Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Web

Alibaba отчете най-бавния ръст на приходите от IPO-то си

Гигантът в електронната търговия е значително ударен от мерките за ограничаване на коронавируса в родината си

Alibaba отчете най-бавния ръст на приходите от IPO-то си

Снимка: Bloomberg

За второ поредно тримесечие китайският технологичен концерн Alibaba Group Holding Ltd. отбеляза най-бавния ръст на приходите си, откакто стана публично търгувана компания през 2014 г., като заяви, че предизвикателствата, свързани с пандемията от Covid-19, сериозно ограничават бизнеса му в Китай.

Въздействието на ограниченията, свързани с Covid-19, е засилило и без това тежките финансови загуби за компанията, причинени от регулаторните мерки и икономическото забавяне. Alibaba заяви, че от средата на март - приблизително когато вълната от заразявания с омикрон варианта на коронавируса засегна Китай - се наблюдава широко въздействие от нарушенията във веригата за доставки и логистиката. Компанията заяви, че градовете с нови случаи на Covid-19 през април са представлявали повече от половината от нейните пазари за търговия на дребно в Китай.

Още по темата

В началото на пандемията строгият подход на Китай към контрола на Covid-19 му позволи бързо да рестартира икономиката. През последните месеци обаче мерките за борба с омикрон, включително почти двумесечното блокиране на целия Шанхай, се превърнаха в най-голямата заплаха за икономическия растеж.

За разлика от последните години Alibaba не даде годишна прогноза, позовавайки се на непредсказуемостта около прекъсванията заради пандемията. „Като се имат предвид рисковете и несигурността, произтичащи от Covid-19, които не сме в състояние да контролираме и е трудно да предвидим, смятаме, че е разумно в момента да не даваме финансови насоки“.

„Най-важният фактор за перспективите на Alibaba е правителствената политика за Covid", заяви в четвъртък анализаторът на Barclays Джионг Шао, цитиран от The Wall Street Journal. „Ако блокадите продължат и след второто тримесечие, смятам, че не само Alibaba, но и цялата китайска икономика ще има сериозни проблеми“.

През тримесечието, което приключи през март, приходите на базираната в Ханджоу компания са нараснали с 9% спрямо същия период на предходната година до 204,1 млрд. юана, или 32,2 млрд. долара, въз основа на обменния курс от 6,34 юана за един долар, който Alibaba използва. За четвъртото фискално тримесечие компанията отчита нетна загуба от 16,2 млрд. юана в сравнение с нетна загуба от 5,5 млрд. юана година по-рано. Alibaba се оправдава за това със спада на цените на капиталовите си инвестиции в публично търгувани компании.

За фискалната година, приключила през март, Alibaba реализира приходи в размер на 853,1 млрд. юана, което е с 19% повече в сравнение с предходната година.

В цял Китай последиците от ограниченията заради Covid-19, включително блокирането на промишлени центрове като Шанхай, удариха икономиката, като нарушиха веригите за доставки и логистиката, както и свиха потреблението. Продажбите на дребно в Китай през април - показател за потреблението - намаляха с 11% спрямо година по-рано, което е втори пореден месечен спад и най-голямото свиване от март 2020 г. насам.

Alibaba заяви, че е наблюдавала ясна промяна в структурата на разходите през март и април, като търсенето на стоки от първа необходимост е нараснало, докато покупките на стоки от непърва необходимост са намалели, тъй като потребителите са били по-чувствителни към цените. За да може потреблението да се възстанови, е необходимо да има стабилна верига на доставки, а потребителите трябва да имат „силни очаквания за бъдещето" и по-специално за по-добри перспективи за доходите си, заяви в разговор с анализатори след обявяването на резултатите главният изпълнителен директор Даниел Джан.

Тъй като икономическите перспективи на Китай бързо се влошават, Пекин сигнализира за пауза в регулаторната си кампания, насочена към технологичните гиганти. През миналата седмица висши китайски политици заявиха подкрепа за по-силна цифрова икономика на среща с някои ръководители на технологични компании.

Джан приветства това според него „много ясно послание от китайските лидери“, насърчаващо „здравословното развитие на платформената икономика".

