IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Луксът наистина не е толкова лош, колкото казва пазарът

Луксозният сектор е изправен пред поредна трудна година

14:35 | 20.06.25 г.
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Bain също така изтъква някои мерки в индустрията, с които тя се опитва да си помогне. За начало, покачването на цените става по-умерено – много необходимо, макар и доста закъсняло признание от страна на големите експерти за това как инфлацията през последните години е довела до отблъскването на много заможни, но не свръхбогати потребители, и е накарала дори богатите да се питат дали чантите и другите стоки все още си струват разходите.

Като цяло покачванията бяха с между 2 и 3 на сто от началото на годината, включително влиянието на митата, твърди Bain. Не всички компании ще могат да повишат цените. Тези, които бяха по-предпазливи за инфлацията, като Hermes International, вече направиха увеличения. Други, като частната Chanel, която вдигна цената на класическите си чанти през последните пет години, се въздържат от допълнителни действия.

Bain също така отбелязва, че 25-30% от марките разширяват асортимента си от по-достъпни продукти с нови артикули, включително козметика, първокласни парфюми и някои по-малки изделия, различни от кожа.

И да не забравяме - тази есен се очаква редица марки да представят обновени творчески визии, тъй като новите дизайнери в Chanel, Gucci и Balenciaga на Kering, както и в Dior и Loewe на LVMH, ще покажат своите стилове на модния подиум. Последните спекулации се фокусираха върху това дали Gucci ще направи част от първата колекция на Демна Гвасалия достъпна за покупка още веднага. Предвид необходимостта от рязко увеличаване на продажбите, подобна стратегия за тези, които променят естетиката си, би била добра тактика преди пиковия период на празнични разходи.

Разбира се, нищо от това няма да компенсира свързаните с митата сътресения от първата половина на годината. Купуваме луксозни стоки, когато се чувстваме богати и уверени, а и двете чувства са в недостиг в момента. Ескалацията на напрежението в Близкия изток може да застраши и места като Дубай - един от малкото региони, които все още просперират.

Очаква се резултатите за второто тримесечие да бъдат мрачни за много от групите на пазара. Дори лидерът в индустрията LVMH през май предупреди инвеститорите, че може да няма подобрение спрямо разочароващите първи три месеца.

Но инвеститорите сякаш преувеличават прогнозата и я разпределят неравномерно. Акциите на LVMH загубиха почти 40% от стойността си от края на януари досега. Те се търгуват със съотношение цена-печалба от около 18,5 пъти, което е в долната част на диапазона на оценка за последните пет години. Вярно е, че LVMH се бори със спад в Dior, а според анализатора в HSBC Holdings Ерван Рамбург потенциално и в Louis Vuitton, както и с трудности в подразделението си за напитки.

За разлика от това, акциите на изоставащата в индустрията Kering повишиха стойността си с 12% в понеделник, след като компанията назначи Лука де Мео от Renault за нов главен изпълнителен директор. Въпреки че той има добри шансове да съживи Kering, мащабът на предизвикателствата, включително 10,5 млрд. евро нетен дълг и вероятни по-нататъшни промени в управлението, означават, че това няма да стане мигновено.

Междувременно всеки нов главен изпълнителен директор може да се възползва от това да отстрани всички лоши новини рано, така че нещата може да се влошат, преди да се подобрят. Не е чудно, че акциите са загубили голяма част от ръста на стойността си.

Най-добрата рецепта за лукс е класиката с обрат – естетика, която съчетава наследството с това да си от правилната страна на модните тенденции. Инвеститорите биха били разумни, ако предприемат подобен подход към трудностите в индустрията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:35 | 20.06.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Мода виж още

Коментари

Финанси виж още