IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как Apple се превърна от лидер в последовател

Липсата на иновации бележи цялата епоха на Тим Кук

13:03 | 30.09.18 г. 13
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Когато Apple представи новите си iPhones Xs, Xs Max und Xr на 12 септември, най-много за времената, когато компанията създаваше цели пазари, напомняше името на залата на събитието Steve Jobs Theatre. През осемдесетте години Macintosh беше този, който за първи път имаше графичен потребителски интерфейс под формата на настолен компютър и проправи пътя от джаджи за нърдове към масово устройство. Без първия iPhone през 2007 г. възходът на смартфоните можеше да се случи десетилетие по-късно. Без iTunes все още можеше да слушаме музика на компактдискове. Таблетът никога нямаше да съществува без Apple. Креативният ум зад всичко това бе основателят Стив Джобс.

"Хората често не знаят какво искат, докато не им го покажат", каза той в интервю през 1997 г. за BusinessWeek. Джобс имаше точното чувство за точните продукти в точното време, преследваше и налагаше своите видения въпреки силната съпротива - и в продължение на дълго време беше като ветропоказател за цялата индустрия.

Apple през 2018: Джобс е отдавна мъртъв, неговият приемник Тим Кук представя ново поколение iPhone. IPhone Xs изглежда като модела от предишната година iPhone X, новата версия е със светло златно покритие и малко по-мощен процесор. Има стъклено тяло, каквото Sony инсталира в своята Xperia Z3 през 2014 г. Разпознаване на лица, което отключва Samsung Galaxy S8 от 2017 година насам. И една двойна камера, Huawei сложи такава през 2016 в P9. Това прави новите iPhone добри смартфони с най-нови технологии - но със сигурност не и устройства, които предлагат на потребителите нещо, за което те не са знаели досега.

Липсата на иновации бележи цялата епоха на Тим Кук. Той представи Apple Watch в момент, когато първите интелигентни часовници вече бяха на пазара. Той представи Apple Music, когато Spotify вече беше недостижим. И с Home Pod той представи твърде късно умен говорител на пазара, който в сравнение с Amazon Echo също предлага много по-малко възможности. Под управлението на Кук Apple се движи след тенденциите, вместо да ги поставя. Старият слоган на Apple  „Think different“ ("Мисли различно") бе забранен още преди години за публикуване в рекламни кампании. Стив Джобс сигурно би изпаднал в една от невероятните си яростни кризи

Откъде идва това развитие? Като младеж Кук не е нърд, подобно на Джобс, Бил Гейтс (Microsoft) или Нолан Бушнел (Atari), които са  експериментирали в гаражите си и по-късно са основавали технологични империи. Той е рационален човек на числата, а не  воден от емоциите визионер. Той превърна Apple в компания за трилиони долари (цифра с дванадесет нули!) - уникална стойност за американския фондов пазар.

Той успя да продължи да генерира рекордни продажби от пазара на смартфони, който вече не расте. И това предимно с грижа за продуктите. Ще се окаже ли в крайна сметка прав? Според законите на капитализма - да, защото бизнесът все още е страхотен и феновете продължават да са развълнувани. Но остават и редица неотговорени въпроси: колко време потребителите ще плащат стотици долари всяка година за по-големи дисплеи и още повече камери? Какво ще се появи след ерата на смартфоните? И кой трябва да го измисли?

Със сигурност няма да е Apple. „Иновациите правят разликата между лидера и последователя", каза Джобс в речта си от 2005 г. в Станфорд. Вероятно феновете трябва да свикнат с факта, че Apple вече се превърна от лидер в последовател.  Обратният път е почти невъзможен. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:45 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

