Финансирането на стартъпи, занимаващи се с технологии в сферата на рекламата, достигна най-ниското си ниво от пет години насам, подчертавайки проблемите в рекламния сектор, докато Google и Facebook доминират в него, пише Financial Times.
Технологиите, които автоматизират и улесняват купуването и продаването на дигитална реклама, набраха сили през последните пет години, но изглежда инвестициите в тях поемат надолу.
Броят на глобалните сделки за финансиране с рисков капитал в сферата са 343 за 2016 г., което представлява 17% спад спрямо 414 сделки за 2015 г., сочат данни на CBInsights, събрани за Financial Times.
Освен това те показват, че има 33% спад в обема на финансирането през последната година от 3,2 млрд. долара до 2,2 млрд. долара, като сравнението е с обема от 2013 г.
Само 69 от сделките са завършени в рамките на четвъртото тримесечие на 2016 г. Това е най-малкият брой сделки за тримесечие от 2012 г. насам.
Една от основните причини за всичко това е нарастващото влияние на Facebook и Google.
Предимството на двата гиганта е фактът, че притежават огромна част от веригата за доставка и могат да ползват огромната си база от потребителски данни.
Джейсън Кинт, главен изпълнителен директор на Digital Content Next, търговска асоциация, представляваща медиите, твърди, че останалата част от индустрията за рекламни технологии се е свила с 3% през първата половина на 2016 г., за сметка на двата калифорнийски гиганта.
Данните показват огромния ръст на дела на Facebook и Google на рекламния пазар. Миналата година на двете компании са се паднали 75% от всички нови разходи за онлайн реклама според доклада Internet Trends, публикуван през юни от американския фонд за рисков капитал Kleiner Perkins Caufield & Byers.
В САЩ 85% от всички нови разходи за дигитална реклама са отишли в ръцете на двете компании през първото тримесечие на миналата година.
"Проблемът на рекламните технологии като сектор абсолютно са свързани с доминацията на Facebook и Google”, коментира Суранга Чандратилейк, партньор в компанията за рисков капитал Balderon Capital. “В крайна сметка рекламата е за продаване на внимание и ако по-голямата част от това внимание е фокусирано върху Google и Facebook, то естествено те могат да го монетизират“.
Според него секторът е жертва на собствения си успех – автоматизирането на алгоритмите, които са толкова „ефективни“, че е трудно да се открие разлика между технологиите. Той твърди още, че компаниите постоянно се копират една друга. „Голяма част от стартъпите, правещи технологии за реклама, скачат от 0 до 30 млн. долара приходи и се връщат обратно към нулата“.
Експертът посочва, че дори и компаниите да измислят добър модел за няколко години, е трудно да се конкурират с Google и Facebook, поради което инвестициите в тази сфера намаляват.
Тъй като въпросните стартъпи са принудени да се целят към публики и потребители извън Google и Facebook, инвеститорите вярват, че иновациите ще станат повече и инвестициите отново ще скочат.


2 години и 8 месеца затвор за варненка, държала три вида наркотици
ВМС прие тържествено новия патрулен кораб "Храбри" във Варна
Евакуираните моряци от танкера „Кайрос” са предадени на Гранична полиция във Варна
Ватерполният „Комодор” с победа и минимална загуба в столицата
Тръмп: Сделката между Netflix и Warner може да бъде антитръстов проблем
Рей Далио: ОАЕ е като Силициевата долина за инвестиционния мениджмънт
Ново гранично напрежение заплашва мира Тайла
ООН търси 33 млрд. долара за хуманитарни мисии на фона на свито финансиране
Китайски изтребители прихванаха японски край Окинава
Къде е най-вероятно да ви излъже таксиметров шофьор
10 коли, които бяха близко до съвършенството
Завръщането на Toyota MR2 е все по-близо
Отстъпки от над 100 000 долара показват, че богатите не искат електромобили
Знаете ли какво крие BMW X5 (E53) в резервната си гума?
Турски трафикант изхвърли в морето 37 мигранти, едно дете загина
Кредитен експерт: Няма нищо страшно, плащаме с левове, рестото - в евро
Без съгласие между социалните партньори за бюджета на НЗОК
Как да се предпазим от фалшиви оферти и промоции за Коледа и Нова година?
Аналена Бербок: Украйна не трябва да отстъпва територия