Aли Аяз е експерт по управление на работодателската марка (Employer Brand Management) с повече от 13 години опит и собственик на консултантската агенция Realta. От 2008 г. организира серия от Employer Brand форуми в различни градове в Източна Европа и Близкия Изток.
През 2009 г. Али за първи път провежда международното проучване “Най-добрите компании за млади специалисти”, което се превръща в ежегодна класация за сп. Bloomberg Businessweek. Анкетата изследва взаимоотношенията между работодател и служител, включително преживявания на кандидатите в процеса по набиране и подбор, работодателски имидж, удовлетвореност и ангажираност на служителите и други.
Али е консултирал редица компании, сред които: Aviva, Bosch, Faber-Castell, Domino’s, Ford, L’Oreal, Mercedes Benz, Turkcell, Turk Telekom, Vodafone, Unilever, Pfizer, B/S/H.
Попитахме Али за последните тенденции при управлението на хора и ролята на работодателската марка.
- Г-н Аяз, повече от 10 години работите с глобални брандове, както и с топ локални компании в Източна Европа. Ако трябва да изброите 5 ключови тенденции в комуникирането на работодателската марка, кои биха били те?
- Комуникацията е един от ключовите елементи при управлението на работодателската марка. Не е тайна, че мобилните технологии стават все по-важни. Кариерният сайт на една компания трябва да бъде пригоден за мобилни устройства и адаптиран със социалните мрежи. Кандидатите следва лесно да се ориентират в неговата структура, както и да могат с един клик да споделят съдържание и информация за свободни позиции.
Все по-важна роля има видео съдържанието. Необходимо е да се вземат под внимание неговата концепция, качество и продължителност.
При привличането на студенти и млади специалисти смятам, че е важно компаниите да изградят тесни връзки с университетите. И тук не говорим само за посещения на кариерни изложения. Компаниите могат да инициират отворени събития за студенти, да стартират собствени курсове и обучителни програми за младежи.
- През 2009 г. сте започнал провеждането на ежегодното проучване “Най-добрите компании за млади специалисти”. На базата на цялата информация, събрана през последните седем години, какви са основните материални и нематериални ползи, които младите хора оценяват при избирането на работодател?
- Когато за първи път проведохме проучването през 2009 г., периодът беше труден за пазара на труда. Беше в края на глобалната финансова криза и очакванията на търсещите работа бяха по-различни от днешните. Ако трябва да извлека средностатистическите резултати за последните седем години, бих могъл да кажа, че при избора на работодател младите хора най-често взимат под внимание следните елементи:
- среда, стимулираща обучение и развитие - както личностно, така и професионално;
- приятелска работна атмосфера и мениджъри, които са загрижени за служителите;
- наличие на мисия и смисъл в работата.
Заплащането и допълнителните придобивки, както и възможностите за международна мобилност са два от елементите, които стават все по-важни в последните години.
- Какво може да предложи една компания на своите потенциални и настоящи служители, така че да се отличи от останалите и да се превърне в “желан работодател”?
- Всъщност, зависи изцяло от компанията. Всяка организация има собствена култура, уникалност и визия за бъдещето. Предложението следва да бъде съобразено с типа таланти, които компанията иска да привлече и задържи. А от друга страна, е необходимо да се взема под внимание и конкуренцията на пазара. Предлаганите ползи са различни за всеки работодател. Все пак, има няколко най-често срещани елементи, които са от голямо значение за младите - конструктивна критика и признание, насърчаване, обучение и развитие, свобода за креативно мислене, загриженост на преките ръководители (тим лидери), приятелска работна атмосфера.
- Когато говорим за стойностното предложение на една компания към служителите (Employer Value Proposition - EVP), кой трябва да поеме отговорност за неговото изграждане - HR отдела, екипа по маркетинг и комуникации, или?
- Всъщност, не само при изграждането на стойностно предложение за служителите, но и при управлението на работодателската марка като цяло, трябва да имате ръководен екип. В повечето случаи Employer Branding проектите са водени от отдела по човешки ресурси, но е необходимо да се изгради работна група, в която да са включени хора от различни отдели. В идеалния вариант екипът трябва да включва както HR специалисти, така и експерти по маркетинг и комуникации, но също и представители на други отдели и/или външни консултанти.
- Във Вашата практика през последните 13 години сте помогнали на много компании в управлението на тяхната работодателска марка. Според Вас какви резултати и ползи могат да очакват компаниите от инвестициите в Employer Branding?
- Ползите могат да са много. Намаляването на текучеството (особено, ако служителите Ви отиват при конкурентите) е от изключителна важност за бизнеса. Силната работодателска марка увеличава ангажираността на служителите. Помага на компаниите да привличат играчи от “А” група и това увеличава производителността в организацията.
Имиджът на добър работодател може да намали разходите за набиране и подбор, както и за въвеждащи обучения (в следствие на по-малкото текучество). Така компанията може да инвестира в бизнес развитие.
Има редица показатели, които измерват ефективността от управлението на работодателската марка. Някои от тях са:
- разпознаваемост на бранда (как компанията е възприемана като работодател от целевата аудитория - настоящи и потенциални служителите, студенти, местната общност);
- разходи за набиране и подбор, разходи за обучение на един нов служител и други;
- преживявания на кандидатите;
- преживявания на новите служители;
- резултати от изходящите интервюта;
- ангажираност на служителите;
- продуктивност на служителите.
На 4 ноември в София Али Аяз ще бъде специален гост-лектор по време на майсторския клас по Employer Brand Management със Саймън Бароу. Али ще проведе интерактивен workshop с основен фокус “Как да изградим стойностно предложение като работодател?”.
В майсторския клас ще се включат над 150 участници от България, Румъния и Великобритания - изпълнителни директори, мениджъри човешки ресурси, експерти по маркетинг и комуникации.
Повече за програмата, лекторите и възможности за участие можете да научите от официалния сайт на събитието: http://employerbranding.tothetop.bg/


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Знаци, че той не ви харесва
Според първите екзитполове Чиприан Чуку ще е кмет на Букурещ
4 типа мъже, на които не може да вярвате