Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Бюджет и финанси

ИПИ: Бюджетният излишък бързо се стопява

Данните показват, че може да се очаква ново неизпълнение на капиталовите разходи и преразход за заплати и социални плащания, посочва Калоян Стайков

ИПИ: Бюджетният излишък бързо се стопява

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Фискалната година започва с рекорден излишък от над 1,1 млрд. лева, който бързо се стопява заради нетипично високите дефицити през февруари и март – около 570 млн. лева общо за двата месеца, каквито не е имало от 2010 г.

Това се дължи на близо двойно по-високото увеличение на консолидираните разходи спрямо приходите. Ръстът на разходите е най-висок при възнагражденията за персонал, а заедно с това се наблюдава и увеличение на капиталовите разходи, пише в анализа на Калоян Стайков от екипа на Института за пазарна икономика.

Още по темата

Консолидираните приходи се увеличават с около 380 млн. лева през първото тримесечие на 2018 г. спрямо същия период на предходната година, което в основна степен се дължи на данъчните постъпления. За разлика от предходни години, когато основният принос за увеличението на данъчните постъпления е на косвените данъци, тази година той е на данъка върху доходите на физически лица и осигурителните вноски.

През първото тримесечие на 2018 г. приходите от двата налога се увеличават съответно с около 140 млн. лева и 280 млн. лева, при увеличение на данъчно-осигурителните приходи от около 540 млн. лева, докато увеличението при косвените данъци е значително по-малко.

Ръстът на приходите от преки данъци не е изненадващ на фона на бързото развитие на пазара на труда, както и на увеличението на доходите. Заетите лица в икономиката са над 3,1 млн. души средно за 2017 г. по последни данни на НСИ, което е най-високото им ниво от 2009 г.

Коефициентът на заетост през 2017 г. достига рекордно високо ниво от 67% средно за годината, а заедно с това възнагражденията на наетите лица се увеличават средно с над 10% през годината. Всичко това естествено води до увеличение на приходите от данъци и осигуровки върху труда. Други фактори в действие от началото на 2018 г., които влияят върху тези приходи, са:

    Увеличение на осигурителните вноски във фонд „Пенсии” с 1 пр.п.;
    Увеличение на минималните осигурителни доходи средно с 6,8%;
    Увеличение на необходимия стаж и възраст за придобиване на право на пенсия;
    Увеличение на минималния осигурителен доход за самоосигуряващи се лица от 460 лева на 510 лева;
    Увеличение на минималния осигурителен доход за земеделски стопани и тютюнопроизводители от 300 лева на 350 лева;
    Увеличение на минималната работна заплата от 460 лева на 510 лева.

Прави впечатление, че за цялата година е предвиден ръст на данъчно-осигурителните приходи от около 1,5 млрд. лева, а само за първите три месеца (1/4 от годината) увеличението им е в размер на 540 млн. лева (1/3 от предвиденото увеличение). Предвид сезонността на икономиката (първото тримесечие на годината е с най-ниска тежест), както и спецификата на данъчния календар, може да се очаква преизпълнение на данъчно-осигурителните приходи.

Увеличението на разходите е донякъде очаквано, тъй като е предвидено в закона за бюджета за тази година, но темпото, с което нарастват, повдига някои въпроси.

Напълно очаквано увеличение се наблюдава при социалните и капиталовите разходи. От страна на социалните разходи е предвидено увеличение с около 450 млн. лева при разходите за пенсии и допълнителни 400 млн. лева разходи за здравеопазване. От страна на капиталовите разходи отново е заложена твърде висока цел – увеличение от 2,4 млрд. лева, но, за разлика от 2017 г., когато те намаляват на годишна база, тя изглежда една идея по-малко нереалистична.

През първото тримесечие на 2018 г. капиталовите разходи се увеличават с около 190 млн. лева в резултат на напредване при усвояването на средства по оперативните програми на Европейския съюз. Именно публичните инвестиции са посочени като двигател на ръста на инвестициите в икономиката през тази година в пролетната икономическа прогноза на Европейската комисия, за разлика от предната година, когато частните инвестиции изпълняват тази роля.

Това, което буди най-силно притеснение, са увеличените разходи за заплати. В консолидирания бюджет за 2018 г. е планиран ръст от около 390 млн. лева, а само за първите три месеца на годината те нарастват с 200 млн. лева.

Ако този темп се запази, което изглежда напълно реалистично, може да се очаква поредното преизпълнение на разходите за заплати за последните няколко години.

Това е традиционен способ, при който бюджетът за годината подценява текущите разходи (заплати, издръжка, социални плащания) и надценява капиталовите разходи, а в течение на годината се правят прехвърляния от вторите към първите.

