Въздушният трафик е отговорен за 2,5% от емисиите въглероден диоксид и затова пред авиоиндустрията са поставени цели за използване на зелени горива, които да намалят ефектите от полетите върху околната среда. Според правилата на ЕС през 2025 година самолетите, кацащи на европейските летища, трябва да ползват микс от гориво, в което 2% да са устойчиви горива. Процентът се увеличава до 6% до 2030 година и до 70% през 2050 година..
Международната асоциация на въздушния транспорт (IATA) също има планове за въглеродна неутралност на сектора до 2050 година, използвайки устойчиви горива.
Тези планове обаче вече са провалени, пише Ройтерс. Според данните на асоциацията през тази година устойчивите самолетни горива ще са едва 0,7% от общия обем горива, използвани от самолетите. Трафикът пък се очаква да се повиши с 6%.
Първият полет със смесено гориво - част биогориво и част нормален керосин, беше извършен преди две десетилетия. Самолетът покри кратката дестинация от Лондон до Амстердам.
В сектора все още не са отписали плановете за устойчивото гориво - надеждите са, че ще се появи технология, която да доведе до бум, подобен на този при електромобилите или соларните панели. Проверка на Ройтерс обаче показва, че през последните 12 години са обявени 165 проекта за производството на устойчиво самолетно гориво. Само 36 от тях са реализирани, от тях само 10 са стигнали до търговско производство на зелено самолетно гориво.
Според изчисленията на Ройтерс производството на устойчиво гориво е около 10% от необходимото за постигането на въглеродната неутралност за самолетната индустрия.
Една от първите компании в тази сфера е World Energy, която започна работа през 2016 година. Тя използваше хранителни отпадъци - олио и животински мазнини, както и селскостопански отпадъци. Три години по-късно обяви за обещаващи договори с американските превозвачи United Airlines и JetBlue Airways. Но през април 2025 година World Energy прекрати работата си. От United Airlines коментират, че са прекратили договора си с компанията "преди години", без да уточни причината за това.
Всъщност авиопревозвачите и производителите на биогорива взаимно се обвиняват за липсата на ангажименти и подкрепа. Те обаче трябва да работят заедно, ако искат да се справят с крайните срокове.


НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Почина основателят на една от големите вериги хранителни магазини у нас
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
Занаятът носи радост, когато надмине очакванията
преди 3 месеца Едва ли има нещо по-вредно от деянията на Зелената Коза ностра. В България държат хората вече десетки години без вода, като не им разрешават построяването на язовир заради две и половина птичета. А другаде дават зор за "устойчиви" горива, които не горят, но струват майка си и баща си. Когато зелените престъпници бъдат окачени по дърветата, та да ги пазят от болести, има шанс за напредък. Иначе кой знае какъв данък ще измислят още. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 месеца До: гъбко койт кръстосвал - кръстосвал. От тук насетне само с каручки и фърчила, щот е екофрендли. Пък и то какво да му кръстосваш, тя градината се напълни с бръмбари и дървеници. Затуй вече - само на изток! :] отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 месеца До: cyclop ... викаш , таман започна да кръстосваш Европата и да я опознаваш и са нъц ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 месеца ако се изпълнят пъклените планове на подпоручик Гъбко и неговите господари, полетите на бъдещето ще са максимално София - Варна. С електрическото самолетче-играчка, на което батериите за 400 км полет са 75% от товароносимостта отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 месеца До: гъбко сипвай дизело до горе докат има, я са возиш на електрически самольот - я не. :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 месеца Иде краят на ефффтините самальотни превози . Който се е возил , навозил се е . Въглеродни данъци и тук !! Но ... идат електрическите аероплани . Некой от дежурните отрицатели да си спомня 2019г какви упражнения бяха по темата за Pipistrel Velis Electro ?! Европейският електрически самальот ?! Ами имат доставени вече 100 броя (може и няколко отгоре да са станали) и имат книга с поръчки за около 150 броя ... И тук си вървят нещата , никой не пита форумните аеро експерти ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар