Европа отвори кутията на Пандора, опитвайки се да съчетае свободната търговия с честната, пише в свой материал Ройтерс.
Под натиска на френския президент Никола Саркози Европейската комисия одобри на 21 май предложения, които могат да изключат чуждестранните компании от наддаванията за обществени поръчки в Европейския съюз, освен ако държавите, в които са базирани, не осигурят същия достъп за европейските фирми.
ЕК, чиито традиции я нареждат сред привържениците на лансирането на свободната търговия и сред противниците на протекционизма, настоява, че мярката се използва като лост за достъп до изгодните правителствени договори в страни като Япония, САЩ и Китай, а не за затварянето на европейските пазари.
Обществените поръчки по света – от изграждането на пътища и железопътни линии до снабдяване със софтуер и инсталиране на мрежи за данни – са на стойност около 1 трилион евро годишно, а европейският пазар е доста по-отворен от този на конкурентите, твърдят от ЕК.
Япония допуска чуждестранни компании до по-малко от 3% от обществените си поръчки, а САЩ са съвсем малко по-либерални. Представители на ЕС са притеснени от допълнителните клаузи от типа „Купувай американското!“, залегнали в законодателството на САЩ напоследък.
Мярката трябва да бъде одобрена от Европейския парламент и от квалифицирано мнозинство правителства на държавите-членки, което далеч не е сигурно, но вече предизвика ожесточени дискусии.
Критиците, особено почитателите на свободната търговия в лицето на британците, заявиха, че предложенията изпращат грешно послание и ще поведат Европа по опасния път към затваряне на пазарите вместо към отваряне.
В британски правителствен документ за търговията от 2011 г. се посочва, че принципът на реципрочност може да звучи „повърхностно логично“, но е в състояние да открехне вратата за протекционизма.
„Правителството не смята, че ЕС трябва да затвори своите пазари, ако пазарите на останалите не се отворят. Това може да отслаби конкуренцията, да повиши разходите, а европейските данъкоплатци да получават по-некачествени услуги“, пише в документа.
Германия, най-големият износител в региона, също не е ентусиазирана, опасявайки се от ответни мерки спрямо автомобилната и химическата ѝ индустрии, както и срещу тежкото машиностроене, които все още завладяват растящите азиатски пазари.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Парвулеску за целите на срещата Путин-Моди
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Панета: Трябва да се види подготовката за операцията на 2 септември
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Възраждането на военните кораби в Европа води до завръщане на британските корабостроители
Южна Корея започва първата си програма за ракети „въздух-въздух“
Любимата TikTok звезда на Италия: 84-годишна баба призовава инфлуенсърите да работят
Вдовецът на Тина Търнър си има нова приятелка, влюбен е в 60-годишна американка
преди 13 години Крайно време беше. Същото трябва да се отнася и за отделните членки на ЕС. Не трябва да се пускат чужди фирми в България, ако съответната страна не пуска нашите работници и фирми там. отговор Сигнализирай за неуместен коментар