Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Web

Борислав Минков: Бъдещето не е просто в дигитализацията, а в IoT

SAP Business ByDesign e инструментът, който може да помогне на българските МСП във възстановяването и развитието на бизнеса, твърди директорът на Novarto

Борислав Минков: Бъдещето не е просто в дигитализацията, а в IoT

Борислав Минков е IT предприемач и директор на Novarto - консултантска софтуерна компания, чиято основна дейност е внедряването на бизнес софтуер на международния пазар.

След като завършва Пловдивския университет, заминава за Германия, за да продължи образованието си в сферата на изчислителното инженерство. Започва работа в немския гигант SAP, докато през 2007 г. не решава да се завърне в България и да създаде собствен бизнес.

Благодарение на това, че IT бизнесът расте, има възможност да реализира и една своя мечта - през 2016 г. започва производството на жива крафт бира в микропивоварна Hills.

Г-н Минков, нека в началото на разговора представим Novarto. С какво се занимава компанията и какви са предизвикателствата пред нея през последните месеци?

Novarto е софтуерна консултантска компания с повече от 13-годишен пазарен опит. Създадена е през 2008 г., а като бивши служители на SAP внедряваме техните системи. Това, както и развитието на софтуерни решения, които носят добавена стойност към основните продукти на SAP, си остава основната дейност на нашата компания.

От 2010 г. сме не само партньор, но и доставчик на SAP SE. Към момента имаме над 100 служители в България – в офисите ни в Пловдив и София. В началото си фирмата ни започна да внедрява предимно процеси, които са свързани с продажби и сервизно обслужване, управление на клиенти, управление на договорите с клиенти – т. нар. front office част на бизнеса на SAP. По-късно добавихме електронната търговия, а след като през 2008 г. започна техният бум, внедрихме и интернет магазини както в B2C, така и в B2B частта – тоест портали, където клиентите на дадена компания могат не само да създават своите поръчки, но и да получат цялостно обслужване от гледна точка на договори, фактуриране и клиентска информация.

Във времето B2C пазарът се наложи до голяма степен, въпреки че през последните няколко години сме свидетели на връщане на вълната на B2B решенията. Можем да се похвалим с няколко големи проекта в България, а сред клиентите ни са “ЕърТрейд”, „Търговска лига“, „Петрол“. Те внедриха процесите за управление на клиенти (SAP CRM решения). Работихме и с чуждестранни компании за българския пазар като Mr. Bricolage и Coca Cola Hellenic. Novarto се насочи и към западния пазар, като през последните 10 години работи предимно за големи компании, като Lenovo, Roche, Nestle – компании, които са клиенти на SAP, и компании, за които си партнираме със SAP. Ние сме основната фирма, която внедрява нейните услуги при тези големи корпорации.

Как се стигна до предлагането на новото за България решение - SAP Business ByDesign?

С идването на пандемията и спирането на пътуванията компанията ни се преориентира и фокусира върху българския пазар. Това, което според нас бе нужно за нашия пазар, бе решението на SAP за малки и средни компании – SAP Business ByDesign. Това е облачно решение за управление на предприятия, което включва в себе си не само ERP (частта за финансите, складови наличности, планиране на производство), но и CRM процеси (връзка с клиента и интернет магазин) – тоест, всичко, което е необходимо на една компания, за да управлява отношенията с клиентите си и вътрешнофирмените процеси. Решението е много гъвкаво, а цената му се образува въз основа брой потребители на месечна база. Ако трябва да се сравнява с локалния пазар и ако теглим чертата, решението е инвестиция в размер на едногодишна заплата на счетоводител.  
       
Какво обаче предлага в замяна? 

Софтуерът предлага голяма гъвкавост на клиента и бързо решение на проблеми. Вградената аналитичност на продукта дава възможност мениджърите на дадена компания да вземат решения в правилна посока по всяко едно време. Плюс е също така, че информацията е в една система, за разлика от други решения, където например управлението на клиенти и управлението на складове са в различни системи. И не само, че са в една система, но и са така свързани, че единият води към другия и информацията се споделя между тях, достъпна е в реално време и всеки един мениджър може на нейна база да взема правилното решение. Това е едно от най-големите предимства на този продукт, но далеч не е единственото. Чрез него може да се управлява повече от една компания. Например една група от дружества може да се управлява в една и съща система, като данните от едното могат да не бъдат достъпни за другото. В същото време Бордът на директорите може да има цялостен поглед какво се случва в цялата корпорация. Това е една от основните разлики между SAP Business ByDesign и другия продукт на SAP за малките и средни компании – Business One.    

Като компания решихме да се насочим от големите бизнес клиенти към малките компании с една цел – да можем да покажем и внедрим опита, който придобихме при големите клиенти, при по-малките фирми. Опитът ни показва, че малките компании са доста по-динамични, решенията се взимат много по-бързо, не е нужно да се минава  през дълги процеси на одобрения. В динамична среда, каквато  пандемията създаде, една компания може много по-бързо и лесно да действа, ако има правилната информация. Това се оказа критично за много от фирмите – решенията да се вземат на базата на правилната информация. Кризата през 2009 г. и 2010 г. доведе до промени в тогава стартиращата ни компания. Сега Covid също носи своите последици – начинът на вземане на решения трябва да се случва през видео канали. Тук се губи пълната картинка – липсва например непринуденият диалог, който може да доведе до идеи за подобрения. 

И така пандемията ни накара да сменим фокуса на компанията ни – от големите проекти в големите компании към по-малки клиенти, да осъзнаем силата на познанието, което имаме, и да успеем да намерим правилното решение в лицето на Business ByDesign, с което да помогнем на средния и малкия бизнес в България.    

Преди броени месеци станахте първият партньор на „SAP България" за SAP Business ByDesign, но процесът е дълъг и е свързан и с много инвестиции и труд. Разкажете повече!

Наистина, официално станахме партньори на SAP България за Business ByDesign наскоро, но реално си партнираме вече над 13 години. Специално локализацията за този продукт започна преди две години. Тогава взехме решение, че SAP Business ByDesign ще е продукт, който ние ще продаваме и ще внедряваме в България. И тогава започнахме комуникация със SAP за онова, което е нужно за локалиризането на продукта и как той да стане продаваем на българския пазар. Повечето от нас са IT специалисти и невинаги разбираме от финанси и счетоводство. Това беше първата крачка за нас - да намерим правилните хора, които да ни помогнат в локализацията.

За нас локализацията не означава просто да преведем менюто, а по-скоро да се уверим, че продуктът е съобразен със счетоводните практики и данъчните процеси в България. Както съответно и с тези на външния пазар. Хубавото бе, че SAP предлага продукта в повече от 23 държави, за които е локализиран. Германският концерн вече е минал по този път на локализиране и за нас бе доста по-лесно да ни ръководи в посока на нужните адаптации. Но изграждането на самото познание в Novarto за процесите на работа на продукта и за идеологията в самата му основа наистина ни отне две години. С първите клиенти на българския пазар в момента имаме три имплементации, решихме, че е време да обявим официално нашето партньорство за SAP Business ByDesign.

Как по-точно може да протече едно подобно имплементиране на тази система?  Колко време отнема то? Какво трябва да имат предвид и самите клиенти?

Това, което Novarto пледира към всички свои клиенти и е първото и основно правило, е: Моля Ви, определете основните хора, които ще работят с нас! За нас е много важно да работим с хората, които ще ползват реално продукта – независимо дали става дума за счетоводители, служители от производството или от продажбите и сервизното обслужване. Ние искаме да работим с хората, които някой ден ще ползват системата, защото те са тези, които дефинират най-добре правилния процес.

И макар че създаваме решение специално за клиента, в крайна сметка нашите консултанти запознават клиента и с най-добрите практики. Това е пакет, включен в самата програма. Става дума за най-добрите практики, събрани от всички клиенти на SAP от създаването на концерна до ден днешен. С тези бизнес процеси е създаден и самият продукт. За нас важното е да покажем продукта на клиента, на всички хора, които ще работят с него. Важно е те да са на място при нас, за да им демонстрираме най-добрите практики и да решим дали при тях има разлики. И дали ако има разлика, е правилният подход, дали оптимално ще доведе до намаляване на разходи, или по-бърз процес. Иначе казано –  да разгледаме какви са плюсовете и минусите.

В много случаи клиентите решават просто да вземат най-добрите практики на SAP. Това също е подход, но финалното решение вземаме заедно с клиента и неговите служители.

В следващата фаза нагаждаме системата към продуктите и услугите на компанията, работим наистина в близък контакт с нея и на всеки две-три седмици осъществяваме т. нар. демо версии – показваме какво сме свършили и съответно верифицираме свършеното. По този начин през целия цикъл на имплементиране, който отнема между 4 и 6 месеца, ние синхронизираме процесите за развитие в правилна посока. В същото време служителите на компанията - клиент вече се запознават отблизо със системата.

За какви индустрии и браншове е подходящ SAP Business ByDesign, или няма значение?

Има значение, разбира се. Не можем да кажем, че в една индустрия той не е приложим, но все пак трябва да анализираме самия бранш. За Novarto, например, е по-добре да внедрява продукта в производствени компании или в компании от сектора на услугите, тъй като имаме най-голям опит с такъв тип бизнеси.

Ние ползваме нашето „ноу-хау“, за да помогнем на клиента. SAP Business ByDesign е внедряван във всяка една индустрия, включително и в медийна компания. 27 са индустриите по дефиниция на продукта, а към момента софтуерът се ползва от над 4000 компании в 120 държави по целия свят. Сред по-известните клиенти e например Hilti. SAP Business ByDesign се ползва в подразделенията на Hilti в България, в Румъния, докато централата използва по-голямото решение SAP S/4HANA. По-малките локации използват голямото ERP решение за консолидация на данните.

Г-н Минков, Вие имате и втори бизнес – пивоварната Hills. Но освен това работите с много с малки и средни предприятия – какви са актуалните предизвикателства пред тях?

Това е много добър въпрос. Наистина се сблъсках с проблемите на едно стартиращо предприятие и проблемите на производството и продажбите на българския пазар. Ние внедряваме в момента SAP Business ByDesign в пивоварната Hills и една от основните причини да го направим е необходимостта да реагираме по-бързо на променящия се пазар. Както е известно, бирата е сезонен продукт – през лятото трябва да имаме много силно производство, докато през зимата е по-спокойно. Точно в това е проблемът – възможността за правилно планиране, например на покупката на хмел или на малц, спрямо търсенето на пазара. През годините забелязахме, че това, което не можем да планираме с точност, е самият растеж на пазара. Понякога той е твърде бърз, а понякога – много бавен. Ако тръгнем да гледаме назад към предишната година с идеята да планираме сегашния сезон или година – това се оказва нереалистично очакване. Стигнахме до извода, че бизнесът показва динамика дори на седмична база и е нужно да имаме правилните данни за правилните навременни решения.

Смятате ли, че предприемачите в България вече се доверяват на тези нови технологии?

Все повече го правят. При началото ни преди 13 години проектите с големите компании бяха труден процес. В момента доста по-бързо успяваме да убедим малките компании в силата на софтуера и дигитализацията на бизнеса им. Защото изолираме и грешката и човешкия фактор в самата обработка на данните. Но българският бизнес се променя – с всичките стартъпи, които се появяват, иновациите на пазара, новите фирми, които навлизат в България. Динамиката е доста по-голяма и смятам, че и покрай цялата вълна на дигитализация на процесите и нашето ежедневие българите разбират тази необходимост за внедряване на подобен софтуер и я приемат.

Преди време бе трудно да се продаде подобно решение – за 20 хил. до 30 хил. евро се получаваше кашонче с диск, който да се инсталира. А това бе сравнимата цена за автомобил. Сега разбирането е по-различно, няма го учудването, разбира се силата на информацията в полза на гъвкавостта. Да не говорим за качеството на услугите, за постоянството на процесите в компаниите и човешкия фактор.

Ставаме все по-зависими от технологиите и в професионалния, но и в личния живот. Едва преди дни Amazon Web Services се срина и блокира услугите дори на Netflix и Disney+. При положение, че SAP Business ByDesign също е облачен продукт, има ли подобни рискове?

Има, разбира се. Ако облакът на SAP падне, бихме имали същия риск. Досега не се е случвало. Тенденцията обаче е SAP също да ползва облачни услуги от големите американски корпорации – Google и Amazon, и да си остане софтуерен доставчик. Рискове винаги има, както например винаги има риск да ни падне батерията на телефона и да нямаме връзка с останалите. С този риск вече свикнахме да живеем.

Но е неизбежно хората да мислят за облачни услуги, защото иначе ще трябва да инвестират много в хардуер, което не е необходимо. Скоро ще караме повече коли под наем, отколкото собствени коли. Тази тенденция на преминаване към наемане и Software as a Service ще се засилва все повече. Това, че системата може да падне за ден, няма да е толкова фатално. 

Как според Вас ще се развият ERP системите и подобните услуги в следващите няколко години?

За мен бъдещето е в пълната дигитализация на процеса и внедряване на интеграции с различните звена в дадено предприятие. Става дума не просто за дигитализация, а за т. нар. Internet of Things - връзването например на датчици в дадено производство към ERP системата, за да знаем как тези устройства се използват. Те могат да генерират много информация за качеството на продукта. С определени алгоритми за обучение на системите (machine learning) може да се премине към предиктивна (предварителна) поддръжка. По този начин клиентските услуги може да станат по-систематизирани и по-правилни. Като цяло пълноценните ERP системи, които покриват целия бизнес на дадена компания, са необходимост. Тези системи стават все по-големи и трябва да са все по-отворени към останалия свят – за да обменят данните и да ги анализират. 

По статията работиха: Екип на Investor.bg , редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

Коментари (1)

0
 
2
 
1
преди 1 месец
Няма профилна снимка
***, неуспял в нищо :)

Още от Web
Disney+ влиза и в България през лятото