Компанията DHL е толкова глобална, колкото никоя друга. Това е достатъчен повод за нея, за да направи изследване, в което оценява международната активност под формата на търговски, капиталови и информационни потоци. В анализа е обърнато внимание и на движението на хората - както на мигранти, така също и на чуждестранни студенти и туристи. Global Connectedness Index, който е създаден от двама учени от New York University, е възприет като най-добрият измерител на глобализирането, предава Deutsche Welle.
Този индекс е съставен от две измерения – дълбочината му измерва международните търговски потоци между гранични стопанства в рамките на определен район, а широчината му показва междурегионалните връзки на една държава. Това е начинът по-който може да бъде описан процесът на глобализирането.
Създаването на търговските споразумения CETA и TTIP, които бяха възприети като символ на напредъка на глобализацията, бе негативно възприето от много хора, противници на свободната търговия. Един от факторите, довели до изборната победа на Доналд Тръмп в САЩ, бе неговата антиглобалистка реторика. Това не е нещо странно – глобализацията днес е толкова спорна тема, колкото никога преди. Според изследването на DHL съществува голямо несъответствие между общоприетото възприятие и фактическите мащаби на глобализирането.
Очевидно е, че взаимовръзките в света са силно надценени. Особено в Европа процесът на регионализъм е по-силен от този на глобализма. Добре е да се отбележи и че търговските потоци са в застой от финансовата криза от 2007 г. насам. През 2014г. за първи път международната търговия достигна равнищата си от преди кризата.
Въпреки това в изследването се посочва, че европейските държави са истински „глобални играчи“. 8 европейски страни са сред десетте най-глобализирани в света. Очевидно е, че „старите“ страни членки на ЕС са много по-глобализирани от останалите. Това е особено ярко изразено в областта на свободното придвижване на хора и свободната търговия - няма друг регион в света с по-високи показатели. Над 70% от международните търговски, капиталови, информационни и човешки потоци се дължат на взаимодействието на европейските държави помежду си. Специалистите от DHL констатират и че в Европа концентрацията на заможни държави е особено голяма. Също така се оказва, че продължаващата десетилетия интеграционна политика на европейската общност е довела до значително подобрение на движението на стоки и хора между страните членки.
В изследването на DHL обаче ясно се посочва, че европейският тренд на изолационизъм представлява един сериозен риск. Brexit и засилването на позициите на Националния фронт във Франция може да се окажат повратна точка, която да обърне тренда на глобализирането.
Високото равнище на регионална интегрираност досега се дължеше в голяма степен на задълбочаването на международните отношения, мира и високия ръст на благосъстояние на европейските държави. Дали тези процеси са пред своя край?


Четири български победи и шест нокаута белязаха SENSHI 29
Арестуваха двама заради 30 литра ракия в Добрич
Ексклузивен бонус код и топ милиардерите в гейм индустрията
Тръмп: Зеленски не е готов да подпише мирното ни предложение
Българската велоиндустрия: Между китайската зависимост и електрическото бъдеще
Високият акциз на цигарите е от полза за здравето, семейния бюджет и икономиката
Тръмп е разочарован от реакцията на Зеленски към плана Белият дом за мир
Афишът на Уолстрийт: „BATMMAAN се завръща“ vs. „Великолепната седморка“
Тайландски удари с F-16 разклащат мирния план на Тръмп в Камбоджа
Завръщането на Toyota MR2 е все по-близо
Отстъпки от над 100 000 долара показват, че богатите не искат електромобили
Знаете ли какво крие BMW X5 (E53) в резервната си гума?
Новият Mercedes-Benz GLB получи радикален дизайн и технологии
Как да използваме Google Maps без интернет
Росен Петров с още 90 истории от българското минало в новата си книга
Самолет се “подхлъзна” и излезе от пътеката за рулиране в Истанбул ВИДЕО
Каскада или катастрофа: Кола се завря под джип, повдигна го ВИДЕО
Четири български победи и шест нокаута белязаха SENSHI 29