Отпускането на заема на НЕК за АЕЦ "Белене" няма да увеличи дефицита в бюджета за 2016 година. Това каза председателят на комисията по бюджет и финанси в Народното събрания Менда Стоянова пред БНР, преди днес парламентът да гласува в пленарната зала решението за отпускането на заема.
„Това са пари, които ще бъдат преведени от фискалния резерв, където има около 14 млрд. лева. За в бъдеще какъв ще бъде ефектът за бюджета, не мога да коментирам. Това зависи от решението на държавата дали ще участва в един бъдещ проект "Белене”, каза Стоянова.
Вчера скоростно бюджетната комисия в Народното събрание прие на второ четене законопроекта, по силата на който „Национална електрическа компания" ЕАД ще заплати на руската компания „Атомстройекспорт” поръчаното от България и изработено оборудване за АЕЦ „Белене”.
На въпроса "Какво криете?" за АЕЦ "Белене", зададен от "Протестна мрежа" чрез плакати около парламента, Менда Стоянова отговори: „Нищо не крием! Благодарение на ГЕРБ и благодарение на това, което извърши като проверка, са ясни фактите и обстоятелствата около случая "Белене”.
Стоянова напомни, че Агенцията за финансова инспекция е извършила няколко проверки. „Имаше комисия в НС за "Белене", която получи подробния доклад на Агенцията за финансова инспекция. Докладите от 2011-а, 2012-а и 2013 година бяха качени на сайта на Агенцията и бяха публично достъпни”, припомни председателят на комисията.
Менда Стоянова обясни, че в арбитражното решение се съдържа търговска тайна и затова то не може да бъде публично огласено. „Всеки депутат обаче, който по закон има право да получава информация във връзка с дейността си, може да получи достъп до това арбитражно решение”, уточни тя. По думите й непосочването на конкретна сума няма да е спънка пред нотификацията от ЕК.
Стоянова добави, че решението на Международния арбитражен съд е окончателно и то не подлежи на обжалване.
Тя определи като спекулация твърдението на БСП, че ще се плати “празен чек“ за "Белене".
„Самият законопроект препраща и се позовава на арбитражното решение, където са записани ясни и точни параметри – главницата, която трябва да се плати, и лихвите, които текат за всеки ден”. По думите й е въпрос на аритметика, в зависимост от това кога ще плати държавата, за да се сметнат какви допълнителни лихви ще се платят.
„Истинските подписи на този наистина тогава "празен чек" са били през 2009 година и те са поставени по времето на енергийния министър на БСП Петър Димитров”, каза тя.
Стоянова настоява да се посочат и накажат виновните за подписаното споразумение, с което България поръчва оборудването и плаща аванса за него през 2009 г. Докладите на финансовата инспекция са на разположение на прокуратурата, те са за явни груби нарушения по погазване на българското право за периода 2006-2009 година, каза тя.
Менда Стоянова заяви, че вероятно продажбата на оборудването само като оборудване е най-неизгодният вариант. Тя подчерта, че има много варианти. „Може да се продаде самият проект и смятам, че може би, това и ще се случи, ако проектът е изгоден, както се твърди. Тогава би се намерил и купувач за този проект”, смята Стоянова.


2 години и 8 месеца затвор за варненка, държала три вида наркотици
ВМС прие тържествено новия патрулен кораб "Храбри" във Варна
Евакуираните моряци от танкера „Кайрос” са предадени на Гранична полиция във Варна
Ватерполният „Комодор” с победа и минимална загуба в столицата
Ново гранично напрежение заплашва мира Тайла
ООН търси 33 млрд. долара за хуманитарни мисии на фона на свито финансиране
Китайски изтребители прихванаха японски край Окинава
Зеленски е в Лондон за мирните преговори
Rheinmetall очаква високо търсене в следващите 10-15г, част 2
10 коли, които бяха близко до съвършенството
Завръщането на Toyota MR2 е все по-близо
Отстъпки от над 100 000 долара показват, че богатите не искат електромобили
Знаете ли какво крие BMW X5 (E53) в резервната си гума?
Новият Mercedes-Benz GLB получи радикален дизайн и технологии
Как да се предпазим от фалшиви оферти и промоции за Коледа и Нова година?
Аналена Бербок: Украйна не трябва да отстъпва територия
Българите искат по-активен живот, но не се движат достатъчно
Шофьор почина в кабината на камиона си на ГКПП „Капитан Андреево“
Как да разпознаем новини, генерирани с изкуствен интелект?