Общите приходи от предоставяне на мобилни телефонни услуги през 2015 г. намаляват с 18,5% спрямо предходната година. Тенденцията се дължи главно на насищането на традиционните пазари на гласови услуги, на наложените регулаторни намаления на цените за терминиране, както и на ръст от 106% спрямо 2014 г. на предоставяните в пакет услуги. Това се казва в проекта на годишния доклад на КРС, публикуван от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).
Според авторите на доклада вътрешният трафик за отделните мобилни мрежи е относително висок (73,4%), но намялява с 6,8% спрямо 2014 г. Повечето разговори с други мрежи се определят като положителна тенденция, резултат от мерките срещу затварянето на трафика. Очаква се тенденцията да продължи и в следващите години.
Заради намалените цени на терминиран, мобилните оператори предлагат все повече включени минути извън собствената си мрежа. В резултат активните SIM карти намаляват.
В края на 2015 г. на пазара на мобилни гласови телефонни услуги навлезе нов участник - „Макс Телеком” ООД чрез услугата си „Voicer” като четвърти мобилен оператор заедно с традиционните участници „Мобилтел” ЕАД, „Теленор България” ЕАД и БТК ЕАД.
В същото време продължава преразпределението на пазарни дялове между трите традиционни мобилни оператора.
„Мобилтел“ и БТК отчитат ръст в дяловете, изчислени както по брой на абонатите, така и по приходи от предоставяне на мобилни услуги за сметка на спад на пазарните дялове на „Теленор България”.
„Мобилтел“ има пазарен дял от 40,9% (на база брой абонати), което представлява ръст от 0,5 процентни пункта спрямо 2014 г. и 40,8%, на база приходи (годишен ръст от 1,9 процентни пункта).
За 2015 г. БТК има дял от 25,5% (на база брой абонати) и ръст от 1,4 процентни пункта спрямо предходната година и 30,7% на база приходи, с годишен ръст от 4,7 процентни пункта.
За разлика от 2014 г., когато „Теленор България” е с ръст на пазарния си дял по брой абонати, през 2015 г. този дял намалява с 1,9 процентни пункта до 33,6%, а делът на оператора на база приходи възлиза на 28,5%, с годишен спад от 6,6 процентни пункта.
Тепърва КРС ще проследи влиянието на новия участник на пазара .
Допълнителен фактор за преразпределението има и преносимостта на номерата.
Общият брой на пренесените номера в мобилни мрежи за периода 2009-2015 г. е над 1,2 млн. През 2015 г. броят на пренесените номера е нараснал с 40% спрямо 2014 г. при ръст от 27,55% през 2014 г. спрямо предходната година.
Според доклада и през 2015 г. се продължава спадът на пазара на фиксирани телефонни услуги.
През 2015 г. продължава тенденцията на свиване на пазара на линии под наем, като общите приходи се понижават с 13,7% спрямо предходната година. Намалява и броят на предоставените линии под наем – със 6,2% при линиите под наем на дребно и с 8,5% при линиите под наем на едро. Ръст с 10,1% е отчетен само в броя на международните линии под наем, които представляват 4,3% от общия брой линии.
В доклада на КРС се казва, че към края на 2015 г. общият брой на реално предоставялите услуги за пренос на данни и/или достъп до интернет е 669, като се отчита ръст от 4% спрямо предходната година.
Разпространението на радио- и телевизионни програми бележи спад спрямо 2014 г. в размер на близо 6%.
Общият брой на абонатите на интернет услуги се е увеличил с 31% спрямо 2014 г. Броят на абонатите на фиксиран достъп до интернет се е увеличил с 8% спрямо предходната година, а на ползващите мобилни услуги на достъп до интернет с 42,4% спрямо 2014 г. Повишаването на броя на абонатите на мобилен достъп до интернет се дължи на нарастването със 76,6% за едногодишен период на потребителите на пакетни услуги с включен мобилен достъп до интернет.
Телефон плюс интернет
Към края на 2015 г. броят на предприятията, които предлагат пакетни услуги, е 100. Значително растат спрямо предходната година както приходите от инсталационни такси и месечен абонамент от услуги в пакет (с 51,5%), така и броят абонати (с 45%).
Най-популярна сред потребителите със 68,6% относителен дял е пакетната услуга, включваща мобилна гласова услуга и мобилен достъп до интернет, като броят на абонатите на тази услуга е нараснал със 76,9% спрямо 2014 г.
На следващо място по брой абонати са пакетните услуги телевизия и фиксиран достъп до интернет с 15,6% дял и фиксирана и мобилна гласова услуга с 10,4%.
В доклада се предвижда ръст на тези услуги и в бъдеще, тъй като са популярни сред потребителите.
Според КЗК на пазара се наблюдава засилване на конкуренцията, което ще доведе до насърчаване на инвестициите в сектора и ще е от полза за потребителите.


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Знаци, че той не ви харесва
Според първите екзитполове Чиприан Чуку ще е кмет на Букурещ
4 типа мъже, на които не може да вярвате