Една от най-големите "черни кутии" на досегашната власт - Държавната консолидационна компания (ДКК), е напът бъде раздробена.
Първите сигнали и действия за това идват от служебния министър на икономиката Кирил Петко, който обяви, че е внесъл доклад в Министерския съвет, в който се препоръчва изваждането на дружествата "Монтажи", "Еко Антрацит" и "Екоинженеринг" от структурата на ДКК.
"По този начин ще предотвратим ситуации, като тази в 400 язовира, които тази компания строеше без търгове и обществени поръчки. Накрая бяха останали с 10 язовира, които се оказаха празни", заяви на брифинг в Министерския съвет служебният икономически министър Кирил Петков.
Промените, по думите му, засягат Държавната консолидационна компания (ДКК), като идеята е от холдинга да бъдат извадени предприятията и те да минат на пряко подчинение на съответните ресорните министерства, а компанията постепенно да бъде закрита.
Министърът обясни, че такава стъпка е направена за дружествата "Еко антрацит" и "Еко инженеринг", които ще бъдат преместени към Министерството на околната среда и водите. „По този начин ще се гарантира прозрачността“, увери Петков.
Според него реконструкцията на административните ведомства засяга самите язовири.
„Както видяхме, когато се ремонтират на два пъти и пет пъти пазарните цени, накрая отиват към Държавно предприятие за управление и стопанисване на язовири. То също е към Министерството на икономиката, незнайно защо, след като повечето от тези язовири всъщност са напоителни, някои са свързани с риболов. Пак несвойствена дейност, посочи икономическият министър. – За да избегнем това, правим реструктуриране и в тази посока. Това предприятие планираме да отиде към Министерство на земеделието. Знаем, че е в последният момент, но задаваме посока към следващия кабинет."
По думите на Петков по тези проекти е имало позитивна нагласа за тяхното осъществяване. Министърът е на мнение, че ако промените бъдат приети, „Министерството на икономиката най-накрая ще се превърне в модерно“, ще има нова структура и ще се раздели с несвойствените си дейности, откъдето „много от нашите пари изтичаха и ще започне да действа само в посока икономическо развитие“.
"Това не е въпрос на мен, като министър, а на стратегическа посока как България да се развива. Да, това би ограничило много непрозрачното използване на средства, защото в момента министърът на икономиката даже няма досег до неща, които се случват във фирмата "Монтажи". Тя е под Държавната консолидационна компания, която си има независим борд. Този тип стъпаловидни структури, с шапки компании, са били реална предпоставка за изтичане на нашите средства", аргументира се Кирил Петков.
Служебният министър съобщи, че се опитва да върне контрола върху дейността на Държавна агенция за научни изследвания и иновации, като в координация с Министерство на образованието и заедно с вицепремиера за европейските еврофондове да имат по-добър надзор върху средствата на Националния иновационен фонд. „Целта е да не изтичат милиони за иновации без ясна идея“, подчерта Петков.
Investor.bg припомня, че предходното правителство реши фондът от 1 юли да се премести от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) към създадената през 2020 г. Държавна агенция за научни изследвания и иновации. Агенцията е структура под шапката на Министерския съвет и ще управлява новата Програма за научни изследвания, иновации и дигитализация през периода 2021 - 2027 г. в размер на 1,3 млрд. лв.
Петков ще настоява агенцията да мине под шапката на икономическото министерство, като засега Националният иновационен фонд се връща обратно в ИАНМСП.
Служебният икономически министър се надява, че с изпълнението на проектите на Българската банка за развитие, Българската агенция за инвестиции, Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия, Българската агенция за експортно застраховане и Националния иновационен фонд, всички те заедно могат да станат двигател на българската икономика.


Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Инициатива за размяна на играчки във Варна
Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Администрацията на Тръмп не смята Украйна за приоритет
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
За първи път: Бебе бенгалски тигър се роди в зоопарка в Стара Загора
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”
Меглена Кунева: България влиза в еврозоната с липса на визия
Български шофьор на камион е задържан в Гърция, бил в насрещното платно
Черната златка унищожава овощните градини в България