Лицензиране или регистриране на компаниите от петролния бизнес предложиха от Българската петролна и газова асоциация (БПГА) по време на първата си годишна конференция. Това е само една от мерките за подобряване на ситуацията на пазара.
Проблемите като цяло са свързани с контрабандата на горива и високия дял на сивия сектор на пазара, стана ясно от дискусията. Това води до по-малко приходи в бюджета, а и качеството на горивата също е под въпрос, посочиха експертите.
Затова и от БПГА предлагат комплекс от мерки на базата на установени от експертите проблеми и пропуски. На първо място е нужно приемане на секторен регулаторен закон, каза Андрей Делчев, изпълнителен директор на браншовата организация. На базата на опита и в други държави от Централна и Източна Европа могат да бъдат въведени по-тежки санкции, включително и отнемане на превозно средство, което е заредено с "нелегално" гориво.
От организацията настояват още и за засилен контрол върху качеството на горивата, както и за т. нар. митнически складове, които за разлика от акцизните складове, нямат измервателни уреди за преминалото гориво.
По данни на БПГА през 2016 година на пристанищата във Варна и Бургас през митническите складове са преминали 54 танкера, за които има съмнение дали са декларирали количествата на пренесеното гориво, отчете председателят на организацията Валентин Златев.
Според него има проблеми и със системата, която събира информация за количествата горива и платения акциз - Българската акцизна централизирана информационна система (БАЦИС) на Агенция "Митници", защото данните в нея могат да бъдат манипулирани ръчно.
От петролната и газова асоциация призоваха още и за съвместни действия на държавните органи за противодействие на измамите с ДДС и акцизи. По време на конференцията обаче стана ясно, че различните институции боравят с различни данни при изготвянето на своите оценки за пазара. От БПГА например изчисляват потреблението на горивата на базата на регистрираните в Националния статистически институт (НСИ) превозни средства - малко над 4,2 млн., докато в НАП използват данните за превозните средства с платена "Гражданска отговорност".
"Да седнем на една маса, да извадим цифрите и да решаваме една и съща задача", призова директорът на НАП Бойко Атанасов. Той допълни, че всеки може да обяви някаква цифра за сивия сектор и да я обоснове с различни данни и методи за изчисление.
Валентин Златев предложи да бъде създаден обществен борд за горивата, в който публично и прозрачно да бъдат обсъдени всички проблеми в сектора, включително и различните данни на институциите.
В БПГА смятат още, че са необходими и специализирани образователни кампании за обществото до какво води контрабандата на горива в страната.


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Търговците на облигации не се поддават на по-ниските лихви на Фед
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
4,3 по Рихтер разлюля Западна Турция
Прощаваме се с поета Найден Вълчев, автор на "Една българска роза"
Времето днес: Облачно, на места със слаби превалявания
Знаци, че той не ви харесва