В края на годината производители упрекнаха големите търговски вериги в страната, че поставят огромни надценки. Те обявиха, че така например хлебопроизводителите печелят 40-45% от цената на насъщния в магазина.
"Цените винаги са били в ръцете на потребителите. Те се определят от търсенето и предлагането", посочи изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия Йордан Матеев в ефира на Bulgaria ON AIR.
При пазарната икономика е важно дали има конкуренция, каза той.
"Нашите анализи показват, че българският пазар има огромна конкуренция. В Западна Европа 80-90% от пазара се държи от петте най-големи търговски вериги, в Източна Европа този дял е около 60-70%, в България най-големите десет търговски вериги имат 40%, чуждестранните вериги имат 1/3, останалите 2/3 са от български компании. Има огромен избор", обясни той.
По думите му именно това прави цените на хранителните продукти в България по-ниски в сравнение със средните европейските стойности на същите продукти.
"В България има безкрайно много видове търговци – хипермаркети, супермаркети, квартални магазини, смесени магазини, специализирани магазини, пазари, тържища, онлайн търговия. Всички те формират своите цени по свой механизъм. Не са едно цяло", обясни изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия.
Йордан Матеев коментира, че преди една година браншът е бил проверяван и изводът бил, че пазарът е конкурентен и се работи при честни условия. Той допълни, че нормата на печалба на търговските вериги е около 2%, а на производителите е в пъти по-голяма, а така стоят нещата и в цяла Европа.
На въпроси на Investor.bg Димитър Маджаров, основател на месокомбинат за производство на месни, млечни продукти и колбаси, разказа, че компанията работи с международни вериги още през 2001 година, когато те тепърва навлизаха на българския пазар.
“Те търсеха сериозни доставчици, които могат да инвестират, имат добър производствен опит и капацитет, за да отговорят на високите им изисквания, посочи производителят. – Партньорството започва с БИЛЛА и продължава 18 години."
Като полза от влизането на продуктите на „Димитър Маджаров“ той смята възможността да ги предлага на растящ пазар и повече клиенти да научат за марката. Благодарение на това компанията е увеличила многократно обемите на производството и е разширила портфолиото от продукти.
Според Маджаров работата с веригите е помогнала да се подобри дисциплината в производствения процес с въвеждането на стандарти като IFS /HACCP/ISO.
“В партньорство с ритейлърите се научихме и да работим със складови наличности, системи за маркиране, комисиониране на заявки и други. Присъстваме във всички големи вериги в страната и сме един от най-разпознаваемите брандове в тези категории”, каза той и отбеляза износът през партньори в Европа, Ливан и други страни с традиционен пазар на български продукти.


ПСЖ спечели Интерконтиненталната купа
НС прие на второ четене промени в Закона за ДДС
Младежи, участвали в антиправителствените протести, създадоха инициатива "СТОП"
Мъж беше прегазен от три коли на АМ "Тракия"
Желязков: Очевидно е, че отиваме на избори
Проф. Спасов: България има нужда от малки модулни реактори за балансиращи мощности
Прекрояването на доктрината на САЩ за Латинска Америка е ужасна геополитика
Ziemba очаква AI да подкрепи търсенето на газ през 2026
Ziemba: Ситуацията около Венецуела ще се отрази на Русия, Иран
Ziemba: Следим предлагането на петрол и от Гвиана
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Синът на Нели и Ашанти вече е проходил
Какво знаем за руската офанзива в Сиверск, ключов пост в Донбас ВИДЕО
22 млн. евро "зелени" средства в израелски оръжейни компании: войната като устойчива инвестиция
Служители на американски ресторант използваха ChatGPT, за да...инсценират обир
Зодиите, които остават спокойни в кризисни ситуации
преди 5 години Нещо много нагласено интервюто с колегата Земеделски производител.Веригите изнудват с т.н "целева цена" която те определят. Давам пример търсят спанак с цена до 1 лв,те да го продават на 3.50-4.00 лв. Аз такава цена не мога да им дам,защото трябва да плащам цена на ръчен труд и не купуват от мен.Намират си балама да им продава механизирано обран на тяхната цена и....помните случая с змърсеният с Татул спанак.Упорито се криеше по медиите коя е веригата,но с ухота показаха "оня дето им се върза на въдицата". отговор Сигнализирай за неуместен коментар