Alibaba също беше сериозно засегната от китайските регулаторни действия. В края на 2020 г. китайските власти принудиха финансово-технологичния филиал на Alibaba Ant Group Co. да спре първичното си публично предлагане. През април миналата година на Alibaba беше наложена рекордна антитръстова глоба в размер на 2,8 млрд. долара. Джак Ма, нейният основател милиардер, до голяма степен се оттегли от общественото внимание.

Резултатите на Alibaba са в съответствие с тези на други компании от китайския технологичен сектор. През миналата седмица Tencent Holdings Ltd., гигант в областта на видеоигрите и социалните медии, заяви, че приходите му за тримесечието януари-март са останали без промяна. В четвъртък гигантът в областта на търсачките Baidu Inc. отчете 1% увеличение на приходите си за първото тримесечие спрямо предходната година.

Въпреки че ръстът на тримесечните приходи на Alibaba е по-бавен от всяко друго тримесечие от листването ѝ през 2014 г., той надмина очакванията на анализаторите, анкетирани от FactSet.

По време на разговора с анализаторите Джан изтъкна облачния бизнес на Alibaba като светъл лъч. Приходите от облачни услуги са нараснали с 12% на годишна база през тримесечието януари-март, по-бавно от предходното тримесечие поради въздействието на ограниченията заради Covid-19, но за цялата година бизнесът за пръв път е на печалба.

Американските депозитарни разписки на Alibaba, които поевтиняха с около 60% през последната година, приключиха с 15% ръст търговията на Нюйоркската фондова борса в четвъртък.

На фона на регулаторните ограничения и забавящата се икономика много китайски технологични компании, които дълго време бяха притегателна сила за младите хора в Китай, започнаха да съкращават тълпи от служители в края на 2021 г.

Запознати с въпроса бяха заявили по-рано през годината, че Alibaba обмисля да съкрати около 20% от служителите си в определени бизнес подразделения през тази година. Мениджър на средно ниво в Alibaba заяви, че около 20% от колегите му в неговото бизнес звено са били съкратени или са напуснали от началото на годината и че настроението сред тези, които са останали, е мрачно. Alibaba не спомена съкращенията в разговора си с анализаторите и не е отговорила на искането за коментар от страна на WSJ.

Някои от конкурентите на Alibaba в САЩ също отбелязват забавяне на растежа. Приходите на Amazon.com Inc. за периода януари-март са нараснали с около 7%, което е най-бавният темп от около две десетилетия насам поради спад в онлайн пазаруването, по-високи разходи заради инфлацията и проблемите с веригата за доставки. Продажбите на компанията майка на Google - Alphabet Inc. нараснаха с 23%, което е най-ниският темп за компанията от края на 2020 г., тъй като глобалните икономически сътресения нарушиха разходите за цифрова реклама.

Alibaba - барометър за настроенията на китайските потребители поради доминиращата си позиция в най-голямата азиатска сфера на търговията на дребно - среща трудности заради нарастващата конкуренция и икономическата несигурност в родината си. През тази седмица китайският премиер Ли Къцян предупреди за тежки последици, ако властите не предприемат решителни действия за защита на икономиката, коментира и Bloomberg.

Alibaba ще изиграе своята роля в подпомагането на икономиката, заяви Джан пред анализаторите в конферентния разговор след отчета. Приходите на самата компания са се понижили с едноцифрен процентен дял през април, въпреки че логистиката се подобрява в райони като силно засегнатия Шанхай, тъй като случаите на Covid намаляват.

През последните няколко години компании като ByteDance Ltd., Meituan и Pinduoduo Inc. отхапаха от пазарния дял на Alibaba в нейния основен бизнес за вътрешна електронна търговия. В отговор Alibaba инвестира значителни средства в Taobao Deals, платформа за изгодни сделки, и Taocaicai, пазар, който доставя стоки от първа необходимост и хранителни продукти в местните квартали.

Според изчисленията на The Wall Street Journal, базирани на финансовите отчети на Alibaba, през тримесечието, завършило на 31 декември, Ant е регистрирала нетна печалба от 22 млрд. юана, което е малко повече в сравнение със същия период на предходната година. Alibaba притежава една трета от Ant и отчита дела на гиганта в онлайн разплащанията от печалбата си с едно тримесечие закъснение.

"През новата финансова година ще се съсредоточим още повече върху контрола на разходите и ще продължим да подобряваме оперативната си ефективност", обеща още Джан.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Виктория Тошкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Web
Хакер твърди, че е откраднал данните на 1 млрд. китайски граждани