Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Не демонизирайте колите!

Предприемачите реагират на несигурността сдържано, инвестират по-малко и наемат по-малко хора, което вече се усеща навсякъде

Не демонизирайте колите!

Снимка: Ройтерс

Всеки народ би се гордял с подобна индустрия: тя е иновативна, дава работни места на милиони хора, тези продукти са най-добрите в света и търсени навсякъде. Германия обаче успя да притисне репутацията на автомобилната индустрия в собствената си страна до стената. Америка, Китай, Япония, дори Франция гледат с недоумение и си умиратот смях.

В основата на самоунищожението без съмнение е дизеловата измама на Volkswagen, но не само. Динамиката отдавна е самостоятелна. Организации като Deutsche Umwelthilfe, но също така и политици и някои медии насърчават с усърдие упадъка. Междувременно производителите се оказват неспособни да се противопоставят убедителното на всичко това. Те дори не знаят накъде да поемат.

Това се отнася за вида на бъдещите двигатели, но и за контактите с несигурните клиенти, които вече не знаят какво трябва да купят. Корпорациите се сбогуват с рекламите във вестници, търговски панаири и дилъри. Вместо това те се опитват да използват платени рекламни текстове, Google или Facebook, собствените си канали за социални медии или звезди в Youtube. Pop-up-Stores и предложения като Audi on Demand в сътрудничество със Sixt внасят страх за съществуването у протестиращата търговия.

Няма съмнение, че индустрията се променя, но ако никой не знае нищо повече от климатичните цели за въглеродния диоксид, всяко решение е изпълнено с огромни рискове; да не говорим за протекционистки тенденции в някои страни и тлеещите търговски конфликти. Предприемачите реагират на несигурността сдържано, инвестират по-малко и наемат по-малко хора, което вече се усеща навсякъде. А сега и мирни демонстранти и воинстващи хаотични активисти са на сцената, стотици полиции охраняват Международното автомобилно шоу (IAA) във Франкфурт.

Организирането на панаир със световна известност в тази среда е предизвикателство от особен вид. Организиращата асоциация на автомобилната индустрия трябва да се изправи срещу две дузини откази на известни производители, залите далеч не са с пълен капацитет и са изпълнени с второкласни събития, които асоциацията се опита да продаде като „стратегия на бъдещето“.

Панаирът вече не е блестящо дилърство, а екосистема на мобилността. Ще бъде интересно да се види дали не става дума за концепция, родена от необходимостта. Тестът ще бъде посещение на около 750 000 посетители през следващите две седмици.

Още по темата

В разгара на вълнението би било добре всеки да поспре. Колата донесе просперитет на Германия - и все още носи. Тя гарантира индивидуална свобода (на движение), чиято стойност не може да бъде оценена. Техническият прогрес прави автомобила по-добър, по-безопасен, по-екологичен; да се демонизира е грешно. Потреблението на ресурси трябва да падне, по тази тема има съгласие. Ако новите дизели на VW, Mercedes или BMW отделят азотен оксид (NOx) в количества, които са едва измерими, то това е впечатляващо доказателство за правилната посока.

За да сме по-конкретни: новите двигатели в Passat и Golf или Mercedes C-Class отделят около 20 mg/km NOx. Постепенното затягане на лимита, който плавно ще се увеличава от следващата година, ще позволи 120 mg/km; доскоро някои леки автомобили отделяха дори повече от 500 mg/km. Следователно обновяването на флота е новият път за чист въздух, а врагът вече не е дизелът. Напротив. Когато става въпрос за другия "замърсител" CO2 и бързото му намаляване, както бе договорено в Париж, трябва да се надяваме на ренесанс на пестеливия дизел.

Или на огромния бум на електромобилността. Съответно на IAA могат да се видят много електрифицирани превозни средства. Обратът може да започне. Но също така може да се окаже, че хората не следват тренда, защото им се струва непривлекателна по-висока изкупна цена, ограниченият обхват, дългите времена на зареждане и работата с кабели - а цената на електроенергията в Германия е прекалено висока. Фактът, че електрическата мобилност все още не е конкурентоспособна без субсидии, може да се проследи и в Китай, който често се счита модел за подражание. С оттеглянето на промоциите падат и продажбите.

Германската индустрия познава опасността, тя е заплашена и от високи наказания, ако не спази целта за климата. Ето защо настоява за един милион публични зарядни точки в рамките на десет години, понастоящем има 20 650. Разбира се, това не е достатъчно. В допълнение, няколко милиона зарядни станции трябва да бъдат инсталирани по къщи и апартаменти, което повдига въпроса за електрозахранването и това след производството на енергия. Нищо няма да бъде спечелено, ако електричеството идва от изкопаеми източници.

Панаири като този във Франкфурт няма да намерят прости отговори на всички несигурности в това чувствително общество. Но може би ще направят възможно хората да имат повече мечти от кошмари, да си възвърнат увереността в технологиите.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (1)

6
 
8
 
1
преди 1 година
Да, ще зареждат електромобили с ток от въглища за кефа на екокрeтените и ще се молят Газпром да ги спаси с още ного газ. Германия е антидържавна, съзнателно убиваща най-силната си индустрия.

Още от Анализи
За ужас на европейските автопроизводители потребителите искат джипове