Ниската ликвидност, непрозрачното корпоративно управление, цялостната среда на недоверие, особено към съдебната система, малкият размер на пазара – това са основните пречки пред по-бързото развитие на българския капиталов пазар, както и капиталовите пазари в региона на Централна и Източна Европа.
Около това мнение се обединиха представители на няколко инвестиционни компании и на Deutsche Börse, които участваха във второто издание на Investor Day – инициатива, организирана от Българската фондова борса (БФБ).
Засилването на маркетинга, привличането на по-големи и интересни за международните инвеститори емитенти и подобряването на комуникацията са ключови за развитието на пазарите в региона, вкл. и на българския.
Бъдещето на по-малките борси в региона, освен това, минава през свързаността им и с по-големите, и помежду им, на регионален принцип. Съюзът на капиталовите пазари – една тема, чиято популярност се възстановява заради политиките на президента на САЩ Доналд Тръмп и сътресенията на борсите по света, ще отнеме значително по-дълго време.
Предизвикателствата пред българския пазар
Джей Джонстън, съуправляващ партньор, Dalmatian Capital Management, коментира, че Европа ще продължи да привлича инвеститори от САЩ, но големите компании, търгувани на значимите борси в региона, ще привлекат основният дял на инвеститорите. Така останалите пазари се конкурират за всички останали инвеститори.
По думите му в България през последните 10 години се наблюдава умерено подобрение, но ключови предизвикателства остават без решение – например с независимото и прозрачно корпоративно управление, съдебната система, спазването на международните стандарти.
Според Иво Захариев, главен финансов директор на ПОК „Доверие“, най-големият проблем на пазара в България е ликвидността. За по-големите инвеститори е трудно да навлязат на пазара, защото не могат да намерят компания, която да отговори на техните изисквания за мащаб на инвестицията, както и не могат да достигнат и целите си за потенциална печалба. Още по-голям проблем е излизането от пазара, особено от ключовите инвеститори.
Деде Айсан, основател, Jenga Investment Partners, също коментира, че за международните инвеститори няма много опции – може би 10 до 15 компании, по негови думи. Това е проблем за ръста на обемите, подчерта той.
Айсан изтъкна и проблемите с комуникацията като ключови за фундаменталното развитие на пазара. Той посочи, че много компании в България се справят по-добре и отчитат по-силен от средностатистическия за Европа растеж, но не комуникират това правилно и не коментират нищо за корпоративната им култура.
Джей Джонстън даде пример за това как малкият размер на пазара засяга инвеститорите. Преди години инвестиция на фонда му в България изтрива 25% от пазарната си капитализация след изтъргувани само 2 хил. акции. Той посочи, че при влизане в позиция трябва да имаш вяра дългосрочно. Креско Вугринчич, CFA, InterCapital Asset Management, допълни, че в такава ситуация инвеститорите разчитат на доход от дивидент за продължителен период от време.
Според Лаури Линд, партньор, Ridge Capital Partner at ViaClarus, засилването на маркетинга ще спомогне за достигането на повече инвеститори, което би увеличило ликвидността. Вугринчич добави, че активните срещи и връзките с инвеститорите, провеждането на роудшоута, промоциите на пазара са ключови за развитието му в бъдеще, освен привличането на нови, качествени емитенти.