Всички пунктове за вторични суровини ще трябва да се изнесат от жилищните зони. Това предвиждат подготвените от Министерството на околната среда и водите (МОСВ) промени в Закона за управление на отпадъците.
В момента многобройните площадки за събиране и съхранение на отпадъци от хартия, пластмаса, стъкло и опаковки най-често са разположени в междублокови пространства, в трафопостове и други градски части. В МОСВ са постъпвали многобройни жалби срещу тези „пунктове“, се казва в съобщение на екоминистерството.
Така от там обясняват предложението пунктовете за вторични суровини да бъдат само в промишлени или складови зони.
Според експертите новата регулация ще повиши ефективността на системите за разделно събиране. Ще се уеднаквят и изискванията към бизнеса с отпадъци от хартия, пластмаса и стъкло и към площадките за отпадъци от черни и цветни метали, които са разположени единствено в промишлените или складови зони още от 2012 г.
Авторите на проекта смятат, че промените ще ограничат сивия сектор в търговията с вторични суровини.
Въвеждат се и глоби между 300 и 1000 лева за всеки, който изземва съдържанието, обръща, нарушава целостта, естетическия вид или запалва съдове за събиране на отпадъци. Целта на предлаганата санкция е да спре изсипването и кражбите на отпадъци от кофите за събиране.
В последно време стана практика и контейнерите тип „иглу“ да се унищожават, като се изпразват от долната страна.
Досега същият размер глоби се налагаха само за изхвърляне на отпадъци на неразрешени за това места, казват авторите на проекта.
МОСВ допълва, че се предлага въвеждането на банкова гаранция от 15 000 лева за фирма и по 5000 лева за всяка площадка за дейности с излезли от употреба МПС, електрическо и електронно оборудване.
Предвижда се и намаляване на банковата гаранция, необходима за издаване на разрешение за дейности с отпадъци от черни и цветни метали от 25 000 на 15 000 лв.
Законопроектът, който отразява препоръките на Европейската комисия, вече е пуснат за обществено обсъждане.


През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Съдът на ЕС опровергава информация за допусната жалба срещу влизането ни в Еврозоната
Ограничават движението на автомобили във Варна през почивните дни заради два мача
Фратрия завърши годината с победа
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
EV стигат точка на необратимост през 2026, Европа и Китай ще се интегрират
САЩ: Европа рискува да бъде заличена, ако не се промени
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Провериха критични участъци при водосбора на река Струма и река Конска
НА ЖИВО: Теглят жребия за Мондиал 2026
Каква е тайната на дълголетието на Дик Ван Дайк?
Кийт Ърбан съжалява за развода си с Никол Кидман – чувства, че е сгрешил
Излезе на бял свят бижуто с форма на яйце на Фаберже, глътнато от крадец
преди 9 години И какъв е смисъла?Ако искам да предавам вторични суровини ще ми се наложи да ходя извън града по индустриалните зони, тоест пътя ще ми струва повече от печалбата.Ефектите от това ще са два:Хората, които предават от време на време нещо на вторични суровини ще се наложи да го изхвърлят, защото няма да има смисъл да бият толкова път.За сметка на това по основните пътни артерии все по-често ще се виждат каруци запътили се към пунктовете. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Това добре, така и трябва да е.Но какво ще каже МОСВ за отоплението на твърдо гориво в градовете и повсеместното замърсяване и смог? отговор Сигнализирай за неуместен коментар