IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

КЗП установи изкуствено завишаване на цени преди намаленията за Черния петък

Опитите за подвеждане на потребителите не са масови, но нарушения има, показват проверки на Комисията

12:36 | 25.11.17 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

170 проверки в големи търговски центрове в страната и онлайн магазини е извършила Комисията за защита на потребителите (КЗП) на „Черния петък”, при които са констатирани 25 нарушения, съобщи председателят на Димитър Маргаритов, цитиран от пресцентъра на институцията.

Основно става въпрос за изкуствено завишаване на цените непосредствено преди кампанията, за да се рекламира по-висок процент отстъпка, докато по закон стоката трябва да е продавана на старата цена поне месец преди обявяване на намалението.

Инспекторите са попаднали и на случай, в който е обявена старата, по-висока цена и процент намаление, без да е посочена новата цена. В хода на проверката обаче става ясно, че преди да бъде извършена сделката, потребителят е информиран от продавача за реалната цена, която ще заплати.

„Съществува известна логика в това, защото ако тази промоция трае само един или два дни, дори по-голям риск би се създал, ако смените етикетите на абсолютно всички стоки с нови цени и на следващия ден трябва пак да ги смените, отколкото ако обявите коректно процента и информирате клиента за точната сума, която трябва да плати”, коментира Маргаритов пред Канал 3.

В някои случаи, въпреки че се анонсира процент намаление и нова по-ниска цена, на касата се таксува старата цена, показват още проверките на КЗП. Опитите за подвеждане на потребителите не са масови, но са установени нарушения, обяснява Маргаритов.

„Когато установим такива нарушения, издаваме заповеди, с които забраняваме по-нататъшното им практикуване и налагаме санкции”, добави председателят на Комисията и посочи, че в последните години произнасянията на Комисията за нелоялни практики са се увеличили, като за цялата минала година те са около 300 и засягат практики в търговските, туристическите обекти и онлайн пространството.

Според него това не означава, че търговците са станали по-недисциплинирани, а се дължи на по-затегнат контрол и специално внимание върху нелоялните търговски практики, тъй като засягат неограничен кръг потребители.

Продължават усилията на КЗП за ограничаване на нелоялните практики и в сферата на телекомуникациите, разказа още Димитър Маргаритов. По силата на съдебни спогодби два от мобилните оператори намалиха на до три месечни такси неустойките при предсрочно прекратяване на срочен договор, като съвсем скоро се очаква тази постановка да бъде възприета и от третия.

Съдът е потвърдил и произнасянето на Комисията, че не може да бъде спирана услугата по договор, по който потребителят е изряден платец, заради задължения по друг, припомни още председателят. В последните 2-3 години постъпващите в комисията жалби срещу доставчиците на услуги в сектора е намалял в процентно съотношение – от 50% на 30%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:55 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още