13
rate up comment 0 rate down comment 0
mrynmryn
преди 5 години
Има интересни клипчета за тестване на качеството, на миналия модел ифон и други подобни телефони. Качеството е такова, каквото ти сглобят дръпнатите. Редица др марки се сглобяват в същите заводи - Ейсър е една за която се сещам в момента. За ОС нищо не съм казал, за мен всичко е сравнително логично, откъм ОС. Перфектен софтуер няма (работата ми е да тествам софтуер). Принципно никой не те задължава да стойш с уиндоус, но е най-елементарната ОС, която можеш да сложиш на всеки и той да започне да работи, без кой знае какви познания.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 6 rate down comment 6
lozkhris
преди 5 години
Не съм сугласен. Епълджия съм от 10 години. Операционните системи са лесни и логични за употреба, качеството на продуктите е изключително високо. Ако разсъждаваме така, то Бил Гейтс е още по-голям маркетингов гениий, защото накара целия свят / вкл. правителствата / да използват операционната му система, която е пълен ш.ит - тежка, тромава, неинтуитивна.... В ранните години на компютърния бум принуждаваше производителите силово едва ли не да инсталират и ползват Уиндъус...Така че добри и лоши тука няма. Всичко е мангизи и понеже желта оправдава средствата, всички прибягват на чисто комунистически и монополистки действия...Те тва....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 2 rate down comment 0
zelka007
преди 5 години
Всчиките голями технологични производители копат в момента в добавената реалност -AR , и във виртуалната реалност - VR . Само вижте успеха на покемоните . Очила , гривни , яки , шлемове .... търсят новия лесен за употреба ширпродукт . В едно можем да сме сигурни - ще го намерят и почти всички заедно , ще ни го предлагат , като уникално-незаменимо-неповторимо-жизненонеобходимо улеснение на живота ни . Та в тая връзка някъде четох един виц :Баба ми едно време викаше: "В една къща няма ли киноа, хималайска сол и чери домати зян е!"
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 1 rate down comment 1
Venislav
преди 5 години
Apple watch си е успех. 45%+ пазарен дял и зададе рамките на нов вид пазар. Както се казва и за другите неща, не че преди IPhone не еимало смарт телефони но маркетинговата иновация е налице. Няма как всяка година да имат такъв успех. Реално Ipod беше пуснат 2001, после iPhone 2007, iPad 2010, Apple Watch 2015.Средно на 4,5 години пускат нов продукт. Може да се очаква нещо 2019-2020. Нещо което друга компания ще пусне като иновация, а Apple ще превърне в пазарен успех.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 6 rate down comment 8
ivs
преди 5 години
Чета статия, чета коментари... е има вярни работи, но за мен специално е важна операционната система. Ако примерно сони или самсунг позваха iOS нямаше да избирамiOS е стабилна нене като отворен код и пълен с вируси андроид.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 8 rate down comment 0
Varfor
преди 5 години
Разбрахте ли, че има и проблем със зареждането при част от телефоните?https://***.youtube.com/watch?v=J_lRJuQtBmc&t=19s
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 2 rate down comment 4
julian12
преди 5 години
Ще видим сега новите телефони със сгъваеми екрани как ще се държат. Освен това миниатюризацията на електрониката е доста напреднала и мисля, че ще се появяват все по-интересни джаджи + навлизането на IoT. Аз очаквам интересни промени.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 11 rate down comment 5
Sakamano
преди 5 години
Липсата на иновации се дължи на това, че смартфоните вече са завършен продукт и повече няма какво да им се подобрява. Мнозинството потребители и така не използват дори 10% от възможностите им. Apple продават единствено заради добър маркитинг - убеждавайки потребителите да купят техния, вместо многократно по-евтиния конкурентен продукт с почти същата функционалност. Те опитваха същата тактика и при персоналните компютри. Историята показва, че тя не е печеливша в дългосрочен план.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 12 rate down comment 1
mrynmryn
преди 5 години
Доста хора предпочитат spotify. За мен епъл е просто един много, много добър маркетинг, вероятно може да го има и в учебниците. Има редица големи компании в областта на технологиите, но тук може да прочетеш само за епъл и тесла. Другите просто не предизвикват толкова интерес (поне тук), което е маркетинг и сред самите медии.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 9 rate down comment 0
lozkhris
преди 5 години
Така е - нито Епъл измислят компютъра, нито мп3-ката, нито смартфона. Виж, за iTunes не си прав - всички го ползват. Но за дисковете пак си прав - просто даунлоудът и съхранението преминаха на друго ниво и дискът стана obsolete. Просто Епъл успяват да яхнат вълната и да са достатъчно бързи при пускането на масов продукт, като го изработват все пак много качествено....Пазарът е конкуренция, това е. Правото на избор е това, което върти световната икономика, макар корпорациите да вървят в точно обратната посока....Важното е, че който иска може да си купи Епъл. Който иска - Хуавей. И не е въпрос само на пари. Доста често си е просто въпрос на вкус....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още