Големите летищни оператори в Европа предизвикват завист с добрите си резултати. Операторът на парижките летища ADP отчете повишение на приходите с 37% през първото полугодие, а секторът като цяло отбелязва траен ръст и двуцифрени маржове, пише френският вестник Les Echos.
Общото между големите летища и луксозните стоки е, че са рядък и следователно скъп ресурс. От стоте основни летища в света с над 20 млн. пътници на година 40 вече са близо до точката на насищане. А ако се вярва на прогнозите за ръст на въздушния трафик, недостигът на летищни площи ще се изостри в идните години, особено в Европа.
Милион и половина полета в повече
Всички играчи в сектора на въздушния транспорт са съгласни, че при среден годишен растеж от 2% до 3% европейските летища няма да могат да се справят с въздушния трафик. Според неотдавнашно изследване на Европейската агенция за контрол на въздушния трафик Eurocontrol до 2040 г. разликата между капацитета на летищата в Европа и нуждите на авиокомпаниите може да е от порядъка на 1,5 млн. полета, което означава загуба на близо 160 млн. пътници и 8% от търсенето, което няма да бъде задоволено.
Това ще се случи въпреки възобновяването на инвестициите и 111 европейски летища в строеж, които трябва да доведат до повишаване на капацитета с 16% до 2035 г. и с 28% в 20-те основни летища на Стария континент.
Причината е, че според прогнозите на Eurocontrol до 2040 г. броят на полетите ще нарасне с 53%. В най-лошия сценарий, при който въздушният трафик в Европа нараства почти двойно в идните 20 години, както се случи между 1988 и 2008 г., 16% от търсенето няма да бъде задоволено през 2040 г. Това се равнява на 3,7 млн. изгубени полета, а 28 големи европейски летища ще бъдат принудени да работят на ръба на капацитета си спрямо шест в момента.
Седемкратно увеличаване на закъсненията с повече от един час
За пътниците това положение на основните европейски летища ще означава по-чести и по-големи забавяния на полетите. Според Eurocontrol средното закъснение може да надмине 12 минути, достигнати в пиковия период на миналото лято, и да достигне 20 минути на полет през 2040 г. А броят на полетите с един до два часа закъснение ще нарасне седемкратно. Така пътуващите, засегнати от тези закъснения с над един час, ще се увеличат от 50 хил. на ден тази година до 470 хил. на ден през 2040 г.
За да се справят с този проблем правителствата в Европа, които изпитват недостиг на средства, опитват да привлекат частни капитали чрез частична или пълна приватизация. Според Асоциацията на летищните оператори (ACI) 41% от световния трафик вече преминава през частни летища или такива с частична частна собственост, а в Европа, която е шампион по приватизация, равнището дори достига 75%. Данните на ACI сочат, че приватизираните летища са инвестирали с 12% повече средства от държавните в последните пет години.
Това обаче не успокоява въздушните компании, които са разтревожени от недостига на летищен капацитет, както и от размера на необходимите инвестиции.
„Между 2006 и 2016 г. летищните такси са нараснали над два пъти в Европа, докато средната цена на самолетните билети е намаляла с 8%“, каза неотдавна генералният директор на Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) Александър де Жуниак. А приватизацията не е магическо лекарство. Летище „Хийтроу“ в Лондон, което стана първото приватизирано в Европа още през 1987 г., днес е най-скъпото и най-натоварено летище на Стария континент. Това обаче не пречи на авиокомпанията British Airways да се развива успешно там.


Без ток във Варна на 18 декември 2025
Времето във Варна на 18 декември 2025
18 декември е определен за Международен ден на мигранта
Навършват се 181 от рождението на капитан Петко войвода
Честваме паметта на свети мъченик Севастиан и св. Модест
Изкуственият интелект захранва икономиката на Тръмп, но избирателите се тревожат
Ердоган моли Путин да си прибере С-400, за да спечели благоразположението на САЩ
Standard Chartered за AI рисковете
Какви мечки? Анкета на BofA показа растящ оптимизъм сред инвеститорите за 2026 г.
Розенбърг от Blackrock: Пазарите реагираха на данните за безработицата
Автомобилите с най-добри аудио системи
Mercedes разкри подробности за китайския мотор в новия CLA
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Белгия замразява депутатските заплати за 4 години
Два протеста ще има тази вечер в центъра на София
Притеснена учителка: И аз съм ползвала тоалетните с камери
След 24 титли Алкарас се разделя с треньора си