Участвал съм в много дискусии за това кой какви отговорности има в строителния процес. В България този въпрос е разрешен твърде опростено – инвеститорът казва какво да се прави. Естествено, той осигурява парите, но въпросът е и какви са интересите му и ако аз проектирам една сграда, без значение дали жилищна, или друга, аз съм отговорен не само за проекта сам по себе си, но и за разходите за енергия. Посоката, в която трябва да се развиваме тук, в България, е да излезем от съсредоточаването единствено върху строителните разходи. Те, разбира се, са много важни, но са само част от общите разходи. Ние бихме искали да допринесем за активизирането на тази дискусия, тъй като виждаме бъдещето си не само като производител на строителни материали, но и като доставчик на услуги.
Главният въпрос е кой участва всъщност в строителния процес и какви са неговите конкретни задължения? Има добри норми и закони в България – малко или много са актуализирани, но това, което в следващите години трябва да се подобри чувствително, е контролът на изпълнението. Частните инвеститори трябва да си зададат въпроса дали искат, когато строят през 2014 г., да имат продукт, който да отговаря на съвременните изисквания. Подобни въпроси трябва да си задават и купувачите. Освен всичко, доброто строителство не би трябвало да бъде толкова скъпо и съм готов да дискутирам с всеки, който има желание. Това, което се случи преди 2009 г., вече е отминало и няма да се повтори. Клиентите сега имат възможност да кажат какво точно искат и могат да го дефинират.
Как очаквате да се движи пазарът в краткосрочен, средносрочен и дългосрочен план?
Считам, че би бил краткосрочен успех за 2014 г., ако постигнем същия строителен обем като през 2013 г. - както в новото строителство, така и в ремонтните дейности. Наблюдавайки официалните статистики, строителната продукция от януари до април е под тази от предходната година и не виждам индикации, че в краткосрочен аспект ще се подобри чувствително.
В средносрочен аспект – от 2 до 4-5 години, виждам леко подобрение на годишна основа, особено в строителството на еднофамилни къщи. Считам, че има индикатори, че това ще се случи. Другото направление, в което присъстваме – промишлените сгради, зависи изключително от по-нататъшното развитие в икономиката. Ако вярваме на прогнозите, че брутният вътрешен продукт (БВП) ще се увеличава с около 2,5% годишно, това ще повлече след себе си и съответните инвестиции.
Определено не смятам, че ще преживеем отново онези времена от 2007-2008 г., когато имахме по 65 хил. разрешителни за строеж годишно в сравнение с едва 12 хил. през миналата година. Ако погледнем по-критично, много млади хора напускат България, особено такива, които са добре образовани. Ако не се намери начин те да бъдат привлечени да останат в страната, хората, които биха инвестирали в семейство, в дом, просто ще липсват.
Смятам, че санирането има огромен потенциал в дългосрочен план, имайки предвид състоянието на съществуващите сгради. Виждаме първите положителни стъпки в тази посока, но предстои много работа на всички участници на пазара. Това може да бъде и един от двигателите на икономиката в бъдеще, тъй като работите по санирането ще представляват по-значителна част от строителните дейности и всички трябва да се адаптираме към това.


Желязков: Демокрацията изисква да чуваме различното мнение, дори когато то не ни харесва
Велосипедистите във Варна с благороден жест към дете
¼ от местата за паркиране в "зелената зона" на Варна са освободени
Oпитват да изтеглят танкера Kairos на пристанището в Бургас
По примера на София и Пловдив: И Варна забранява старите коли
Слугинажът на ФИФА към Тръмп опорочава красивата игра (и климата)
Комисар Албукерк очаква старт на пазарните реформи в ЕС през 2027, част 3
Комисар Албукерк очаква старт на пазарните реформи в ЕС през 2027, част 2
Комисар Албукерк очаква старт на пазарните реформи в ЕС през 2027, част 1
Водещ пост в еврозоната дава шанс на Гърция за символична реабилитация
Citroen направи щур ван със спалня и киносалон
Хиляди употребявани коли загубиха важна функция
Сервиз, гуми, застраховка – как да планираме годишния авто бюджет?
Загряване на спирачките през зимата – мит или реалност
Как водата може да спаси дизеловите коли в Европа
Песков: Руските власти трябва да бъдат предпазливи на фона на заплахите на Киев
Росен Желязков апелира: Нека протестите да бъдат мирни
Костадинов: Най-доброто за България е кабинетът да падне още днес
"Коледните чудеса на България" е инициатива на 8 граждански организации
Кобрата: Чувствам се най-добрия, чувствам се страхотно


преди 11 години Парите плащани от българите (включително и от пенсионерите) за отопление и охлаждане на домовете изобщо не са стотинки! Ако в България има 3 милиона домакинства и всяко домакинство харчи по 200 лева средно за енергия, това са 7,2 милиарда лева на година. Ако санирането се изплаща за 10 години и намалява с 50% използваната енергия, това означава, че за 10 години 36 милиарда лева ще влезат в българската икономика вместо да ги даваме на руснаци, араби и т.н. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Приискало му се на Йенс бай *** да мисли.А дано ама надали.25г. бай *** си избира крадци и разбойници да го управляват, той знае, че са такива и пак ги избира. Остава да мисли и в преспектива отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Санирането не може да е двигател на икономиката. Едно е ново строителство, друго е саниране на 50 годишни панелки. При първото има обем и капитал, при второто пенсионери събират стотинки и наемат фирма да им залепи малко стиропор на панелите ... Няма как да се съпоставят тези 2 неща, разликата е огромна. отговор Сигнализирай за неуместен коментар