред големите компании в САЩ, които опитват да се освободят от големи офис площи – пореден знак, че работата от разстояние вреди на търсенето на този стълб на бизнес имотите, пише Wall Street Journal.

Големите компании обичайно подписват наемни договори за офиси за десет години или повече, което не им оставя много варианти за намаляване на площите извън опитите да преотдават етажи на други наематели. В края на 2020 г. 12,7 млн. кв. м офис площи са били налични за преотдаване в САЩ, показват данни на консултантската компания CBRE Group. Това е ръст с 40% спрямо година по-рано и най-високото ниво от 2003 г. насам.

Макар че преотдаването на площи нараства при всяка рецесия, тъй като изпитващи затруднение компании се стремят да намалят разходите, компаниите обичайно прибавят офис площи, когато икономиката отново расте. Но този път много компании, които се отказват от недвижимите имоти, се справят добре финансово. Те казват, че имат нужда от по-малко площи, защото планират повече служители да работят поне отчасти от вкъщи дори след края на пандемията.

Поради това се очаква търсенето на офис площи да остане за постоянно по-ниско в някои компании, както ръстът на електронната търговия тласка надолу търсенето и наемите на търговски площи.

Засилената дейност по преотдаване вече създава проблеми на собствениците на имоти. Наемите на офиси за по-скъпи площи, включително с отстъпките, са намалели с около 17% през миналата година в Ню Йорк и Сан Франциско и с 13 на сто в цялата страна, показват данни на консултантската компания JLL.

Още по темата
Преотдадените площи обичайно се предлагат с допълнителна отстъпка от 25%, казва Дейвид Фалк, президент на отдела за Ню Йорк в компанията за имотни услуги Newmark. А тъй като компаниите могат да преотдават площи краткосрочно, растящите наличности от преотдадени площи може да са начален индикатор за истинското състояние на офис пазара.

Скоростта, с която наличните преотдадени площи расте, е „удивителна“, казва Фил Райън, директор на офис изследванията за САЩ в JLL.

Някои компании просто тестват какво могат да получат чрез преотдаването и в крайна сметка може да решат да запазят площите си, коментират брокери. Но увеличавайки предлагането на офис площи при наличието на малко наематели, те помагат за намаляването на наемите в градовете и понякога може да се конкурират за бизнес със собствениците на сградите им.

JPMorgan обяви, че преотдава 65 хил. кв. м офис площи в Долен Манхатън по-рано тази година. Това е най-голямата площ, която е налична за преотдаване в Манхатън, сочат данни на консултантската компания Savills.

PricewaterhouseCoopers и Yelp също са обявили площи за преотдаване в Ню Йорк, съобщават брокери.

Salesforce е обявила площ за наем в една от офис сградите си в Сан Франциско. Uber Technologies и Wells Fargo също прибавят преотдадени офис площи в града, въпреки че компаниите съобщават, че решението не е свързано с политиките за работа от вкъщи, съобщават запознати източници.

Технологичните компании, които до неотдавна бяха най-агресивни в придобиването на офис площи в градове като Сан Франциско и Ню Йорк, сега са двигатели на бума на преотдадените площи. Тези компании възприемат в някои случаи по-бързо политиката на работа от разстояние в сравнение с други индустрии и са по-склонни да намалят зависимостта си към недвижими имоти в резултат на това, казват анализатори.

През предходните години технологичните компании често наемаха повече площи, отколкото се нуждаеха тогава, за да са готови за растеж, коментира Райън. Тази практика стана причина много от компаниите да се окажат с твърде много офис площи, от които сега се опитват да се освободят.

Когато компанията за облачни услуги Dropbox се съгласи да наеме офис сграда с площ от над 65 хил. кв. м в Сан Франциско през 2017 г., това се превърна в най-голямата сделка за наем на офис площи в историята на града. Но неотдавна компанията преотдаде голяма част от площите на две биотехнологични компании на по-ниска цена.

Dropbox съобщи, че повечето й служители ще работят основно от вкъщи в бъдеще, позовавайки се на допитвания, които показали, че повечето предпочитат това, както и на изследване, според което служителите са по-съсредоточени у дома.

Компаниите, които преотдават площи, често нямат друг избор, освен да приемат големи загуби. Dropbox съобщи при представянето на финансовите си резултати неотдавна, че очаква да спечели над 800 млн. долара чрез преотдаване на недвижими имоти, но тя също така ще намали стойността на наемните си договори с около 400 млн. долара, тъй като приходите от преотдаването са по-ниски от наема, който плаща.

Големи финансови компании и правни кантори, които са популярни наематели, защото искат да плащат високи наеми, също се отказват от офис площи, коментират брокери. А предградията също не са имунизирани. Редица компании опитват да се освободят от кол центрове и други физически обекти в евтини локации, казва Райън.

В околностите на Чикаго компанията за здравни грижи AMITA Health неотдавна обяви централата си за преотдаване. Подобно на Dropbox компанията е направила допитване сред служителите си и е установила, че много от тях харесвали работата от вкъщи, съобщава главният оперативен директор Тор Тордарсон.

„Желанието на служителите ни да работят от разстояние и възможностите ни да предоставим в замяна алтернативна работна среда изискват по-малко физическо офис пространство“, отбелязва той.

По статията работиха: Божидарка Чобалигова, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от По света
Защо жилищни проекти в Стокхолм от 30-те години са толкова търсени днес