Не само криптовалутите привличат горещи пари. Най-тежката криза в историята на авиацията далеч не е приключила, но инвеститорите нямат търпение да направят вложения в авиобизнеса, пише Wall Street Journal.
Най-добрите световни компании за лизинг на самолети, сред които AerCap, Air Lease Corp и Avolon, успяха да заемат от пазара на облигации около 15 млрд. долара при доходност, която варираше в диапазона 2-3%. За сравнение, през миналото лято компаниите продаваха облигации при лихва около 5%.
Преди няколко дни частната инвестиционна фирма Castlelake продаде обезпечени с активи (самолети) ценни книжа за 595 млн. долара – пазар, който беше затворен за тези компании от февруари 2020 г. По-безопасните секюритизирани ценни книжа с първокласен рейтинг предлагат доходност от 3,5%, една от най-добрите ставки досега за сектора на търговската авиация.
Средно американските корпоративни облигации с инвестиционен клас възвръщат по-малко от 2%.
Настоящата ситуация е объркваща. Пазарите трябва да жонглират с мрачното настояще - капацитетът на глобалните авиокомпании е по-малко от половината от предишната година и индустрията се сблъсква с нови ограничения пред пътуванията, а перспективата за възстановяване е неясна и се обвързва с ваксините за коронавируса. Не се очаква обаче броят на пътниците да се върне на нивата от 2019 до 2024 г.
Много авиокомпании не успяват да правят вноски, за да обслужват лизингите си, заради което се наблюдава и понижение на рейтинги. Много притежатели на облигации получават плащания от свиващите се резерви на авиобизнеса.
Пазарът на самолети обаче се отвори отново, като пусна в продажба своите най-висококачествени активи, като например дълга на големите лизингодатели, въпреки че 9 от всеки 27 самолета са засегнати от отлагане на лизинг, според рейтинговата агенция Kroll.
Показателно е, че пазарът се втурва обратно към структурираните продукти, преди изобщо да е станало ясно как кризата ще се отрази на стойността на самолетите. Решенията на инвеститорите могат да бъдат прекалено повлияни от свръхниските лихвени проценти.
Инвеститорите не трябва да забравят, че стойността на препродажбата на активите е това, което ги защитава в крайна сметка и гарантира ликвидност за авиокомпаниите и лизингодателите. В такива несигурни времена дори големите превозвачи могат да изберат фалит, за да намалят дълговете си, и да върнат част от самолетите си. Това направи чилийската LATAM Airlines миналата година.
Преразпределянето им може да се окаже трудно на фона на масивното пренасищане на пазара. Norwegian Air Shuttle наскоро се отказа от 37 модерни Boeing 787.
Търговците казват, че цените на самолетите, макар и приземени, все още са доста под оценките им и биха могли още да се понижат. Според професора от университета в Ню Йорк Дейвид Ю отражението на реалността в балансовите оценки може да отнеме между 24 и 48 месеца.


ПСЖ спечели Интерконтиненталната купа
НС прие на второ четене промени в Закона за ДДС
Младежи, участвали в антиправителствените протести, създадоха инициатива "СТОП"
Мъж беше прегазен от три коли на АМ "Тракия"
Желязков: Очевидно е, че отиваме на избори
Проф. Спасов: България има нужда от малки модулни реактори за балансиращи мощности
Прекрояването на доктрината на САЩ за Латинска Америка е ужасна геополитика
Ziemba очаква AI да подкрепи търсенето на газ през 2026
Ziemba: Ситуацията около Венецуела ще се отрази на Русия, Иран
Ziemba: Следим предлагането на петрол и от Гвиана
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Коледни подправки за баланс на кръвната захар
Американските суперносачи отново са в сила в Тихия океан
Задържаха над 180 000 къса нелегални цигари край "Дунав мост 2"
Синът на Нели и Ашанти вече е проходил
Какво знаем за руската офанзива в Сиверск, ключов пост в Донбас ВИДЕО