България ще се възползва от холандския опит при концесионирането на пристанищата си, заяви заместник-министърът на транспорта и съобщенията Камен Кичев. При посещението си в Холандия между 9 и 11 февруари той е имал срещи с представители на министерството на инфраструктурата и околната среда, както и с ръководствата на пристанищата в Ротердам и Амстердам, съобщи БТА.
През март 2010 г. транспортното министерство обяви "Стратегия за развитие на транспортната инфраструктура на Република България чрез механизмите на концесията", която засяга двете черноморски и дунавските пристанища.
На 9 февруари тази година правителството реши да открие процедура за концесия на пристанищния терминал Бургас-Изток 2. „Целта ми е до края на годината да отворим всички или почти всички концесионни процедури“, съобщи заместник-министър Кичев. Той обаче не се ангажира с дата за сключването на концесиите.
„Практиката досега показва, че всяка концесия е била оспорвана в съда“, каза Кичев и прогнозира, че ще продължи и в бъдеще.
Моделът на ЕС, който и България прилага, предвижда открити търгове, които могат да бъдат оспорвани в съда. "Затова и работим по възможността да се прилага моделът на публично-частното партньорство, с което могат да бъдат избегнати грамадните по обеми и дълги по време тръжни процедури", посочи той.
При разговорите на Кичев в Холандия не е бил изразен ясен интерес от холандска страна за участие в концесионните процедури за българските пристанища. Постигната е обаче договореност за посещение в България на представители на пристанищата Ротердам и Амстердам.
Друга тема, която ще бъде обсъждана, е сътрудничеството между холандските и българските пристанища. По думите на Кичев сътрудничеството може да бъде осъществено и в рамките на нова тенденция в развитието на пристанищата: създаването на пристанищен алианс. В рамките на такъв алианс той е обсъждал възможността за сътрудничество на българските морски пристанища с белгийското пристанище Антверпен.
При посещенията си в пристанищата Ротердам и Амстердам заместник-министърът се е запознал с успешния модел BOT (Build - Opterate - Transfer или построй-оперирай-предай), по който те функционират. За този модел много се говори напоследък в Европа, като, по думите на Кичев, се очаква ЕК да създаде специална директива, с която ще препоръча използването на ВОТ, а по този начин на практика - и на принципа на публично-частното партньорство.
Наскоро холандска компания е направила проучване върху контейнерните черноморски пристанища. Използваме и изводите от това проучване при взимането на решенията по какъв път да се развиват нашите пристанища, посочи още заместник-министърът.


Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Във Варна ще се проведе последното за годината събитие за събиране на стотинки
Почина един от най-популярните японски актьори
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Noventiq ускорява AI трансформацията в бизнеса с Microsoft Copilot и нова експертна специализация
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Издигнаха къщички и палатки за протестиращите фермери край Промахон-Кулата
Тръмп е разтревожен от посещението на Путин в Индия
Патриарх Даниил отказа на краля на Йордания да участва в религиозен форум
Уран във водата на Харманли, жителите ще разчитат на водоноски
преди 14 години Отдавна трябваше да го направите И не само пристанища а също и летища терминали ж.п гари и жп линии части от завършените магистралиавтогари Отдавна Единственото което трябва да направите е да изготвите ясни разбираеми и изгодни за обществото и концесионерите договори за концесия Чаоо Желая ви успех отговор Сигнализирай за неуместен коментар