Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Атанас Семов: От пътни произшествия България губи 1,5 млрд. лв. годишно

Трябва да се направи промяна в законодателството, така че глобите да се събират, посочва кoнcтитуциoнният cъдия

Атанас Семов: От пътни произшествия България губи 1,5 млрд. лв. годишно

Снимка: Pixabay

В България липсва нужната пoлитичecкa вoля зa мeрки cрeщу кaтacтрoфитe. Смъртнocттa пo пътищaтa нe нaмaлявa, caмo нaceлeниeтo нaмaлявa. Тoвa зaяви в ефира на bTV кoнcтитуциoнният cъдия прoф. Aтaнac Ceмoв, като се позова на данни на Европейската комисия (ЕК).

По думите му от пътнотранспортни произшествия всяка държава членка губи между 1% и 2% от БВП всяка година, като това за България означава около 1,5 млрд. лв. преки загуби.

„Има опростена система, която свързва камерите на КАТ с административно наказващия орган, а него - с пощите. Важно е да се отбележи, че законовият режим за поставяне на камери е усложнен. По трудно е да се сложи камера, отколкото да се вземе разрешително за строеж. Кому е нужно това“, запита той. 

Още по темата

Семов призова да се поставят повече камери, чиято стойност се изплаща в рамките на 3 до 6 месеца. „Камерите носят приходи в бюджета и резултат. За 1000 камери са нужни около 15 млн. лв. Ако смъртността по пътищата и травматизмът намалеят с една трета, това може да донесе приход за държавата в размер на над 2 млрд. лв. за 10 години“, категоричен е той.

Според него глобите за нарушения по пътищата не трябва да бъдат увеличавани, а да се обвържат с дохода на нарушителя, така че всеки да го „заболи еднакво“. „100 лв. за един човек е удар, а за друг – това са джобните за деня", обясни Семов.

Той подчерта, че в никакъв случай по-суровите глоби за нарушителите на пътя не са достатъчни. Според него най-вероятно мерките не се харесват на хората, защото са ограничаващи.

„Трябва да има промяна в законодателството, така че глобите да се събират. Процедурите за събиране на глоби у нас са тромави и остарели. Събираемостта е под 50%, а в цивилизования свят тя е над 95%“, подчерта Семов. 

Изказването на кoнcтитуциoнния cъдия идва на фона на обявените от управляващите намерения да завишат наказанията за шофиране след употреба на наркотици.  Да бъде увеличена минималната граница на наказанията, както при причиняване на смърт след употреба на наркотични вещества, и присъдата да бъде между 6 и 20 години. Това са част от предложенията на ГЕРБ за промяна в Наказателния кодекс, обяви в ефира на Нова телевизия депутатът от партията Красимир Ципов. 

Народният представител посочи, че последните промени в Наказателния кодекс във връзка с управление на МПС след употреба на наркотични вещества и техните аналози са от 2015 г. Тогава, според него, наказанията са били сериозно завишени. „Тенденцията обаче сочи, че продължават тези престъпни деяния. Законът е такъв и той трябва да се прилага от органите”, добави Ципов.

По статията работиха: Ралица Пейчева, редактор Миглена Иванова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
Министерството на финансите очаква излишък от над 890 млн. лв. към септември