IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Време ли е YouTube да напусне Google?

Видео платформата би имала много по-голяма стойност като самостоятелна компания

19:16 | 07.04.24 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Gabby Jones/Bloomberg
Снимка: Gabby Jones/Bloomberg

Външни оценки и потребителски проучвания предполагат, че подобно разкриване само ще увеличи привлекателността на YouTube сред потенциални инвеститори. Като за начало знаем, че младите хора имат инстинкт, подобен на мускулната памет, да ползват услугата. Според Pew 71% от американските тийнейджъри ползват YouTube всеки ден (16% описват използването ѝ като почти постоянно) в сравнение с 58% за най-близкия конкурент TikTok. Привлекателността сред възрастните е още по-силна, като 83% от тях казват, че я използват много повече от всяка друга платформа. Популярността на YouTube се запазва независимо от пол, раса и доходи.

Въпреки че YouTube си създаде име като безплатна услуга – за голям първоначален ужас на правоносителите – най-бързо развиващата се част от нейния бизнес сега е да убеждава хората да плащат за по-разширени функции и добавено съдържание. В момента тя предлага YouTube Music, който се конкурира със Spotify, и YouTube Premium, която премахва рекламите. Заедно те са генерирали 6,5 млрд. долара приходи през 2023 г., което е с 48% повече на годишна база, оценява MoffettNathanson. Въпреки че други стрийминг платформи се борят, за да предотвратят прехвърлянето на потребителите в конкуренти услуги, като хората се отказват от абонаментни планове, за да направят други при пускането на популярни сериали например, ролята на YouTube като привидно безгранично хранилище за всякакво видео предлага по-постоянна стойност за парите. Още повече – производствените разходи за по-голямата част от съдържанието на YouTube се поема от създателите, а не от YouTube.

Освен това има YouTube TV – подобен на кабелен пакет за телевизия на живо, който компанията използва, за да подбива бизнеса на традиционните кабелни компании, преди да вдигне цените си до над 70 долара на месец – достатъчно, за да привлече 6 млрд. долара приходи от продажби за 2023 г., изчислява MoffettNathanson. YouTube TV е на път да натрупа повече платени абонати от настоящия най-голям доставчик на кабелна телевизия Comcast до 2026 г. Въпреки че други стрийминг платформи трябва да разчитат на придобиването на свои собствени скъпи права за стрийминг на спорт, YouTube успя хитро да привлече операторите, които вече разполагат с най-популярните събития в различни области, като същевременно купува свои.

Този подход може да служеше добре на гиганта Google от придобиването на YouTube през 2006 г. за 1,65 млрд. долара – със сигурност една от най-разумните технологични сделки в историята. Като подразделение YouTube избягва голяма част (макар и не целия) контрол, насочен към другите играчи в сферата на социалните мрежи. Когато главният изпълнителни директори на технологични компании бяха привиквани в Конгреса да отговарят за последствията от социалните мрежи, YouTube редовно отстъстваше, въпреки ясната му роля да насочва хората в дълбоки и тъмни конспиративни капани.

Предвид всичко останало, което предлага Google, предимствата на това да държи YouTube под шапката си вече бледнеят пред възможностите и растежа на стойността, които би донесло отделянето му. На 19 години YouTube вече е готов да свие собствено гнездо.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:16 | 07.04.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още