Хервиг Тойфелсдорфър e член на борда на базираната във Виена компания за управление на имоти Hypo Real Invest. Той взе участие в изложението за имоти Real Vienna, което се проведе с медийното участие на Investor.bg.
Пред Investor.bg той представи гледната си точка относно това, което се промени през последните две години на пазара на имоти, какви са рисковете пред устойчивото развитие на сектора и доколко алчността все още е основна движеща сила на пазара.
- Вие и другите панелисти говорихте за алчността на пазара на имоти. Смятате ли, че днес има по-малко алчност в сравнение с периода преди кризата?
Смятам, че като цяло няма по-малко алчност, но хората не са толкова решителни да действат, колкото бяха преди. С други думи, смятам, че алчността е все още тук, но тя не е подкрепяна от толкова много играчи на пазара. Хората не са толкова дръзки, колкото бяха преди две години.
- От друга страна, алчността е също и положителна, тъй като задвижва пазара. Какво смятате, че трябва да се направи в регулаторно отношение, за да се гарантира, че рискът на пазара не е толкова голям както преди?
Винаги съществува проблем със свръхрегулацията. Мисля, че хората просто трябва да обръщат внимание на пазарните данни и да се замислят кои от тях са реалистични и в полза на устойчивия пазар. Както казахте и Вие, алчността е движеща сила за икономиката и е важен фактор, но винаги става въпрос за това в каква степен е тя.
- Какво е мнението Ви за пазарите в Източна Европа? В момента вниманието е насочено основно към по-установените пазари в Западна и Централна Европа.
Мисля, че интересът ще се завърне. Особено ако говорим за пазарите в Югоизточна Европа. Според мен един от проблемите е, когато няма достатъчно икономически фактори да подкрепят пазара, както и някои социални структури, които в тези страни липсват. В този случай има вероятност самото общество да се разцепи на две.
Това, което липсва в сравнение с по-големите икономики, и това, което правителствата в тези страни трябва да направят, е да помогнат за създаването на ситуация, в която има повече хора с жизнен стандарт по средата между много бедните и много богатите. Тъй като ако тази празнина се разшири повече отколкото е сега, няма да имаме масата, която да съставлява базата на икономиката.
- Т. нар. средна класа.
Да, липсва средната класа. И ако нямате средна класа до известна степен, не е лесно да си представим, че тези пазари ще се възстановят в дългосрочен план.
Ако вземете например Полша, Чехия, дори Унгария, и как те се възстановяват, ще видите, че тези страни имаха късмет, че вече имаха сформирана средна класа.
- Как гледате на гръцката криза и смятате ли, че тя застрашава цялата еврозона или мислите, че ще бъде овладяна успешно?
Не бих казал, че има риск за цялата еврозона. Определено това е критична ситуация, но мисля, че гръцката икономика е 2,5% от целия ЕС и че останалата част, останалите 97,5% имат достатъчно потенциал. Кризата е сериозна но мисля, че Европа, сама по себе си, е достатъчно силна и интелигентна и в момента изглежда устойчива.


Украйна издирва Филип Киркоров, а той заяви: Всички знаят къде да ме намерят
Асоциацията на банките със съвети за преминаването към евро
Желязков в Хелзинки: Сигурността на Източния фланг трябва да бъде повишена
Много е вероятно да имаме кална Коледа без сняг
Василев успокои, че удължителният бюджет не представлява риск за пенсиите
Българският имотен пазар – добри, лоши и зли практики
Как ASML оформиха индустрията на AI чиповете
Нямате нужда от казино, имате Нюйоркската фондова борса
Шефчович за глобите и регулациите за компании от САЩ
Шефчович: Със САЩ преговаряме на ниво екипи
Китайците нямат спиране – ще участват в 24 часа на Льо Ман
Трябва ли да се сменят и сензорите за следене на налягането с гумите
Световната автомобилна индустрия изпадна в дълбока криза
5 мита за SUV, които е време да изчезнат
Renault слага край на най-малко известната си марка
Кристен Стюарт издаде какво най-много харесва у съпругата си
Песков: Русия се стреми към дългосрочен мир
"България Еър" и Летище "Васил Левски" – София посрещнаха 8-милионния пътник за 2025 година