Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

Пълна газ към дигитална трансформация

Пандемията ускори въвеждането на иновации в автомобилната индустрия, смята инж. Теодор Маринов от Siemens България

Пълна газ към дигитална трансформация

От началото на глобалната пандемия с Ковид-19 световният автомобилен сектор е един от най-засегнатите. Какъв бе ефекта Ковид, какви са новите тенденции в производството и какво ново се случва сред производителите - разговаряме с инж. Теодор Маринов, Ръководител оперативно направление в Siemens България.

Инж. Маринов, автомобилопроизводството бе един от секторите, които бяха най-сериозно засегнати от първите вълни на коронавируса по света. От гледна точка на Siemens като една от компаниите, които са сред основните доставчици на технологии за този сектор, как бихте оценили ефекта COVID и неговите дългосрочни тенденции върху автомобилостроенето?

Наистина, автомобилната индустрия бе една от най-пострадалите от пандемията в резултат на проблемите с доставките от Китай и широкомащабни производствени прекъсвания в цяла Европа и САЩ. Дългосрочните ефекти тепърва ще бъдат оценявани и анализирани.

Но ако има някаква положителна тенденция, която се забелязва, тя е, че кризата накара мнозина от водещите автомобилопроизводители да преосмислят концепцията си и да дадат началото на една технологична трансформация, която да направи техните операции по-иновативни, по-гъвкави и по-защитени от подобни сривове в бъдеще. Това води до ускореното интегриране на нови интелигентни, свързани технологии.

Същевременно в световен мащаб се наблюдава тенденция към засилено модернизиране на съществуващи съоръжения и оптимизирането им за производство на нови модели, например електромобили. Много от големите автопроизводители предприемат такива стъпки, за да отговорят на промените в глобалния пазар.

Siemens е сред фирмите, които имат неоспорвано ноу-хау в областта на производството на електрически батерии за такъв вид превозни средства. От 2018 г. във Варна работи наш инженерен център, който се занимава с цялостна автоматизация на производствените процеси за едни от най-големите производители на автомобили в света.  На нашите колеги са поверени ключови проекти за изграждане и модернизация на техните производствени системи и решения, включително в сферата на електрическата мобилност и в частност, производството на батерии. В момента екипът наброява 15 души, но непрекъснато се разрастваме, като през следващите 2 години се очаква да се разширим с нови бизнес направления.

Отвъд ефектите на пандемията, какви са глобалните тенценции в автомобилостроенето?

Три тенденции остават водещи в автомобилното производство. От една страна, автономните превозни средства се очаква да стават все по-масови. За автомобилните производители нарастването на автономността идва и с нови изисквания за по-кратки цикли на разработване и производство на по-широк спектър от типове превозни средства, както и с нови партньорства по веригата на доставки. Същевременно те все още трябва да максимизират приходите от съществуващите продуктови линии и да балансират разходите за научноизследователска и развойна дейност, за да обновят тези линии днес, като наред с това инвестират във вероятно коренно различно бъдеще.

От друга страна, усилията за борба с изменението на климата водят до засилен натиск за електрификация на транспорта. За да отговорят на този натиск, производителите трябва да могат да разработват и произвеждат електрически превозни средства с достатъчен обхват, възможности за бързо зареждане и множество варианти на дизайн във всеки сегмент. Постигането на всичко това със същите (или по-ниски) разходи както при конвенционалните превозни средства, изисква внедряване на непрекъснати иновации и безкомпромисна инженерна ефективност.

Третата тенденция е свързана с все по-нарастващата свързаност в цялата транспортна екосистема. Колата на бъдещето ще функционира като част от по-голяма, интелигентна мрежа за мобилност. Тя ще може да комуникира с други превозни средства, устройства и интелигентна пътна инфраструктура. Тъй като всяко превозно средство се превръща в източник за приемане и предаване на данни, ключовите предизвикателства ще включват фактори като киберсигурност и енергийна ефективност.

