IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

По-голям пробег всяка година - това е в историята…

В продължение на години цената на батериите за електромобилите непрекъснато падаше, но сега тенденцията се обръща

14:01 | 18.07.22 г. 7
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg LP</em></p>

Снимка: Bloomberg LP

Електромобилността дължи своя възход не на последно място на спада на цените на батериите. Доскоро за киловатчас се плащаше с 80 или 90 процента по-малко, отколкото преди десет години. Това позволи непрекъснато да се увеличава пробегът, като в същото време се намаляват цените на автомобилите. Някои хора се надяваха, че след няколко години ще могат да изминат 500 или повече километра с едно зареждане на батерията на изгоден електромобил.

Но това вероятно ще остане мечта, както наскоро призна главният изпълнителен директорс на VW Херберт Дийс. Според него „проблемът в електромобилността не са клиентите, не е инфраструктурата за зареждане, не е електричеството", а батериите. В интервю за австрийския вестник Kleine Zeitung Дийс дори прогнозира „тенденция към по-малки батерии, защото са по-евтини" и защото зареждането става все по-бързо. От това следва, че в средносрочен план пробегът на електрическите автомобили едва ли ще се увеличи, особено в сегментите на евтините автомобили. 

Дийс заяви също, че навлизането на електромобилността в Европа всъщност ще отнеме време поне до 2035 г. - годината, от която почти няма да се продават нови автомобили с двигатели с вътрешно горене. Толкова време ще отнеме изграждането на фабриките за производство на батерии. А през миналата седмица VW започна изграждането на първия си собствен производствен завод в Залцгитер.

Литият е четири пъти по-скъп, отколкото преди година

Изследователите от RWTH Aachen са по-оптимистично настроени от Дийс. Те редовно анализират съобщенията на компаниите за нови фабрики. През 2030 г., с данни от март 2022 г., в Европа ще бъдат произведени 1300 гигаватчаса батерии. Това съответства на пълното предлагане за всички нови автомобили, пише в свой анализ Die Zeit.

Кой е прав - или поне може да предвиди по-точно близкото бъдеще - зависи преди всичко от разходите. Автомобилната индустрия изчислява в центове, а не във ватчасове. А материалите, необходими за батериите, в момента драстично поскъпват. Цената на лития например се е увеличила повече от четири пъти в рамките на една година. Специалисти съобщават, че фазата, в която батериите поевтиняха драстично, е приключила: сега се наблюдава увеличение заради разходите за суровини.

Въпреки това разработките, представени от китайските гиганти в производството на батерии, дават надежда. CATL, най-големият производител в света с пазарен дял от 35% през първото тримесечие на тази година, ще започне да доставя батерията Qilin през 2023 г. С Qilin автомобилната индустрия може да избира между клетките с катод от никел, манган и кобалт (NMC), които са широко разпространени в Германия, или по-евтината версия с литиево-железен фосфат (LFP). Твърди се, че енергийната плътност е по-висока от тази на конкурентите: CATL твърди, че е с 13% по-голяма от тази на Tesla.

CATL не прави нищо друго, освен да използва последователно потенциала за подобрение на акумулаторната система. Два момента са решаващи: На първо място, излишните опаковки и междинни нива са пропуснати, като е оставено повече място за най-важното. Обемният дял на активния материал се увеличава до 72%. Второ, охлаждащата повърхност между клетките е четири пъти по-голяма от преди. Така времето за изчакване на станция за бързо зареждане, което според повечето производители на автомобили е около 30 минути за зареждане от 10 до 80 процента, може да се намали до 10 минути, без да се повредят клетките или да се съкрати драстично техният експлоатационен живот. 

BYD, третият по големина производител на батерии (11% пазарен дял според Bloomberg), прилага подобен подход. BYD произвежда освен това и електрически автомобили и е много успешна на китайския пазар. Подобно на CATL, нейните батерии не съдържат междинни слоеве в системата. Този процес се нарича Cell to Pack. BYD отива още по-далеч със спортния седан Seal, който се конкурира директно с Tesla Model 3: капакът на акумулаторната система е и подът на интериора. При Cell to Body, както се казва подходът, се използват още по-малко материали.