Към този „подход” на водене на политика се прибавят и неочаквани разходи в рамките на годината, каквото беше увеличението на заплатите в МВР от началото на април – допълнителен годишен разход от около 100 млн. лева.

Заедно с това са обещани и допълнителни 15 млн. лева за увеличение на заплатите в дирекциите "Охрана" и "Изпълнение на наказанията" към правосъдното министерство. По този начин очакваното увеличение на разходите за възнаграждения достига 500 млн. лева, като през първото тримесечие на годината (25% от годината) е постигнато изпълнение на 40%.

Предвид опита от последните години на гарантирано преизпълнение на разходите за заплати, както и лесното поддаване на правителството на искания за непредвидени нови разходи, каквато е увеличението на заплатите в МВР и в затворите, може да се очаква преизпълнение на тези разходи.

Въпреки че изпълнението на бюджета за едно тримесечие не е достатъчно, за да се правят заключения за цялата година, то запазването на някои бюджетни практики определено помага за формиране на очаквания.

От данните за данъчно-осигурителните приходите например може да се очаква тяхното преизпълнение през годината, както поради рекордните нива на заетост и високия ръст на възнагражденията, така и поради очакванията за запазване на сравнително висок темп на увеличение на потреблението.

От данните за разходите може да се очаква ново неизпълнение на капиталовите разходи, макар и по-малко в сравнение с предходни години, и преизпълнение на текущите разходи като заплати и социални плащания.

По статията работиха: Петя Стоянова, автор Екип на Investor.bg

Последни новини

Още по темата

Коментари (5)

3
 
11
 
5
преди 2 седмици
Няма друг вариант, освен спиране на пожизнената издръжка на паpaзитиращите ромоизбиратели и орязване на 75% от администрацията... иначе окончателната национална катастрофа е въпрос на броени години !!!
1
 
13
 
4
преди 2 седмици
Изводът елементарен е - до степен цялата статия да се събере в едно-единствено изречение:

"КОЛКОТО И ПАРИ ДА СЕ СЪБИРАТ ОТ РАБОТЕЩИТЕ - ХЪХРЯЦИТЕ И ЧИНОВНИЦИТЕ ВСЕ ЩЕ ГИ ИЗЯДАТ И ЩЕ ПИТАТ ЗА ОЩЕ !!!"
5
 
3
 
3
преди 2 седмици
Предстои да разберете, че всичко в което до момента сте вярвали няма никакъв смисъл, още по-малко значение. Триизмерни филмари.
6
 
4
 
2
преди 2 седмици
Да не кажете после, че не съм ви казал, наглите, алчните и егоистичните предстои да платят най-висока цена, като тя мн често няма да е в пари, Космосът ще прояви черният си хумор и ще вземе първо децата на мн от кретено-масоните.
10
 
8
 
1
преди 2 седмици
До 2030-та разграбената отвсякъде Бай Ганьовска кочина България ще остане един град смехономика с малко по-млади в него и то свестни, че даже и здрави, а останалото от страната деградиращо ромско гето, разпадаща се мизерия и бойкочарник/цецочарник/горановчарник/гинкочарник/шишичарник/доганочарник/боклукчарник, до 2025-та по-голямата част от малкия и средния БГ бизнес ще фалира, БГ бизнес - този на българи, те няма да може да издържат повече тази свинска тежест и безкрайни злоупотреби на върха и на дъното на държавата, както го правеха досега, особено в ромската провинция и особено в производството, няма да остане никаква средна класа, тази която я имаше досега предстои да се пенсионира, след 2030-та пари за заплати в държавният сектор, за пенсии и за бюджет българските кретено-масони и съучастниците им политици унищожили България за последните 30 години ще ги събират на ромите от висококвалифицираността, от желанието им да се размножават безразборно и умението им за 50 лв. да гласуват за който им кажат, макар и понякога да не разбират системата на числата при преференциалното гласуване. Балончето от заеми и еврофондове, който създаде изкуствен ръст на икономиката за известно време от почти 4%, предстои да изгърми, всяко тиквено чудо за 3 мандата. Предстои да изгърми и балончето на целият глобален кретено-масонски капитализъм, особено на фона на планетарните промени в следващите години, когато климатът ще става все по-агресивен и динамичен, независимо вече от действията на човека, а земетресенията все по-често явление, мултиизмерни космически процеси, от които в момента мн малко хора разбират.

Още от Бюджет и финанси
Кабинетът отпусна заем от 2,2 млн. лв. за заплати в болниците в Ловеч и Враца