Този преход обаче няма да стане за една нощ и изисква от производителите да „настъпят газта“ по пътя към пълната дигитална трансформация. Защото новите технологии в рамките на концепцията за Индустрия 4.0 още днес позволяват безпрецедентна свързаност по време на целия жизнен цикъл на продукта, като същевременно дават възможност на производителите да въвеждат иновации на по-ниска цена, да увеличават ефективността по веригата на доставки и да намаляват въздействието си върху околната среда.

Една от ключовите технологични възможности е свързана с т.нар дигитален близнак - прецизен виртуален модел на превозно средство, производствено предприятие или процес.

Дигиталният близнак дава възможност на автомобилните производители да симулират и тестват нови разработки в много по-голям мащаб и по-ниски разходи. Той показва тяхното развитие през целия жизнен цикъл и позволява на операторите да предсказват поведението им, да оптимизират производителността и да използват познания от предишния опит в дизайна и производството.

Нашите наблюдения са и че се засилва интересът към т.нар. virtual commissioning (виртуално пускане в експлоатация на производствена линия). В рамките на този процес не само се програмират и настройват нужните софтуерни и производствени решения, но и се тестват най-различни хипотетични сценарии, преди да се пристъпи към реален проект. Гордеем се, че нашите експерти от хъба във Варна предоставят подобна услуга за водещи автопроизводители, като моите очаквания са тя да става все по-търсена през следващите години.

Как се промениха изискванията към автомобилните производители?

Безспорно, предизвикателството пред автомобилните производители е да инвестират систематично в нови цифрови технологии и софтуерни решения, като същевременно запазят своята рентабилност.

От друга страна, предвид необходимостта да стават все по-зелени, те ще трябва да се фокусират и върху по-добро разбиране на ефективността на крайните си продукти и устойчивостта на своята верига на доставки. Това далеч надхвърля събирането на данни за емисиите на готовия автомобил, а става дума за цялостна оценка за въздействието върху околната среда на операциите по цялата верига на стойността. В същото време навлизането на автономни превозни средства ще изисква от производителите на автомобили да могат да гарантират безопасността на пътниците, пешеходците и инфраструктурата.

Отговорът на Siemens на предизвикателствата пред автомобилната индустрия се нарича Digital Enterprise. Това е цялостно портфолио за цифрова трансформация с решения за специфичните изисквания на автомобилопроизводителитге. Digital Enterprise позволява значително да се намали броя на необходимите прототипи при разработването на нови автомобили. Става възможно да се предскажат производителността на производственото звено и на самите продукти. И същевременно тези технологии гарантират, че можете да предложите това, което вашите клиенти очакват от гледна точка на индивидуализация. Именно подобни холистични концепции ще се търсят все повече от автомобилните производители в бъдеще и ние се гордеем, че можем да предложим един доказан продукт на нашите клиенти и партньори още днес.

Как България се вписва в тези глобални тенденции?

Страната ни има традиции в този бранш, както и отлично обучени кадри. Това бе и една от причините Siemens да избере именно България като локация на инженерния си хъб.

Вярвам, че разполагаме с нужната експертиза, за да предлагаме услуги и технологии на световно ниво. В момента нашите експерти от варненския хъб подпомагат ключови модернизации за някои от най-големите производители както на конвенционални, така и на електричедски автомобили. Сред най-интересните проекти, по които работят колегите, е и програмиране и въвеждане в експлоатация на автономни навигирани колички (automated guided vehicle – AGV) в голямо производствено съоръжение.

Друга тенденция е засиленият интерес към разработването на т.нар. клиентски стандарти. За да отговори на търсенето, към инженерния ни център във Варна наскоро бе създадено изцяло ново звено, което се занимава с изготвянето на стандарти за производството, поточните линии, управлението, софтуера и други за даден голям клиент, които след това могат да бъдат приложени във всички заводи на въпросния автопроизводител.

Така че по мое мнение България има много добро бъдеще в тази сфера и се гордеем, че с нашият опит и ноу-хау можем да допринесем за по-нататъшното позициониране на страната ни като един от двигателите в разработването и прилагането на иновации в автомобилния сектор.

По статията работи: Екип на Investor.bg
Още по темата: Новини

Последни новини

Коментари ()


Още от Новини
Model 3 на Tesla оглави продажбите в Европа за първи път през септември