Малък автомобил само за кратки разстояния

Въпреки това остава фактът, че автомобилите с акумулаторни батерии са с най-висока енергийна ефективност, но с проблематична материална ефективност. Може би по-нататъшен напредък може да се постигне чрез добавяне на силиций към анода, замяна на лития с натрий или използване на твърди вместо течни електролити.

При всичко положения е малко вероятно автомобилната индустрия да прехвърли технологичния напредък на клиентите под формата на по-голям пробег. Намаляването на разходите при батериите вероятно ще се използва или за намаляване на каталожните цени, или за увеличаване на маржовете.

Очевидно в автомобилната индустрия съществува негласен консенсус: в ерата на електричеството шофирането на малък автомобил от Германия до френския бряг на Атлантическия океан ще бъде проблем. Ако искате пробег, трябва да си купите скъп електромобил.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:22 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

7
rate up comment 2 rate down comment 0
Ivane
преди 1 година
Или пък да си купиш електромобил с бързо зареждане. Ако 200км се зареждат за 5 минути и има достатъчно бързи зарядни станции за да не чакаш ред, какъв е проблемът че пробегът ти е само 300 километра?В този случай няма да разнасяш цяла година всеки ден два пъти по-тежка батерия, която да ти вдига разхода и да ти троши окачването, само защото веднъж два пъти в годината ще идеш на море и нямаш пет минути да спреш да заредиш, защото ще избяга плажа. Хем по този начин с излишните материали ще направят още една батерия и както електромобила ще е по-евтин, така и батерията ще има два пъти по-нисък въглероден отпечатък.А освен това ще могат да се произведат два пъти повече електромобили годишно със същото количество материали за батерии.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 1 rate down comment 1
alphaomega
преди 1 година
Във филма Терминатор за първи пуснаха в публичното пространство концепцията за водородната "батерия". Там мисля че и казваха горивна клетка което не много правилно, но както и е да е...... серията Т850 се захранваше от 2 такива клетки всяка с размерите на малък мобилен телефон и това му осигуряваше нужната енергия на за 120 години живот.Сега това може да звучи абсурдно но един ден ще стане реалност.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 1 rate down comment 1
alphaomega
преди 1 година
Аз поне така си го представям далечното бъдеще. Електромоторът като концепция ще остане в задвижването понеже достатъчно ефективен и по добро вероятно няма да се измисли. Но батериите ще отидат в историята. На тяхно място ще има някакъв ядрен процес който все още не е открит. Някакъв генератор които няма да излъчва радиация и ще е напълно безопасен. Няма да е базиран на радиоактивни елементи като урана а ще работи на обикновена материя. Може би на метален водород или нещо подобно с висока енергийна плътност. Колата си идва заредена с горивото от фабриката и няма нужда да се презарежда никога. Горивото е достатъчно за пробег 500 000 км. примерно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 1 rate down comment 2
alphaomega
преди 1 година
Беше си ясно още от самото начало че няма как електрическите коли да станат евтини и масови до толкова че да заменят истинските коли. Цялата им концепция е сбъркана още от самото начало. Проблема е в батериите и винаги е бил там. Ако се откажат от батериите в полза на ядрените технологии може и да има някакъв прогрес. Иначе не. Много опити са правени и винаги се е доказвало че електрическите коли винаги се провалят и пак ще се провалят поради една и съща причина. За тези които не знаят нека да проверят историята. Електрическите коли са по стари от бензиновите! Първите се появяват по пътищата още 18 век.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 0 rate down comment 7
Dr. Vatnikov
преди 1 година
Никога не си карал електрическа кола, личи си от самолет. Явно е модерна да се говори по теми, от които нищо не разбираш.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 3
cyclop
преди 1 година
"Ако искате пробег, трябва да си купите скъп електромобил." - Или трябва да си купите истински автомобил, вместо да се чудите колко по-скъпа играчка ви е нужна за същата функционалност.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 3
cyclop
преди 1 година
Безполезните играчки ще стават все по-безполезни, но затова пък принудително-задължителни? Каква изненад а
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още