Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Европа

Покерът за Lufthansa навлиза в решителния час

ЕК настоява авиокомпанията да продаде 20 слота на нискотарифни конкуренти във Франкфурт и Мюнхен, тя предлага да им предаде само три слота

Покерът за Lufthansa навлиза в решителния час

Снимка: EPA/OLIVER LANG

Надцакването между Берлин и Брюксел за държавните помощи за Lufthansa навлиза в решителния кръг. Канцлерът Ангела Меркел и министърът на икономическите въпроси Петер Алтмайер (и двамата от Християндемократическия съюз) настояват Европейската комисия да одобри спасителния пакет от девет млрд. евро още тази сряда. Времето изтича, тъй като най-голямата германска авиокомпания заплашва да остане без пари.

Но комисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер остава твърда. Комисарят не иска да бъде подлагана на натиск, твърди Брюксел. Тя настоява, че Lufthansa трябва да продаде до 20 самолета и свързаните с тях права за излитане и кацане на конкуренти във Франкфурт и Мюнхен - по-специално на нискотарифни авиокомпании като Ryanair. Такива мерки са важни „за гарантиране на лоялна конкуренция на вътрешния пазар след кризата“, заяви Европейската комисия.

Още по темата

Федералното правителство и Lufthansa отхвърлят подобни всеобхватни ангажименти. Според информация на Handelsblatt авиокомпанията предлага да продаде три слота и да се откаже съответно от три самолета и три екипажа.

Според анализатора в NordLB Волфганг Дони отказ от слотове, равняващи се на три самолета на летище, ще е управляем. След това те може да бъдат дадени на други компании, за да се засили конкуренцията, тъй като ЕС не иска тя да пострада от държавните спасителни помощи.

В корпоративните среди се говори, че е било грешка, че спасителният пакет не е бил договорен още преди две седмици. Междувременно многомилиардните пакети за помощи в рамките на коронакризата на германското правителство се разглеждат все по-критично в другите страни от ЕС.

Председателят на Комисията Урсула фон дер Лайен възнамерява да осигури по-равни възможности. За тази цел фондът за възстановяване, който тя ще представи в сряда, следва да съдържа допълнителна финансова помощ за компании, които досега не са получили подкрепа.

Междувременно времевият натиск за Lufthansa е огромен. Надзорният съвет трябва да заседава в сряда и ако ЕК одобри спасителния пакет ще бъде изпратена поканата за извънредно общо събрание. Поради законовите срокове акционерите могат да се съберат най-рано след три седмици, за да дадат окончателната си благословия за спасителния пакет на федералното правителство. Концернът не може да чака много повече - резервите от ликвидност се стапят бързо.

Поради това Федералното правителство планира да разреши спора с Европейската комисия преди заседанието на Надзорния съвет, ако е възможно, така че общото събрание да може да се проведе и по закон. Спорно е обаче дали това ще проработи: Засега Берлин и Брюксел са доста разделени в своите позиции.

Канцлерът Меркел и премиерите на Хесен и Бавария Фолкер Буфие (ХДС) и Маркус Зьодер (ХСС) в понеделник решително се противопоставиха на исканията на ЕК за слотовете. Критика идва и от Европейския парламент: „Очакваме Европейската комисия да даде зелена светлина на пакета“, заяви председателят на германските християндемократи там Даниел Каспари.

В ЕК пък цари неразбиране към войнствените послания от Германия. Говорител се позова на правната рамка, която Органът за държавна помощ прие. Според нея правителствата, които предоставят на мощни компании като Lufthansa свеж капитал, трябва да предложат „допълнителни мерки за поддържане на ефективна конкуренция“. В интерес на всички клиенти и компании би било конкуренцията между авиокомпаниите да продължи да функционира дори след пандемичната криза.

Междувременно нискотарифният авиопревозвач Ryanair се включи в спора, като директно оспори спасителния пакет от 9 млрд. евро на Германия за Lufthansa, заявявайки, че той изкривява конкуренцията в момент, в който германската авиокомпания се насочва към финализиране на сделката идния месец.

Държавната помощ ще позволи на Lufthansa да „започне да продава под нивото на разходите си“, поради което конкурирането й от Ryanair, филиала й Laudamotion и нискотарифния авиопревозвач easyJet ще бъде трудно, заяви главният изпълнителен директор на ирландската компания Майкъл О’Лиъри в комюнике.

“Ryanair ще оспори поредния пример за незаконна държавна помощ за Lufthansa, която ще изкриви неимоверно конкуренцията“, допълни той.

Междувременно австрийското правителство и притежаваната от Lufthansa Austrian Airlines съобщиха, че са постигнали споразумение за кредити за авиокомпанията и за запазване на летището във Виена като хъб за полети на дълги разстояния, предава Ройтерс. Това е голяма стъпка напред в преговорите за спасяването на авиокомпанията, пише австрийският ежедневник Kurier.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (1)

1
 
0
 
1
преди 3 месеца
Брюксел ще клекне като стой, та гледай

Още от Европа
Великобритания е пред "повратна точка" в борбата с коронавируса