Главният изпълнителен директор на модния гигант Hennes & Mauritz казва, че разрастващото се движение, което кара потребителите да изпитват срам, представлява съвсем реална социална заплаха.
Карл-Йохан Персон, 44-годишният изпълнителен директор на H&M, се изказва против този модел на вменяване на срам и чувство за вина, първоначално насочен към самолетните пътници и разпространяващ се във все повече индустрии, включително и модната.
Движението придобива популярност откакто шведската тийн активистка Грета Тунберг започва да призовава милиони хора по целия свят да излязат по улиците и да изразят гнева си заради климатичната криза.
Персон, който управлява H&M от десетилетие, споделя, че тревогата му е породена от забраняващия характер на движението. Много от призивите са „да спрете да правите различни неща - спрете да консумирате, спрете да летите", каза Персон в интервю в Стокхолм. „Да, това може да доведе до известно въздействие върху околната среда, но ще има ужасни социални последици“, допълва още той, цитиран от Bloomberg.
Mодната индустрия за 2,5 трилиона долара е подложена на все по-голям контрол на фона на опасенията относно замърсяването на околната среда и правата на работниците в развиващите се икономики, където се извършва по-голямата част от производството.
Според Икономическата комисия за Европа на ООН част от проблема е, че потребителите са били обхванати от „ерата на бързата мода“, довела до „извънредни екологични и социални ситуации“. Производството на облекло е отговорно за около 10% от глобалните емисии на парникови газове и консумира повече енергия, отколкото авиацията и корабоплаването, взети заедно, според ООН.
Персон казва, че „климатичният въпрос е изключително важен. Това е огромна заплаха и всички ние трябва да го приемаме сериозно - политици, компании, частни лица. В същото време премахването на бедността е цел, която е също толкова важна", добавя още той.
„Трябва да намалим въздействието върху околната среда“, каза Персон. „Същевременно трябва да продължим да създаваме работни места, да подобряваме здравеопазването и всички неща, които идват с икономическия растеж.“
„Модата на ниските цени очевидно насърчава потребителите да купуват по-често и да изхвърлят все още носимите дрехи. Клиентите лесно биха могли да да вземат това решение, но искат да видят, че търговците им помагат да направят по-добър екологичен избор", казва Чарлз Алън, анализатор на Bloomberg Intelligence
Модният гигант изчислява, че около 70% от въздействието на една дреха върху климата се случва по време на производствения процес. Затова до 2040 г. H&M възнамерява да спазва позитивна политика спрямо климата, което по думите на компанията означава намаляване на повече емисии парникови газове, отколкото производствената й верига генерира.
Компанията казва, че е един от най-големите потребители на органичен и рециклиран памук в света, позовавайки се на данни от Textile Exchange, нестопанска организация. Освен това H&M започва да изследва някои нетрадиционни материали като кори от цитрусови и стари рибни мрежи с идеята да включи подобни рециклирани продукти в производството на тъкани.
Компанията също така работи съвместно с правителствата, за да помогне за инсталирането на слънчеви панели и внедряването на други решения за възобновяема енергия, както и за да направи местните фабрики по-устойчиви.
Персон казва, че неща като „иновации в околната среда, възобновяема енергия, подобрени материали“ са по-добри начини за справяне с климатичните промени, отколкото налагане на мораториум върху потреблението.
„Продължавайте да се фокусирате върху въпроса за околната среда, но провеждайте открита дискусия относно това какво би било най-доброто решение“, казва той.
Акциите на H&M са поскъпнали с над 60% тази година, след като през 2018 г. компанията загуби около една четвърт от пазарната си стойност.


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Знаци, че той не ви харесва
Според първите екзитполове Чиприан Чуку ще е кмет на Букурещ
4 типа мъже, на които не може да вярвате