Икономическото ноухау съвсем реално може да подпомогне забогатяването на собственика му, а потребността от икономическа грамотност е все по-нужна на съвременния човек.
Това беше основната теза в единадесетата лекция от летния онлайн курс на Investor.bg по повод 15-тата годишнина на сайта на пазарния анализатор и редактор в Bloomberg TV Bulgaria Славчо Маринов.
Маринов е на мнение, че критерият за математическата грамотност - т.нар numeracy, трябва да се принесе като изискване в съвременните образователни статистики, а освен него трябва да се добави и икономическата грамотност, за да може учениците и бъдещи пълноценни членове на обществото да знаят в какво е добре да инвестират.
„Когато човек учи дори и базисна икономика, неговото мислене се променя. Той започва да гледа на предметите като на ограничен ресурс, който трябва да се щади и използва по-ефективно. Дори и обикновен анализ цена - полза (англ. cost - benefit analysis) понякога може да бъде границата между добър и лош избор. А колкото повече учи икономика човек и се занимава на практика с този анализ, толкова по-бърз ще става във взимането на решения - дори и в моментите, в които разликата не е привидно толкова лесно видима“, поясни Маринов в лекцията си.
Творчеството и креативността носят най-висока възвръщаемост на вложените време, усилия и средства, коментира още в лекцията си Маринов. По думите му инженерите са едни от малкото специалисти, чиито доход не зависи от дохода на своите клиенти.
„Разработвайки нови технологии, те са способни да увеличават своята производителност, а от там, дохода си, дори и в среда на стагниращи заплати. Нещо, което хотелиерите, например, не могат да правят. Няма как един хотелиер да настани 8 клиенти в една стая, на половин цена всеки, и да заработи 4 пъти по-висока печалба. По този начин той би увеличил производителността - хем настанява повече хора, хем прави услугата си по-достъпна. Но това няма как да се впише в бизнес модела на един хотел“, коментира още той.
За сметка на това обаче един инженер, химик, или програмист е способен да разработи продукта си така, че той да бъде по-евтин. Това би го направило по-достъпен за повече хора, което води до увеличаване на пазарите, печалбата, както и общото благосъстояние в обществото.
В предишната видеолекция международният редактор в Investor.bg Радина Колева международният редактор Радина Колева проследява развитието на идеята за хеликоптерните пари от зараждането й през 60-те години до разгорещените дискусии около нея, които се провеждат днес, както и аргументите за и против. Лекцията й гледайте тук >
Лекцията на Маринов вижте тук!


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО