Въпросът с електрическите автомобили е не дали, а кога точно всички ще се наложи да започнем масово да ги използваме. Ресурсите на планетата не са безкрайни, това е абсолютен факт. Толкова абсолютен, че някои визионери решиха да се ориентират към ресурсите на нови планети, преди още да сме си научили докрай урока как да щадим и да се отнасяме с природата на Земята.
Добрата новина е, че когато и да се наложи да се разделим с любимия си респектиращо бръмчащ автомобил с горивен резервоар и ауспуха (или за спортните модели - ауспусите), това ще се отрази не само благоприятно на бъдещето на градското човечество, а и силно освежаващо на портфейла ни.
Volkswagen от десетилетия фокусира развойната си дейност в Германия върху това как да произвежда все по-икономични и по-икономични автомобили. Една от технологиите, която действа и в момента например в модела Golf с бензинов двигател, е Аctive Cylinder Management (ACT). Благодарение на нея в режим на непълно натоварване на двигателя два от четирите цилиндъра се изключват временно. По този начин разходът на гориво значително намалява, а двигателят се ползва гъвкаво и оптимално без реална загуба на полезно действие.
Друго авантгардно решение при работата в посока подобряване на икономичността е използваната хибридна технология plug-in на Volkswagen, която носи абревиатурата GTE. При нея, например в модела Passat, при комбинираното използване на два двигателя - бензинов TSI с директно горивно впръскване и електрически, се постига комбиниран разход под 2 л/100км, както и максимален пробег до 1000 км при едно пълно „зареждане” на двата двигателя. Пробегът само в електрически режим достига до 50 км с едно пълно зареждане на високоволтовата батерия.
100% електрическите автомобили обаче са супер героите на икономичността. Колкото и да се покачва цената на тока, разходът остава много по-нисък в сравнение с петрола, който вече е на червено. По най-общи изчисления за моделите е-Golf (новият изчяло електрически е-Golf има пробег до 300 км в зависимост от стила на шофиране и пътната ситуация) и e-up!, в сравнение съответно с Golf 1.4 TSI BMT DSG и up! 1.0 ASG BMT със съпоставими мощности на двигателите, можете да спестите до около 17 хил. лева при e-Golf и до около 14 хил. лв. при e-up! за срока на гаранционното ползване на марката, който е пет години и пробег до 150 хил. км. Самата високоволтова батерия има гаранция от 8 години до 160 хил. км пробег.
В посоченото ценово предимство са включени разходите за гориво спрямо разходите за електроенергия (нощна тарифа за битови абонати), липсата на пътен данък при електрическите автомобили, както и категоричното предимство от разходи по сервизни инспекции и поддръжка. При електрическите автомобили са елиминирани разходите за масла, маслени филтри, горивни филтри, въздушни филтри за двигателя, свещи и други.
В това зрелищното предимство дори не е отчетено: например паркирането в синя и зелена зона (което за електрическите автомобили е безплатно), драстично намалените разходи за смяна на спирачни накладки и дискове заради активната рекуперация на спирачната енергия в няколко режима, смяната на съединител (който липсва при електрическите автомобили), подмяна на елементи от изпускателната система (ауспуси, катализатори и т.н.), които също отстъстват при електрическите автомобили, и редица други.
Да, електрическите модели засега са с относително по-високи цени на придобиване от автомобилите с конвенционални двигатели, но цената на едно зареждане „до горе” е около 2,25 лв. за е-up! и около 4,30 лв. за e-Golf (при примерна цена на 1 кВт/ч електроенергия нощна тарифа за битови абонати от 0,12лв. с ДДС). Което означава, че можете да стигнете например от София до Пловдив за около 3 лева.


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Знаци, че той не ви харесва
Според първите екзитполове Чиприан Чуку ще е кмет на Букурещ
4 типа мъже, на които не може да вярвате


преди 8 години Ел. коли са точно толкова екологично чисти, колкото чист е токът от ел. централи. В случая в България те са по-мръсни от повечето обикновени коли, доколкото 40-45% от ел.енергията се прави от местни лигнитни въглища. Дори Токът от ко-генерацииите условно е по-мръсен като емисии на СО2 отколкото една обикновена кола на метан или пропан-бутан. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Политиката на Израел за поощряване на ВЕИ е правилна, но само тяхната. Другите държави са тотален провал, но просто няма как да си го признаят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Държавите трябва да спонсорират / поощряват ел. колите и да 'наказват' с ДВГ по екологични, не по икономически причини. Това май ви е адски трудно да го схванете? Относно ВЕИ фейла е пълен - трябваше да се улесни и задължи ЕРП-тата да присъединяват малките (5 панела на двора и една перка) и да няма преференции за масовите. Политиката за поощряване на ВЕИ е правилна - реализацията в България е просто ***. Кой и защо я е направил такава - един бог знае. В добрия случай - може просто да му е толкова капацитета. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Самия аргумент: "ел. колите са много изгодни, ама държавата да ги спонсорира като им намали данъците и дори даде субсидии" показва ограничен човек, който иска да прибира чужди пари. Подобна е и ситуацията с ВЕИ - една по принцип добре идея на 90% окупирана от *** - крадци на едро.Ако са толкоз на далавера ел. колите, купувайте, недейте рева за отстъпки и субсидии. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Сега като си погледнах и тока, мога да заява, че и по жицата изтичат с не по-малка скорост :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години По форумите някой от собствениците на Тесла казват, че ефективността на колите им пада с около 40% зимата и препоръчват купетата да се подгряват предварително, да се карат често и да не зимуват на пътя, че батерията се скапвала.https://transportevolved.com/2015/02/11/much-range-tesla-model-s-electric-car-lose-winter-one-owner-figures/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години 100% електрическите автомобили обаче са супер героите на икономичността. Колкото и да се покачва цената на тока, разходът остава много по-нисък в сравнение с петрола, който вече е на червено.---------------------------------Сметката не е толкова проста.Тя е правена, вероятно, при бензин/дизел 2.12 и ток 0.12 - примерно.Но в тези 2.12 на горивото поне 1 лв. е акциз и подобни. От този акциз БГ и останалия свят пълни поне 30% от държавните бюджети. И никоя страна няма да си позволи да загуби този приход в бюджета.Т.е. ако минем на ток, те ще "натоварят" цената му с акцизи, за да компенсират загубата от течните горива. И карането на ток няма да е толкова евтино. Отделно, тъй като не могат да разграничат с кой ток си зареждаш колата и с кой си готвиш следва, че ще обложат въобще електричеството. Т.е. ще ти качат и комуналните сметки. Изводът ми е, че е малко вероятно ел. автомобилите да доведат до спестяване в нашия бюджет от гориво.Безспорно имат много други предимства . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Само за информация... правени са точни измервания колко % се губят при зареждането на батерията. При зарядната станция загубата е 25% загуба. Т.е. при зареждането батерията загрява и се губят 25% като топлина.А като казах топлина... се сетих, че при бензиновите, дизеловите и на газ двигатели с вътрешно горене имаме през зимата "безплатно" парно, т.е. утилизираме топлинните загуби от ниското им КПД. Докато при ел. автомобилите трябва да се топли купето с ел.печка и дирекно губим едни 25%-50% допълнително за топлене. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Като се замисля една електричка струва 75 Хил. Решаваш след около 100-120 хил. км да я продадеш. Кой би я купил, ако след три-четири години трябва да вкара 10-15хил. лв. за батерии? В България никой, освен ако държавата не му плати батерията. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Всъщност загубите на ток при зареждане и ползване на батериите ги дават до 40%, но не по-малко от 10%. Колкото по-мощно зарядно/батерия толкова по-голяма загуба. отговор Сигнализирай за неуместен коментар